Zarówno w USA, jak i w Polsce małe firmy wciąż opierają się przed wdrażaniem nowych technologii.
Tylko 1 na 5 małych firm ma wykwalifikowany personel IT. Co więcej, tylko 6 proc. małych przedsiębiorstw w naszym kraju korzysta z technologii chmurowych. Z nowoczesnymi technologiami u „mniejszych” jest więc nie najlepiej. Tak wynika z raportów Salesforce i Motabi.
2 na 3 małe firmy w Polsce mają stronę internetową, ale tylko jedna piąta udziela się w serwisach społecznościowych, za pomocą których najłatwiej dotrzeć do potencjalnego klienta. Wykorzystanie nowych technologii (takich jak chmura) jest zaś praktycznie marginalne. Dlaczego tak się dzieje?
„Paradoks małych firm polega na tym, że ich właściciele są zbyt zajęci obsługą bieżących działań, by wdrażać technologie, które pozwoliłyby im wynieść biznes na wyższy poziom” – komentuje Katarzyna Kowalska z Salesforce.
Jak wynika z przeprowadzonego w USA badania, firmy wydają średnio zaledwie 15 proc. swojego budżetu na IT. Prawie połowa tych pieniędzy idzie na sprzęt, jedna trzecia na podstawowe oprogramowanie, a reszta na hosting, cyberbezpieczeństwo itp.
Czym przedsiębiorcy kierują się wybierając odpowiedni sprzęt czy oprogramowanie dla firmy? Wyniki przedstawiają się następująco: kluczowa jest cena (74 proc.), później długo, długo nic, aż w końcu – wygoda użytkowania (43 proc.) i kompatybilność z infrastrukturą (37 proc.).
„Głównie dzięki odpowiednio wdrożonym rozwiązaniom można uzyskać takie rezultaty jak większa efektywność, wzrost sprzedaży czy poprawa jakości w różnych obszarach działania. Brak wsparcia ze strony profesjonalistów IT potęguje problem, podobnie jak kierowanie się przy wyborze rozwiązań głównie ich ceną” – dodaje Kowalska.
Do gromadzenia przechowywania danych o klientach firmy wykorzystują bardzo proste narzędzia – e-mail (44 proc.), arkusz kalkulacyjny (41 proc.), a nawet papierowe notatki (34 proc.). Systemy CRM są obecne jedynie w 1-2 przedsiębiorstwach na 10.
Technologii brakuje też w obsłudze klienta – ponad połowa wykorzystuje głównie rozmowy telefoniczne lub wiadomości e-mail. Jedynie w marketingu jest nieco lepiej – 51 proc. firm wykorzystuje reklamy w mediach społecznościowych.
Jednak jeszcze większym problemem są braki w zasobach IT. Wykwalifikowanych pracowników z tego sektora zatrudnia tylko 17 proc. małych firm w USA (ale Salesforce twierdzi, że w Polsce jest bardzo podobnie). O zapleczu technologicznym w 72 proc. przypadków decyduje zaś sam właściciel.
Źródło: Salesforce
Komentarze
7Ja bym rzekł, że jest szał.
Pijawka w postaci ZUS i upierdliwe US, znacząco ułatwia w małych biznesach poważne inwestowanie. Ale z drugiej strony dużo takich firm ma właścicieli po 40, dla których takie innowacje są obce. Najpierw trzeba im je przedstawić i wdrożyć. A czasami i tak wracają do starego bo przyzwyczajenia wygrywają.
Podobnie można i wprowadzać ISO 9001 w jednoosobowej firmie i zarzynać się potem wypełnianiem checklist i tworzeniem raportów.
Już widzę jak murarz po 12-godzinnej tyrce siada do szasbuka, wyjaśniając dlaczego jest drogi i nie zna się na robocie.
W małych firmach każda złotówka oglądana jest trzy razy przed wydaniem.