Xbox One vs PlayStation 4 - porównanie specyfikacji dwóch konsol nowej generacji
Obydwie konsole zostaną wyposażone w podobny procesor, ale różnić się będą układem graficznym i pamięcią operacyjną
Za nami prezentacja dwóch najbardziej wyczekiwanych konsol do grania tego roku – Microsoft Xbox One oraz Sony PlayStation 4. Choć obydwie konstrukcje powinny sprostać najbardziej wymagającym tytułom najbliższych lat, to jednak ich specyfikacja miejscami się różni – zwłaszcza jeżeli chodzi o zastosowany układ graficzny i pamięć operacyjną.
Na samym początku warto jednak wspomnieć, iż obydwie konsole są napędzane przez 28-nanometrowy układ firmy AMD (zintegrowano w nim procesor i układ graficzny). Sam procesor – bazujący na architekturze x86-64 - w obydwóch przypadkach oferuje bardzo podobną specyfikację – dysponuje on 8 rdzeniami Jaguar o taktowaniu około 1,6 GHz i 4 MB pamięci podręcznej drugiego poziomu (L2).
Główne różnice między konsolami sprowadzają się do zastosowanej grafiki Radeon HD (zgodnej z DirectX 11.1). W Xbox One ma ona do dyspozycji 768 procesorów strumieniowych (podzielonych na 12 bloków CU) o mocy obliczeniowej 1,23 TFLOPSa, natomiast w PlayStation 4 dysponuje ona 1152 jednostkami wykonawczymi (podzielonymi na 18 bloków CU) o mocy obliczeniowej 1,84 TFLOPSa. Pierwszą konfigurację można zatem porównać do karty graficznej Radeon HD 7770 – 7790, natomiast drugą już do Radeon HD 7850 – 7870.
Konsola Microsoft Xbox One ze zdjętą obudową
W obydwóch przypadkach zastosowano technologię pamięci współdzielonej hUMA (Heterogeneous Uniform Memory Access) – oznacza to zatem, że z danej pamięci będzie korzystać zarówno procesor, jak i układ graficzny. W konsoli Microsoft'u będzie to 8 GB pamięci DDR3 256-bit o taktowaniu 2133 MHz, natomiast w konsoli Sony 8 GB pamięci GDDR5 256-bit o zegarze 5500 MHz. Różnica w przepustowości (68 GB/s vs 176 GB/s) jest więc zauważalna. Pierwszy producent doda jednak jeszcze 32 MB wydajniejszej pamięci SRAM o przepustowości 102 GB/s – nie wiadomo jednak czy pozwoli ona dogonić konkurencję.
Wnętrze konsoli Microsoft Xbox One - po prawej stronie widać 28-nanometrowy układ firmy AMD
Nowe konsole zostały wyposażone w dysk twardy (w Xbox One o pojemności 500 GB), napęd Blu-ray/DVD, a także złącza USB 3.0 i HDMI. Komunikację ze światem zapewni przewodowa i bezprzewodowa (Wi-Fi 802.11 b/g/n) karta sieciowa.
Konsola | Xbox One | PlayStation 4 |
Procesor | AMD x86-64, 8x Jaguar ~1,6 GHz, 4 MB L2 | AMD x86-64, 8x Jaguar ~1,6 GHz, 4 MB L2 |
Układ graficzny | AMD Radeon HD - 768 SP (12 CU), 1,23 TFLOPS | AMD Radeon HD - 1152 SP (18 CU), 1,84 TFLOPS |
Pamięć operacyjna | 8 GB DDR3 256-bit 2133 MHz (64 GB/s), 32 SRAM (102 GB/s) | 8 GB GDDR5 256-bit 5500 MHz (176 GB/s) |
Dysk twardy | 500 GB | tak (b.d.) |
Napęd optyczny | Blu-ray, DVD | Blu-ray 6x, DVD 8x |
Sieć przewodowa | Gigabit Ethernet | tak (b.d.) |
Sieć bezprzewodowa | Wi-Fi 802.11 b/g/n, Wi-Fi Direct | Wi-Fi 802.11 b/g/n, Bluetooth 2.1 |
Złącza | USB 3.0, HDMI 1.4 (wejście/wyjście) | HDMI 1.4 (wyjście) |
Choć pod względem specyfikacji niewątpliwie lepiej prezentuje się Sony PlayStation 4, to decydujący głos w wyborze konsoli i tak w większości przypadków zapewne będzie mieć cena.
