Osoba, której organizm nie jest właściwie nawodniony, ma dłuższy czas reakcji i słabszą uwagę – tak, jakby była pod wpływem alkoholu.
Naukowcy z brytyjskiego Loughborough University wykazali w 2015 roku, że najzwyczajniej w świecie odwodniony kierowca może być równie dużym zagrożeniem na drodze, co kierowca znajdujący się pod wpływem alkoholu. Jego czas reakcji jest dłuższy, a uwaga – mniejsza. Inżynierowie z firmy Nissan najwyraźniej wzięli sobie to do serca, bo stworzyli materiał, który ma jasno dawać do zrozumienia, że… „panie kierowco, czas na łyk wody”.
Motoryzacyjny gigant z Japonii niejednokrotnie już zaskakiwał nas nietypowymi pomysłami, a SOAK rozwinęty we współpracy z holenderską firmą Droog jest kolejnym. To mianowicie materiał, którym można pokryć na przykład fotel kierowcy lub kierownicę. Jeśli „szofer” jest dobrze nawodniony, materiał zachowa swój naturalny kolor, ale gdy skład potu wykaże problem, fotel lub kierownica szybko zmienią barwę na żółtą.
Pomysł na SOAK nie jest zupełnie nowy. Pomysłodawczyni, którą jest Paulien Routs, myślała raczej o zastosowaniu w strojach treningowych, ale Nissan uznał, że można przenieść tę koncepcję i urzeczywistnić ją także w samochodach. Pozostaje tylko pytanie, ilu kierowców rzeczywiście zdecydowałoby się na taką „opcję”… Bylibyście wśród nich?
A skoro wspomnieliśmy o nietypowych pomysłach Nissana, to kilka z nich: funkcja trąbienia w przypadku zostawienia dziecka lub psa na tylnej kanapie, lakier świecący w ciemności oraz farba, dzięki której auto się nie brudzi.
Źródło: TechSpot, Nissan
Komentarze
2