NVIDIA Tegra 3 i Asus Transformer Prime: premiera - specyfikacje i filmy
Niedawno pisaliśmy o tym, że aż pięć rdzeni będą miały w swoim wnętrzu procesory NVIDIA Tegra 3. Teraz mamy już oficjalne informacje na temat tego nowego układu i jego możliwości. Wszystko to przedstawiła na swojej konferencji fIrma NVIDIA.
Układ, o kodowej nazwie Kal-El będzie miał rzeczywiście 5 rdzeni, z tym, że 4 z nich są pełnoprawnymi elementami, a piąty jest dodatkiem, który będzie wykorzystywany w nieco innych procesach niż wymienione wcześniej. Całość doskonale wyjaśniono w poniższym filmie:
Na filmie widać, że w przypadku aplikacji wymagających dużej mocy obliczeniowej wykorzystywane są wszystkie rdzenie, a przy innych pojedyncze lub jedynie tak zwany rdzeń towarzyszący, o którym wspomniałem nieco wyżej. Matt Wuebbling (Director of product marketing for Tegra) stwierdził, że system zarządzania obciążeniem vSMP pozwala na całkowite wyłączanie rdzeni przy ich zerowym obciążeniu.
Dzięki temu oszczędności energii przy zachowaniu wysokiej wydajności całego układu są znaczące. Jest to na tyle duża różnica, że przy 3-krotnie wyższej mocy obliczeniowej względem procesorów Tegra 2 nowy układ pobiera mniej energii.
Pojedynczy rdzeń w procesorze NVIDIA Tegra 3 może pracować z częstotliwością od 0 do 1,4 GHz, lecz gdy wykorzystywane jest więcej elementów to maksymalne taktowanie spada do 1,3 GHz. Natomiast piąty rdzeń towarzyszący taktowany jest zegarem 500 MHz. Wszystkie rdzenie mogą być niezależnie od siebie załączane i wyłączane, co nie wpływa na stabilność systemu.
Energooszczędność jest tak duża, że przykładowo w przypadku dekodowania materiałów wideo pobierane jest ponad 60% mniej energii, przy grach jest to już jednak tylko około 15% mniej.
Jak twierdzi producent jest to pierwszy mobilny procesor klasy PC, jego moc dorównuje procesorom desktopowym.
Układ graficzny wyposażony jest w 12 jednostek cieniujących, gdzie poprzednia generacja dysponowała jedynie ośmioma. Obecnie jest to 8 jednostek zajmujących się cieniowaniem pikseli (w poprzedniej generacji było ich o połowę mniej) a cieniowaniem wierzchołków nadal zajmują się 4 „rdzenie”. Możliwości nowego układu są dzięki temu wyraźnie wyższe. Poniżej zamieszczamy filmik przedstawiający nowe demo technologiczne uruchomione na NVIDIA Tegra 3:
Poniżej kilka zrzutów ekranowych z gier, gdzie prezentowane są możliwości nowego procesora.
Producent zapewnia też, że bez problemu można uzyskać dzięki nowemu układowi obraz 3D zarówno w grach jak i filmach. Co więcej poinformowano nas, że wszystkie dostępne na tabletach gry korzystające z bibliotek OpenGL będą mogły zostać „w locie” przerobione na obraz stereoskopowy. Dodatkowo układ graficzny w połączeniu z rdzeniami procesora doskonale poradzi sobie z dekodowaniem filmów o rozdzielczości 1080p.
Dzięki połączonej mocy rdzeni procesora i układu graficznego wiele operacji, które dotychczas kulały przy Tegrze 2 i konkurencyjnych rozwiązaniach, będzie wprost śmigało. Chodzi o przeglądanie stron w internecie, na których znajduje się wiele elementów flash, oglądanie on-line filmów w wysokiej rozdzielczości, grania w najnowsze i wymagające gry, obróbki zdjęć (choćby tworzenie panoram z wielu wykonanych fotek), przetwarzania wideo (transkodowania), a także w wielu innych zastosowaniach.
Na poniższym filmie można obejrzeć porównanie mocy układów Tegra 2 i Tegra 3 w różnych zastosowaniach:
Przedstawiciel NVIDII potwierdził, że opracowywanych jest już około 15 gier wykorzystujących moc drzemiącą w Tegra 3. Są to między innymi edycje specjalne gier Shadowgun, Riptide GP i Sprinkle oraz zupełnie nowe tytuły: Big Top THD, Bladeslinger, DaVinci THD oraz Chidori. Wszystkie dostępne będą poprzez platformę Tegra Zone.
Podczas prezentacji nowego układu wspomniano o najnowszym tablecie Asus Transformer Prime, który ma wbudowany procesor NVIDIA Tegra 3.
