Jak sobie radzi nadchodzące API Microsoftu?
Microsoft intensywnie pracuje nad interfejsem programowania DirectX 12, który udoskonali proces renderowania grafiki i pozwoli lepiej wykorzystać potencjał procesorów wielordzeniowych. Co prawda premiera interfejsu najprawdopodobniej nastąpi dopiero pod koniec roku (wraz z systemem operacyjnym Windows 10), lecz już teraz poznaliśmy jego próbkę możliwości – a trzeba przyznać, że całość wygląda bardzo obiecująco.
DirectX 12 ma być obsługiwany tylko przez system operacyjny Windows 10, który ma też korzystać z nowego modelu sterowników WDDM 2.0. Które karty graficzne są zgodne z nowym interfejsem? Oficjalnie potwierdzono zgodność dla modeli Radeon HD 7000 i Rx 200 bazujących na architekturze GCN 1.0/1.1/1.2 oraz GeForce 600, 700 i 900 bazujących na architekturach Kepler i Maxwell (1. i 2. generacja). W przypadku kart GeForce 400 i 500 z rdzeniami Fermi nowy DirectX nie jest jeszcze aktywny (choć ma być obsługiwany).
Nowy DirectX 12 to przede wszystkim lepsze wykorzystanie potencjału wielordzeniowych CPU
Serwis AnandTech przeprowadził przedpremierowe testy wydajności nowego API na przykładzie benchmarku Star Swarm – testu charakteryzującego się dużym obciążeniem procesora (wykorzystywanego też przy pierwszych prezentacjach Mantle API). Warto jednak zauważyć, że redaktorzy posłużyli się tutaj testową wersją systemu Windows 10 (Build 9926) i testowymi sterownikami graficznymi (GeForce 349.56 i Catalyst 15.200). Można zatem podejrzewać, iż po premierze całość zostanie bardziej dopracowana i będzie działać jeszcze lepiej niż teraz.
Na potrzeby testów stworzono konfiguracje z następującymi procesorami Intela:
- 2-rdzeniowym/4-wątkowym (odpowiednik Core i3),
- 4-rdzeniowym/4-wątkowym (odpowiednik Core i5),
- 6-rdzeniowym/12-wątkowym (odpowiednik wydajnych Core i7).
Do porównania wykorzystano też następujące karty graficzne:
- AMD Radeon R7 260X (GCN 1.1),
- AMD Radeon R9 285 (GCN 1.2),
- AMD Radeon R9 290X (GCN 1.1),
- Nvidia GeForce GTX 680 (Kepler),
- Nvidia GeForce GTX 750 Ti (Maxwell 1. gen),
- Nvidia GeForce GTX 980 (Maxwell 2. gen).
Ze względu na problemy z akceleratorami Radeon na bazie architektury GCN 1.0, redaktorzy postanowili nie wykorzystywać ich w testach. Karty Radeon przetestowano też w interfejsie programowania Mantle API autorstwa AMD.
Skalowanie kart graficznych wygląda bardzo interesująco. W przypadku modeli Radeon, animacja w trybie DirectX 11 działała bardzo wolno, natomiast przejście do DirectX 12 pozwoliło uzyskać znaczny wzrost wydajności – nadal jednak trochę mniejszy, aniżeli w przypadku korzystania z Mantle API. Karty GeForce w trybie DirectX 11 oferowały zauważalnie wyższą wydajność, ale nowy DirectX 12 również pozwolił tutaj na znaczny wzrost płynności animacji.
Skalowanie procesora też wygląda bardzo obiecująco. DirectX 12 na każdym procesorze zaoferował znaczny wzrost osiągów. Co ciekawe, Mantle tylko w przypadku modeli 4- i 6-rdzeniowych oferuje większą płynność animacji, natomiast w platformie z modelem 2-rdzeniowym większą płynność zaoferował już DirecxtX 12.
Warto jeszcze rzucić okiem na różnice w wydajności między DirectX 12 a Mantle API. O ile w platformie z procesorem 4-rdzeniowym nieznacznie wyższą wydajność oferuje Mantle API, to w platformie z układem 2-rdzeniowym wyższość przeważnie pokazuje DirectX 12 (im wydajniejsza karta tym wyższa ra). Można podejrzewać, że rozbieżności te wynikają z większego dopracowania interfejsu AMD – ten działa tylko w przypadku modeli bazujących na architekturze GCN i jest już w fazie finalnej. DirectX 12 jest jeszcze w fazie tworzenia i ma działać też z kartami Nvidii.
DirectX 12 ma lepiej wykorzystywać potencjał procesorów wielordzeniowych – nie jest zatem tajemnicą, że cała platforma w takiej konfiguracji pobiera więcej energii elektrycznej (choć ta z Mantle API oferuje jeszcze wyższą wydajność i pobiera jeszcze więcej mocy).
Więcej informacji o DirectX 12 poznamy na początku marca na konferencji GDC 2015. Spragnionych wiedzy o nowym API odsyłamy do oryginalnego artykułu na AnandTech (w języku angielskim).
Źródło: AnandTech
Komentarze
66Choć w sumie lepiej późno niż później.
Mantle może nie mieć świetlanej przeszłości ale trzeba podziękować AMD, że praktycznie wytyczyło kierunek na przyszłość.
HAHAHAHAH, jakoś mantle działa na Windows 7 i 8 xD
P.S. Czyli procki AMD (które stawiają na multiwątkowość a ssą pa*ę w pojedynczym wątku) dostaną ''kopa'' na DX12?
Ciagle narzekanie cebulowego ludu pod niemal kazdym artykulem. Wszyscy chca ich okrasc, omamic, szpiegowac i wydymac.
A najwiecej do powiedzenia maja ci ktorych temat w ogole nie dotyczy.
warto tez pamiętać, że MS planuje DX12 wyłącznie na Win10 (czy nie powinien się on nazywać Win12? :D ) a Mantle jest dostępne też na win7 i win8.
Skoro jest DX12 to sens istnienia Mantle znika.
AMD Radeon R9 285 (GCN 1.2),
AMD Radeon R9 290X (GCN 1.1),
Nvidia GeForce GTX 680 (Kepler),
Nvidia GeForce GTX 750 Ti (Maxwell 1. gen),
Nvidia GeForce GTX 980 (Maxwell 2. gen)
Przecież DX12 nie będzia dzałać w 100% na tych kartach
http://www.purepc.pl/oprogramowanie/ktore_karty_graficzne_obsluza_directx_12_jest_pewien_haczyk