Źródło: Sweclockers, Gameranx, Wired
Komentarze
211Xbox to tylko tv tv tv tv ... z czego 90% funkcji nie będzie działać w Polsce :D
Nawet jeśliby pominąć koszt samej konsoli vs. PC o podobnych komponentach, to już same gry po 250pln doprowadzą człowieka do bankructwa...
http://goo.gl/YnVN9
Na prawdę nie postarali się.
Oby sie MS mocno nie przewiozło.
Wulfen a gdzie pisali ze 3GB pamieci idzie na system w XBOXONE ?? bo moze cos przegapilem.
Grupa konsolowców to bardzo posłuszni konsumenci, bo skoro stwierdzają że nie trzeba kupować gry w czasie premiery za 250zł tylko poczekać pół roku i kupić za 100zł ... płacenie za dostęp do internetu ... ? phi...
Posiadam konsole (x360) i z własnego doświadczenia wiem że to tylko zabawki, konsola nie pozwala cieszyć się rozgrywką w 100% kupiłem gta4 na x'a i PC powiem jedno... jakość i radość z gry na pc jest niebywale większa przy tym jakość grafiki, fizyki i detali pozwala lepiej wczuć się w klimat.
Możliwe że kupie GTA 5 na x'a ale i tak pewnie na 100% przejdę dopiero na PC. Natomiast mitem jest ciągły upgrade PC pod gry. JA rozumiem że stronki o tematyce technologicznej lansują trend że bez TITANA, radeona 7890 czy GTX 780 i i7 nie zagracie w najnowsze gry ale to tylko opowiastki i suche słupki z liczbą fps i innych.
Druga sprawa - w xbox one nie będzie można grać w używane gry, ani sprzedać kupionych, nowych gier - wszystkie będą przypisane do konta i wymagać będą aktywacji online. O ile nie wymusi to na producentach cen gier rzędu 50-150zł, xbox One nie osiągnie sukcesu.
Trzecia sprawa to ta mizerna karta graficzna, byłem pewien, że xbox wrzuci mocniejsze bebechy, znając już parametry urządzenia konkurencji :P
Doskonale zdaję sobie sprawę że ten portal odwiedzają ludzie którzy pasjonują się technologią i wolą mieć 3 osobne urządzenia które każde z osobna ma większe możliwości niż xbox one. Sam wolę PC. Ale trzeba spojrzeć trochę szerzej. Jest masa ludzi, porostu masa, które nie potrzebują super grafiki. Z komputera korzystają tylko żeby posiedzieć na fejsbooku i skype, oglądnąć jakiś film, serial albo posłuchać muzyki. Do tego potańczyć przed kinectem albo zagrać w fife czy forze z kumplami przy piwie. Jest ich dużo więcej niż nas, pasjonatów, więc nie ma się co dziwić że MS obrał taki target. W końcu to ich praca a pracuje się dla pieniędzy.
Ja tradycyjnie kupię obie maszynki (exy!) i chyba nowy regał rtv żeby ps3 i x360 pomieścić razem z nowszą generacją bo sorki, ale nie mam zamiaru płacić 2 razy za to samo (sony) kiedy najdzie mnie ochota na powrót do któregoś ze starszych tytułów (a x nawet na to nie pozwala).