Oto specyfikacja nowego produktu firmy Asus:
- Wyświetlacz: 10.1" z podświetleniem LED, Super IPS+ (1280 x 800) z możliwością obsługi gestów wykonywanych 10 palcami na raz, zabezpieczony szkłem Gorilla Glass
- System operacyjny: Android 3.2 Honeycomb z możliwością aktualizacji do Android 4.0 Ice Cream Sandwich
- Platforma: NVIDIA Tegra 3 - czterordzeniowy procesor, układ graficzny NVID, plus dodatkowy piąty rdzeń towarzyszący (zapewnia oszczędność energii)
- Pamięć operacyjna: LPDDR2 1 GB
- Pamięć na dane: 32 GB / 64 GB + ASUS WebStorage
- Łączność: 802.11 b/g/n, Bluetooth 2.1 + EDR
- Kamera: 1.2 Mpix (front), 8 Mpix z auto-focusem (tył) z lampą błyskową
- Złącza: PAD: 2-in-1 Audio Jack (słuchawki/mikrofon); złącze micro HDMI; czytnik kart Micro SD; wewnętrzny mikrofon; głośniki stereo; Mobile Dock: 1 x USB 2.0t; 1 x czytnik kart SD
- Sensory: G-Sensor, czujnik światła, żyroskop, E-kompas, GPS
- Lampa błyskowa: tak
- Multitasking: tak
- Dodatkowe aplikacje: ASUS launcher, @Vibe Music, ASUS WebStorage, MyLibrary, MyNet, MyCloud, File manager, ASUS sync, SuperNote, App Locker, App Backup, Tegra Zone, Polaris Office
- Akumulator: do 12 godzin pracy; 25 Wh, litowo-polimerowy
- Dodatkowy akumulator w module klawiatury: do 18 godzin pracy w tandemie z tabletem
- Wymiary tabletu: 263x180.8x8.3 mm, waga: 586 g
- Moduł klawiatury: 263x180.8x8~10.4 mm, waga: 537 g
Oto wypowiedzi przedstawicieli wielu znanych w branży firm na temat nowego układu Tegra 3:
„Eee Pad Transformer Prime jest produktem definiującym własną kategorię. To zasilane układem Tegra 3 urządzenie, wprowadza użytkowników w nową erę urządzeń mobilnych, w której wydajność zapewniona przez cztery rdzenie i wyjątkowa energooszczędność zapewniają niespotykane dotychczas możliwości. Firma ASUS ponownie wprowadza branżę w następną generację – tym razem z tabletem Eee Pad Transformer Prime.” - Jen-Hsun Huang, prezes i przewodniczący firmy NVIDIA.
„Procesor Tegra 3 jest fenomenalny. Cztery rdzenie, dwunastordzeniowy procesor graficzny i technologia vSMP to rewolucyjne technologie. Dzięki bliskiej współpracy z firmą NVIDIA stworzyliśmy tablet doskonały – EEE Pad Transformer Prime – który zapewni użytkownikom magiczne, bezkompromisowe wrażenia z użytkowania.” - Jerry Shen, prezes firmy ASUS
Czołowi twórcy gier:
„Cztery rdzenie procesora Tegra 3 sprawiają, że Shadowgun wygląda najładniej i jest najpłynniejszy na urządzeniach wyposażonych w ten układ. Gracze z pewnością pokochają czterordzeniową wersję Shadowgun – gra zawiera fizykę postaci (ragdoll), efekty symulacji wody porównywalne z konsolowymi, system cząstek, ulepszone cieniowanie, dynamiczne tekstury oraz szereg innych efektów.” – Marek Rabas, prezes firmy Madfinger Games
„Riptide GP wyznaczyła nowe standardy jakości dla gier na przenośne urządzenia z systemem Androidem. Wydajność, którą daje nam procesor Tegra 3, pozwoliła na dodanie zestawu nowych, ekskluzywnych efektów; m.in. usprawniliśmy wygląd wody, efekty jej rozproszenia i dodaliśmy rozmycie obrazu podczas ruchu (motion blur), które całkowicie odmieniają grę.” - Matt Small, dyrektor kreatywny w firmie Vector Unit
„Firma NVIDIA sprawia, że niemożliwe staje się możliwym. Obecnie pracujemy nad zoptymalizowaną pod procesor Tegra 3 grą zatytułowaną DaVinci THD, cechującą się niesamowitymi efektami grafiki 3D i intuicyjnym interfejsem dotykowym. Wykorzystujemy funkcje wielowątkowości procesora Tegra 3 i skalujemy program na wszystkie cztery rdzenie procesora centralnego, dzięki czemu osiągnęliśmy jakość i wydajność bliskie grom konsolowym. W wyniku tych zabiegów DaVinci THD będzie bardziej realistycznym, interaktywnym i wymagającym tytułem w porównaniu z naszymi dotychczasowymi grami.” - Kijong Kang, wiceprezes i producent wykonawczy firmy Bridea Corporation
„Tegra 3 jest odpowiednikiem konsoli do gier. Jesteśmy pewni, że urządzenia wyposażone w ten układ będą odgrywać znaczącą rolę w rozwoju gier następnej generacji. Obecnie prowadzimy prace nad optymalizacją naszego wieloplatformowego silnika Chidori, wprowadzając w nim pełną obsługę układu Tegra 3. Aby obsłużyć wielordzeniowy silnik procesora Tegra 3, zoptymalizowaliśmy narzędzie do tworzenia efektów 3D. Dostosowaliśmy również naszą bibliotekę wysokiej jakości shaderów, nazwaną Aoi, która pozwala na tworzenie wyjątkowo pięknych obrazów.” - Katsunori Yamaji, prezes i producent wykonawczy w firmie Premium Agency Inc.
