Oprogramowanie

DirectX 12 vs DirectX 11 vs Mantle - pierwsze testy wydajności

przeczytasz w 2 min.

Jak sobie radzi nadchodzące API Microsoftu?

Microsoft DirectX 12 logo

Microsoft intensywnie pracuje nad interfejsem programowania DirectX 12, który udoskonali proces renderowania grafiki i pozwoli lepiej wykorzystać potencjał procesorów wielordzeniowych. Co prawda premiera interfejsu najprawdopodobniej nastąpi dopiero pod koniec roku (wraz z systemem operacyjnym Windows 10), lecz już teraz poznaliśmy jego próbkę możliwości – a trzeba przyznać, że całość wygląda bardzo obiecująco.

DirectX 12 ma być obsługiwany tylko przez system operacyjny Windows 10, który ma też korzystać z nowego modelu sterowników WDDM 2.0. Które karty graficzne są zgodne z nowym interfejsem? Oficjalnie potwierdzono zgodność dla modeli Radeon HD 7000 i Rx 200 bazujących na architekturze GCN 1.0/1.1/1.2 oraz GeForce 600, 700 i 900 bazujących na architekturach Kepler i Maxwell (1. i 2. generacja). W przypadku kart GeForce 400 i 500 z rdzeniami Fermi nowy DirectX nie jest jeszcze aktywny (choć ma być obsługiwany).

Microsoft DirectX 12 moc obliczeniowa CPU i GPU wykres
Nowy DirectX 12 to przede wszystkim lepsze wykorzystanie potencjału wielordzeniowych CPU

Serwis AnandTech przeprowadził przedpremierowe testy wydajności nowego API na przykładzie benchmarku Star Swarm – testu charakteryzującego się dużym obciążeniem procesora (wykorzystywanego też przy pierwszych prezentacjach Mantle API). Warto jednak zauważyć, że redaktorzy posłużyli się tutaj testową wersją systemu Windows 10 (Build 9926) i testowymi sterownikami graficznymi (GeForce 349.56 i Catalyst 15.200). Można zatem podejrzewać, iż po premierze całość zostanie bardziej dopracowana i będzie działać jeszcze lepiej niż teraz.

AMD Radeon R9 290X - DirectX Diagnostic Tool 12

Na potrzeby testów stworzono konfiguracje z następującymi procesorami Intela:

  • 2-rdzeniowym/4-wątkowym (odpowiednik Core i3),
  • 4-rdzeniowym/4-wątkowym (odpowiednik Core i5),
  • 6-rdzeniowym/12-wątkowym (odpowiednik wydajnych Core i7).

Do porównania wykorzystano też następujące karty graficzne:

  • AMD Radeon R7 260X (GCN 1.1),
  • AMD Radeon R9 285 (GCN 1.2),
  • AMD Radeon R9 290X (GCN 1.1),
  • Nvidia GeForce GTX 680 (Kepler),
  • Nvidia GeForce GTX 750 Ti (Maxwell 1. gen),
  • Nvidia GeForce GTX 980 (Maxwell 2. gen).

Ze względu na problemy z akceleratorami Radeon na bazie architektury GCN 1.0, redaktorzy postanowili nie wykorzystywać ich w testach. Karty Radeon przetestowano też w interfejsie programowania Mantle API autorstwa AMD.

DirectX 12 - wydajność skalowanie GPU

DirectX 12 - wydajność skalowanie GPU

Skalowanie kart graficznych wygląda bardzo interesująco. W przypadku modeli Radeon, animacja w trybie DirectX 11 działała bardzo wolno, natomiast przejście do DirectX 12 pozwoliło uzyskać znaczny wzrost wydajności – nadal jednak trochę mniejszy, aniżeli w przypadku korzystania z Mantle API. Karty GeForce w trybie DirectX 11 oferowały zauważalnie wyższą wydajność, ale nowy DirectX 12 również pozwolił tutaj na znaczny wzrost płynności animacji.

DirectX 12 - wydajność skalowanie CPU

DirectX 12 - wydajność skalowanie CPU

Skalowanie procesora też wygląda bardzo obiecująco. DirectX 12 na każdym procesorze zaoferował znaczny wzrost osiągów. Co ciekawe, Mantle tylko w przypadku modeli 4- i 6-rdzeniowych oferuje większą płynność animacji, natomiast w platformie z modelem 2-rdzeniowym większą płynność zaoferował już DirecxtX 12.

DirectX 12 - porównanie do Mantle API

DirectX 12 - porównanie do Mantle API

Warto jeszcze rzucić okiem na różnice w wydajności między DirectX 12 a Mantle API. O ile w platformie z procesorem 4-rdzeniowym nieznacznie wyższą wydajność oferuje Mantle API, to w platformie z układem 2-rdzeniowym wyższość przeważnie pokazuje DirectX 12 (im wydajniejsza karta tym wyższa ra). Można podejrzewać, że rozbieżności te wynikają z większego dopracowania interfejsu AMD – ten działa tylko w przypadku modeli bazujących na architekturze GCN i jest już w fazie finalnej. DirectX 12 jest jeszcze w fazie tworzenia i ma działać też z kartami Nvidii.

