Ciekawostki

Prawie Wolfenstein w 600 liniach kodu - zgadnijcie jaki to język zanim klikniecie

przeczytasz w 1 min.

Gdy pozbawimy grę obsługi skomplikowanych procedur wspierających oświetlenie czy renderowanie obrazu, kod będzie znacznie prostszy

AWK Wolfenstein kod

O tym, że optymalizacja kodu jest bardzo ważna nie tylko ze względu na jego czytelność, wie każdy kto liznął choć trochę programowania. O tym jak potężne mogą być języki skryptowe, zapewne też słyszeliście. Za pomocą skryptów sterowane są na przykład ogromne teleskopy astronomiczne.

Oto demonstracja możliwości jakie tkwią w znanym użytkownikom linuxa bardzo przydatnym narzędziu AWK, które dedykowane jest przede wszystkim manipulowaniu danymi w plikach tekstowych.

Kod w AWK, który można pobrać z tej strony liczy tylko, czy aż 600 linii. Jest napisany schludnie co ułatwia rozgryzienie działania poszczególnych procedur. A efekt? To gra, która przypomina legendarnego Wolfensteina. Oczywiście nie mamy tu grafiki 3D z wysokiej rozdzielczości teksturami, a jedynie 3D symulowane za pomocą kolorów i znaków ASCII.

AWK Wolfenstein
Tak wygląda Wolfenstein w AWKu

Najszybciej efekty mogą zobaczyć użytkownicy Linuxa, którzy muszą jedynie zainstalować (jeśli już nie mają zainstalowanego) interpreter AWK i wykonać skrypt. Poniżej polecenia jakie trzeba wydać by zainstalować gawk (wymagana wersja 4 lub nowsza), pobrać skrypt AWK i uruchomić go.

Polecenia AWK

Źródło: Hack A Day

Komentarze

11
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    5
    Lepsze niż battlefield, a shadery jak w call of duty.
    • avatar
      rutra80
      5
      Słabo.

      W asemblerze na MS-DOS można to zrobić z teksturą w 128 bajtach (to mniej niż post na twitterze):
      http://finalpatch.blogspot.com/2014/06/dissecting-128-byte-raycaster.html

      W HTML5 można to zrobić w 256 bajtach (to mniej niż ten post):
      http://www.p01.org/wolfensteiny/

      A w 4 kilobajtach można już zrobić na MS-DOS wolfa ciężkiego do odróżnienia od oryginału:
      http://www.pouet.net/prod.php?which=6799
      • avatar
        ayufan
        2
        To jest karygodne wklejać obrazek z tekstem, którego nie można skopiować. Co ciekawe jeszcze zapisany w .gifie, w beznadziejnej rozdzielczości i powiększony. Za to powinni odcinać pewną część ciała :)

        J
        • avatar
          pycipro
          -3
          Kąsole zachomawoaly ten rozwuj.
          • avatar
            Satanski
            0
            Tu jest wideło:
            http://www.rom-game.fr/news/1974-Wolfenstein+-+600+lignes+de+code+AWK+suffisent+!.html
            • avatar
              kombajn
              0
              Tak z 10-15 lat temu był taki projekt gdzie gra 3D podobna do Quake zajmowała jakieś groszowe ilości miejsca na dysku po czym sama generowała tekstury w ramie i całość wyglądała naprawdę przyzwoicie. Jakoś tak później ślad po tym zaginął. Ktoś pamięta jak to się nazywało?

              Witaj!

              Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
              Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

              Połącz konto już teraz.

              Zaloguj przez 1Login