Mamy monitor 5K i nie zawahamy się go użyć!
Do redakcji benchmark.pl zawitał pierwszy monitor 5K ze stajni Philipsa, a konkretnie model 275P4VYKEB. Umożliwia on osiągnięcie rozdzielczości 5120 x 2880 i wkrótce jego dokładny test pojawi się na naszych łamach. Tymczasem...
Sięgnąłem do redakcyjnej szuflady po nowego Titana X opartego na architekturze Pascal, które znakomicie sprawdził by się w takiej rozdzielczości, ale niestety wyciągnąłem z niej jedynie Radeona RX 480. Cóż, lepszy rydz niż nic ;-).
Do uzyskania rozdzielczości 5K (5120 x 2880) w 60 Hz potrzebne są dwa (2!) przewody DisplayPort. Nie zwlekając uruchomiliśmy w tej konfiguracji nowego Dooma (ustawienia Ultra, AA wyłączone - oczywiście przy użyciu API Vulkan). Jaki był efekt?
Cóż, nie należało spodziewać się cudów, ale Radeon RX 480 i tak radzi sobie zadziwiająco dobrze - w rozdzielczości 5K udało się uzyskać ponad 20 klatek na sekundę. Oczywiście wykorzystanie karty w tym segmencie cenowym to tylko ciekawostka i wkrótce postaramy się o testy w znacznie mocniejszej konfiguracji.
Szczegółowe testy monitora Philips 275P4VYKEB znajdziecie już wkrótce na łamach benchmark.pl.
Źródło: informacja własna
Komentarze
60Podpina się do TV z taka rozdzielczością, i można siekać potwory na kilkudziesięcio calowym potworze.
4K jeszcze nie jest dobrze rozprzestrzenione, a co dopiero 5K, ale miło, że przeprowadziliście taki test.
A moj porfel widzac jak to pisze odetchnal z ulga.
(kogoś jeszcze dziwi wysoka wydajność GCN w tym API ?)
Warto pamiętać że przewodniczącym Khronos jest człowiek zarządu nVidii i nVidia zawsze miała mocny głos w tym środowisku.
Zatem Vulkan jest pierwszym w historii API nad którym RAZEM pracowały AMD i nVidia.
Jeśli 2 główni gracze którzy w praktyce mają duopol na rynku wysokowydajnych GPU, wspólnie tworzą API, IMO to dobry znak i w przyszłości będzie prowadzić do dobrych, pożądanych zmian.
Ciekawi mnie jaka najwyższa rozdzielczość jest aktualnie dostępna na rynku konsumenckim
Często różnice w jakości "Ultra" a "High" są wręcz symboliczne i w ruchu niewidoczne a różnica w wydajności.. znaczna, tym bardziej w tak wysokich trybach.
Warto ustawić w grze profil "High" a do tego delikatnie uprościć algorytmy obsługi tekstur prosto z panelu sterownia RADEON z Quality (3/4) na Performance (2/4).
Jak wiadomo obniża to zapotrzebowanie na VRAM i jej przepustowość co ma spore znacznie w 4K czy 5K.
Daje minimalną różnicę wizualną, a pozwala częściowo uwolnić się od wąskiego gardła jednostek TMU i obróbki tekstur w tak wysokich trybach.
To pozwala cieszyć się wysokim FPS i doskonałą oprawą wizualną.
"Medium/High" w 60FPS daje nieporównywalnie lepsze doznania niż "Ultra" w 25-30FPS.
Polska język trudna język... :-/
Upscaled 4K in 7 fps screenshots :D
Potem IDSoftware uwolniło kod pierwszego Quake (Quake II był na topie, powoli zbliżał się Quake III).
A600, potem A1200 która doczekała się rozbudowy. Na CPU MC68040/40Mhz (ZorroII) + 8MB EDO RAM + 3,2GB ATA Seagate, gry takie jak DOOM I/II, HEXEN, Heretic, GLOOM, były bardzo przyjemne w 320x256, bo osiągało się wysoki Framrate. (320x256 na 13" monitorze było OK)
W 640x512 poziom FPS był zauważalnie niższy lecz wciąż było grywalnie i wystarczało do np. Warcraft I / II (MacOS @ ShapeShifter).
Część najlepszych tytułów była portami OpenSource, część ograna na MacOS.
Pamiętam że do DOOM II ograłem wiele fanowskich modów i poziomów, scena osobnych projektów na tym silniku była bardzo duża.
Quake (otwarty port) podniósł poprzeczkę. Tutaj goły układ AGA mógł zapewnić grywalne 320x256 lecz przy wyraźnych kompromisach detali.
640x512 (wydajnościowo) wymagało dedykowanej karty GPU. Zaś najbogatsi szczęśliwcy grali na kartach CyberVision64 w zawrotnej, High-endowej rozdzielczości 800x600.