Mniej niż połowa Polaków potrafi korzystać z aplikacji internetowych czy tworzyć kopie zapasowe. Tak wynika z raportu Komisji Europejskiej.
Czy potrafisz korzystać z narzędzi biurowych? Czy potrafisz odbierać i wysyłać wiadomości e-mail? Czy potrafisz rozmawiać za pomocą komunikatora internetowego? Z raportu Komisji Europejskiej wynika, że 56 proc. Polaków odpowiada na te pytania przecząco.
W najnowszej odsłonie aktualizowanego co rok indeksu gospodarki i społeczeństwa cyfrowego Polacy zajmują 23. miejsce pod względem rozwoju technologii cyfrowych. Coraz więcej mieszkańców naszego kraju korzysta z Internetu (już 70 proc. z nas), ale tylko 44 proc. ma podstawowe umiejętności cyfrowe.
Podstawowe umiejętności cyfrowe według Europass to między innymi korzystanie z narzędzi biurowych i aplikacji internetowych, tworzenie kopii zapasowych czy zabezpieczanie dostępu za pomocą hasła. Innymi słowy, dla ponad połowy Polaków komputery i Internet to czarna magia.
Co jednak ciekawe, choć spora część z nas nie ma podstawowej wiedzy, większość Polaków chętnie korzysta z usług internetowych. Wiadomości w sieci przegląda 79 proc. internautów, gra, ogląda filmy lub słucha muzyki – 68 proc., korzysta z portali społecznościowych – 60 proc., robi zakupy – 56 proc., a z bankowości internetowej korzysta nieco ponad połowa. Małym zainteresowaniem wśród Polaków cieszą się zaś usługi wideo na życzenie (6 proc.).
Ogólnie pod tym względem plasujemy się nieco poniżej europejskiej średniej. Z kolei zdecydowanie gorzej wypadamy w zakresie integracji technologii cyfrowej w przedsiębiorstwach. Dla przykładu: informacje w sieci udostępnia 21 proc. polskich firm (36 proc. w UE), aktywnie działa w mediach społecznościowych 9 proc. (20 proc. w UE), a z chmury korzysta 5 proc. (13 proc. w UE).
Niemniej wskaźniki rosną. To oznacza, że konieczne jest szkolenie pracowników w zakresie podstawowych umiejętności cyfrowych. Jak bowiem tłumaczy Piotr Kałuża z firmy DAGMA: „pracownik, któremu brakuje wiedzy na temat prawidłowego i bezpiecznego korzystania z Internetu czy poczty, staje się swego rodzaju oknem, przez które może wejść cyberprzestępca, by przeprowadzić atak”.
My też powinniśmy zadbać o to, by nasze dzieci, rodzeństwo, znajomi, jak i rodzice posiedli umiejętności, które dziś są właściwie jednym z fundamentów codziennego życia.
Źródło: DAGMA, DESI. Foto: Unsplash/Pixabay
Komentarze
23W większości to byli znajomy, ale kiedyś kobitka przyniosła mi stacjonarkę, pytam się jej, co jest z komputerem nie tak ?
Odpowiada że nie działa, nie chce się włączyć. Dobra mówię niech Pani zostawi numer telefonu, zerknę jak dam radę to naprawię jak nie to znam uczciwych chłopaków R&R.
Miałem wieczorem troszkę czasu więc podłączam kompa i próbuję odpalić, no nie ma zasilania, obracam kompa patrzę a tam zasilacz wyłączony :D.
Byłem uczciwy i nie wziąłem ani złotówki, chociaż później i tak przyniosła mi czteropaka. Jak bym był frajer, to kupił bym zasilacz, nowy powinął, stary zostawaił i kazał zapłacić za robotę i zasilacz. Nie uważam jednak że każdy musi się znać na komputerach, mam kolegę który nie ogarnia kompa, ma problem nawet z zainstalowaniem antywirusa ale zna się za to bardzo dobrze na samochodach, zawsze do niego jeżdżę i zawsze ogarnie mi samochód.
Jeden umie to drugi tamto :)