Patrzac na chlodzenie XBOX ONE to byc moze w koncu bedzie dzialac jak nalezy, nawet po kilku godzinach grania;)
Niemniej akurat pod tym względem 2x Vec4 + 2 scalar w Pixel Shader RSX robi pod względem obliczeniowym większe wrażenie. Stricte obliczeniowo to ponad 260 GFLOPS na samych pixel shaderach (+ chyba ok 80 z vertex shaderów) - jakby nie było więcej niż Xenos. W przypadku X1950 jest podobnie, bo z tego co pamiętam ponad 500gflops czystej mocy obliczeniowej. Kwestia jest taka, że jaki soft pseudogpgpu (folding@home gpu1) był to korzystał wyłącznie z PS - ze znakomitym (wtedy) skutkiem. Więc nie rozumiem tych dziwnych wyliczeń kolegi powyżej gdzie na siłę stara się udowodnić, że 48 zunifikowanych shaderów jest lepsze. Jak pokazałem dla pure PS jest delikatnie, dużo bardziej w przypadku mocno obciążających geometrycznie zadań (spore obciążenie VS) - ale akurat tutaj może wkroczyć w obu przypadkach Cell i zrównoważyć ewentualne różnice (i rzeczywiście to robi!).
To jest nawet dosc zabawne bo tym razem to konsola poza PC będzie tez ograniczać druga konsole ;D
Nie mniej jednak cieszy mnie nowa generacja konsol, gdyż mam nadzieję, że ruszy to trochę rynek PC i w końcu coś porządnego zacznie się dziać, nowe technologie i ceny trochę spadną, a nie w kółko tak naprawdę odgrzewanie tego co już było w minimalnie udoskonalonej formie.
Kupić na pewno nie kupię konsoli.
Pożyjemy zobaczymy wiele zależy od twórców czy wykorzystają całe dobrodziejstwa "inwentarza"
Druga rzecz takie gdybanie gdy nie widzieliśmy żadnej gry z prawdziwym gameplay-em to jak wróżenie z fusów .
Ale to dobrze, porty może będzie łatwiej developerom robić, bo w sumie grę będą projektować na takiego trochę innego PCta.
Natomiast ich wydajność zapowiada się "marnie" Już na dzień dobry daleko za TOPowymi komputerami. Ich jedyną przewagą będzie to że łatwiej gry będą pod nie optymalizować ale i tak komputery szybko odskoczą jeszcze dalej.
No i nareszcie konsolowcy przestaną być tak naprawdę konsolowcami a staną się PCtowcami ze średnimi komputerami bez klawiatur ;)
Jesli ktos spodziewa sie ze sony czy ms wydadza lipne konsole, to proponuje spojrzec kilka lat wstecz, gdzie nawet ps3 i x360 nie prezentowaly sie okazale w dniu premiery na tle hardwaru PC, a mimo to jest na nie znacznie wiecej fajnych gier niz na blaszaka.
Tu juz nie chodzi o specyfikacje techniczna a o wzgledy marketingowe.
Po części rozumiem Twoje oburzenie i w dużej mierze masz rację. Microsoft przegina z zachłannością i jest mniej fair wobec swoich klientów (jeżeli w ogóle jest to możliwe). Jednak trochę również przesadzasz bo kto wie czy Sony również nie będzie sobie kazało płacić za "PSN". Nie uważam również żeby abonament 200PLN na rok był takim złem gdyż wystarczy spojrzeć jakim sukcesem okazało się płatne konto PS Plus.
Nie podzielam również zdania, że nowa konsola Sony będzie droższa od swojego konkurenta. Po analizie do tej pory sądzę, że obie konsole wystartują z jedną ceną a jeżeli będzie różnica to max 30$ lub Euro. No ale to są tylko moje przewidywania i sam jestem ciekaw czy mam rację.
Mam nadzieję, że nowy Xbox będzie wykonany znacznie staranniej w stosunku do poprzednika bo to co się działo w środku 360 ciężko opisać. (Kultura składania tego sprzętu została dopiero poprawiona przy ostatnich wersjach).
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=641874769161122&set=a.231000293581907.76680.215916351756968&type=1
a czy ja mówie o titanie albo czymś zbliżonym?
nowy szrot ma z 3-4 razy słabsze gpu od titana. Odpal dooma 3 z paczkami tekstur i pom(które wymagają zaledwie z 1-2gb vramu) to zobaczysz jak się tego typu karty zapychają.
reszty zbytnio nie ma sensu komentować bo to znowu jakiś bełkot o twoich przykrych doświadczeniach z kosmitami.