„Architektura procesora graficznego stworzonego przez firmę NVIDIA pozwala na osiągnięcie najlepszych możliwych wrażeń z rozgrywki. Tytuły tworzone na ten układ cechują się jakością bliskiej konsolowej. Nasza demonstracyjna wersja gry Lost Planet 2 jasno to ilustruje – czterordzeniowa moc procesora Tegra 3 umożliwia wyświetlenie wyjątkowo realistycznych, wyraźnych efektów graficznych z wysoką płynnością. Dzięki temu możemy osiągnąć nową jakość realizmu w smartfonach i tabletach.” - Jun Takeuchi, zastępca szefa gier konsumenckich w firmie Capcom
„Układ Tegra 3 jest wielkim krokiem naprzód w wydajności urządzeń mobilnych. Dzięki czterordzeniowej architekturze tego procesora mogliśmy usprawnić wszystkie efekty w grze Sprinkle, a także wprowadziliśmy nowy poziom symulacji dymu.” - Dennis Gustafsson, współzałożyciel firmy Mediocre
Czołowi partnerzy technologiczni:
„Aplikacje bazujące na technologii Flash w środowisku AIR pozwalają twórcom oprogramowania dostarczać najwyższą wydajność w grach i filmach wideo, a za pomocą języka HTML5 w środowisku PhoneGap można tworzyć fantastyczne aplikacje mobilne ogólnego zastosowania. Kontynuujemy naszą bliską współpracę z firmą NVIDIA w celu zapewnienia, że te bogate wizualnie, wysoko interaktywne aplikacje mogły znacząco korzystać z wydajności procesorów Tegra 3 i mocy GPU.” - Jennifer Carr, dyrektor ds. rozwoju biznesu w firmie Adobe
„Od pewnego czasu pracujemy nad aplikacjami multimedialnymi dla układu Tegra 3. Moc czterech rdzeni pozwoli na stworzenie nowych aplikacji i zastosowań, które z pewnością spodobają się konsumentom.” - George Tang, dyrektor generalny i wiceprezes grupy ds. materiałów wideo i rozrywki w firmie ArcSoft
„Czterordzeniowa wydajność procesora Tegra 3 zapewnia ogromne korzyści w aplikacjach do obróbki zdjęć i rzeczywistości rozszerzonej. Nasza aplikacja Photaf Panorama Pro jest szybsza o ponad 40%, a Face Costume pracuje o 60% szybciej względem porównywalnych procesorów dwurdzeniowych. Procesory czterordzeniowe otwierają nowe możliwości rozwoju aplikacji, szczególnie w obszarze grafiki komputerowej.” - Oren Bengigi, prezes firmy Bengigi Studio
„Tegra 3 zapewnia wydajność pozwalającą na tworzenie świetnych efektów edytowania materiału wideo, kamer wykorzystujących rzeczywistość rozszerzoną i innych wymagających aplikacji. Dzięki układowi Tegra 3 możemy składać dwa strumienie wideo w rozdzielczości 1080p wraz z efektami graficznymi, a także wyświetlać ich pogląd w czasie rzeczywistym na urządzeniu mobilnym! To niesamowite osiągnięcie.” - Alice H. Chang, prezes firmy Cyberlink
Nie pozostaje nam nic innego jak tylko zacierać ręce i odkładać kasę na nowe urządzenia mobilne z potężnymi i energooszczędnymi procesorami.
Źródło: inf. własna, NVIDIA
Komentarze
12amd może tylko płakć patrząc jak Kal-El miażdży ich bulshita :)
Gdzie w tym android markecie są takie aplikacje?
Nawet Adobe olało androida i nie będzie więcej flasha pod ten os.
Tylko ciekawi mie czy naprawde T3 przy duzo wiekszej wydajnosci bedzie miala mniejsze zapotrzebowanie na prad.
http://semiaccurate.com/2011/11/09/tegra-3-missed-performance-goals-by-wide-margins/