DirectX 12 - pobór mocy

DirectX 12 ma lepiej wykorzystywać potencjał procesorów wielordzeniowych – nie jest zatem tajemnicą, że cała platforma w takiej konfiguracji pobiera więcej energii elektrycznej (choć ta z Mantle API oferuje jeszcze wyższą wydajność i pobiera jeszcze więcej mocy).

Więcej informacji o DirectX 12 poznamy na początku marca na konferencji GDC 2015. Spragnionych wiedzy o nowym API odsyłamy do oryginalnego artykułu na AnandTech (w języku angielskim).

Źródło: AnandTech

Komentarze

66
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    vegasnight9
    31
    Ciekawe ile w tym prawdy
    • avatar
      ALEKS_D_RAVEN
      5
      Widać po testach ze jednak są różnice między dx12 i Mantle w obu kierunkach. Po tym jak Dx12 radzi sobie na dwu rdzeniówkach należałoby dać kopa microsoftowi który dopiero teraz na to wpadł.

      Choć w sumie lepiej późno niż później.

      Mantle może nie mieć świetlanej przeszłości ale trzeba podziękować AMD, że praktycznie wytyczyło kierunek na przyszłość.
      • avatar
        mutissj
        4
        DirectX 12 ma być obsługiwany tylko przez system operacyjny Windows 10

        HAHAHAHAH, jakoś mantle działa na Windows 7 i 8 xD
        • avatar
          Next_Gen_1987
          3
          Zaraz zaraz.. Czy wcześniej nie reklamowano DX12 jako nie tylko wydajniejszego od DX11 ale i też zużywającego mniej energii? Wydajność jest wyższa, ale pobór energii też.
          P.S. Czyli procki AMD (które stawiają na multiwątkowość a ssą pa*ę w pojedynczym wątku) dostaną ''kopa'' na DX12?
          • avatar
            Konto usunięte
            2
            o prosze :D kolejne basnie i legendy o super wydajnosci :D a w zyciu jak zawsze o połowe wolniej.
            • avatar
              Satanski
              1
              Gwoli ścisłości, z tego, co pamiętam oni symulowali wszystkie "testowane" procesory na I7.
              • avatar
                sebos80
                0
                Zero hejterów co jest ? Wszyscy maja kciuki w górę :D
                • avatar
                  Konto usunięte
                  0
                  Kup nowy windows to dostaniesz kilka klatek na sekundę więcej! Ciekawy rodzaj marketingu.
                  • avatar
                    kitamo
                    0
                    Tak jak czytam tu komentarze to dalej jestem przekonany ze mieszkam w Polszy.
                    Ciagle narzekanie cebulowego ludu pod niemal kazdym artykulem. Wszyscy chca ich okrasc, omamic, szpiegowac i wydymac.
                    A najwiecej do powiedzenia maja ci ktorych temat w ogole nie dotyczy.
                    • avatar
                      Konto usunięte
                      -1
                      Ostatni akapit jest zepsuty, zła interpretacja. w przypadku 2core, wszystkie API miały niską wydajność. mantle było niewiele gorsze od dx12, ale generalnie dla wszystkich jest to dno. druga sprawa, mantle słabo sobie radzi na 6core, lepiej mu wychodzi na 4core. pewnie coś ze schedulingiem i związanym z tym casheowaniem L1/L2 zawiodło. tak to na oko wygląda.

                      warto tez pamiętać, że MS planuje DX12 wyłącznie na Win10 (czy nie powinien się on nazywać Win12? :D ) a Mantle jest dostępne też na win7 i win8.
                      • avatar
                        mgkiler
                        -5
                        Wyniki DX12 a Mantle łeb w łeb.

                        Skoro jest DX12 to sens istnienia Mantle znika.
                        • avatar
                          SoulRak3r
                          0
                          Niech mi ktoś powie - skoro Mantle i DX12 podnosi wydajność procesora to dlaczego trzeba spełniać wymagania dotyczące karty graficznej?
                          • avatar
                            Konto usunięte
                            0
                            AMD Radeon R7 260X (GCN 1.1),
                            AMD Radeon R9 285 (GCN 1.2),
                            AMD Radeon R9 290X (GCN 1.1),
                            Nvidia GeForce GTX 680 (Kepler),
                            Nvidia GeForce GTX 750 Ti (Maxwell 1. gen),
                            Nvidia GeForce GTX 980 (Maxwell 2. gen)

                            Przecież DX12 nie będzia dzałać w 100% na tych kartach

                            http://www.purepc.pl/oprogramowanie/ktore_karty_graficzne_obsluza_directx_12_jest_pewien_haczyk
                            • avatar
                              14r33k
                              0
                              A co z jakością obrazu?
                              • avatar
                                Konto usunięte
                                0
                                Wyniki 6 rdzeniowców nie napawają optymizmem. 5960x nawet nie wyjeli z pudelka. Super wsparcie heh...

                                Witaj!

                                Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
                                Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

                                Połącz konto już teraz.

                                Zaloguj przez 1Login