Chipset NVIDIA Tegra 4i do superwydajnych, funkcjonalnych i tanich smartfonów przyszłości
Najnowszy chipset NVIDIA Tegra 4i Dla znajdzie zastosowanie w smartfonach, których ceny będą oscylowały w granicach od 100 do 300 dolarów
Entuzjazm, jaki towarzyszył prezentacji chipsetu NVIDIA Tegra 4 w trakcie targów CES 2013, udzielił się wszystkim. Jednak za taką wydajność trzeba będzie solidnie zapłacić. NVIDIA, jak się okazuje, marzy o zdominowaniu wszystkich segmentów rynku mobilnego i wprowadza chipset NVIDIA Tegra 4i dla smartfonów, znany wcześniej pod nazwą kodową Grey. Jest on bardzo podobny, a zarazem bardzo inny w porównaniu z większym, i to nie tylko w przenośni, bratem. Zobaczmy, czego możemy się spodziewać, a w zasadzie co NVIDIA zdradziła nam podczas wczorajszej konferencji.
NVIDIA nazywa swój nowy produkt Tegra 4i chipsetem dla smartfonów. Czymże w takim razie jest chipset Tegra 4? Klasyfikacja zielonych zakłada, że będzie to produkt przeznaczony dla tabletów, supersmartfonów i konsol do gier. Tę ostatnią kategorię pozwoliliśmy dodać od siebie, ale skoro w planach jest konsola NVIDIA Shield, to nie odbiegamy od prawdy. Według planów produkcyjnych pierwsze urządzenia z NVIDIA Tegra 4i pojawią się pod koniec tego roku, a rzeczywistej masowej dostępności możemy spodziewać się w pierwszym kwartale 2014 roku.
Rok oczekiwania to kawał czasu, ale podobnie jak Tegra 4, także i Tegra 4i jest układem o bardzo dużym zapasie możliwości w stosunku do oczekiwań producentów. W lutym 2013 roku smartfon z NVIDIA Tegra 4i byłby uznany za supersmartfon, ale zakładając postęp branży mobilnej, można spodziewać się - to słowa przedstawiciela NVIDII - że w 2014 roku urządzenia tego typu będą już średnią, a nawet budżetową półką. Przewidywane ceny smartfonów z tym chipsetem mają wynieść od 100 do 300 dolarów.
Kość NVIDIA Tegra 4i wygląda na bardzo podobną do układu Tegra 4, ale w praktyce zamiast rdzeni Cortex-A15 mamy cztery Cortex-A9 taktowane zegarem 2,3 GHz (proces 28 nm) plus dodatkowy rdzeń dla mniej wymagających zadań. Zanim zbesztacie NVIDIĘ za cofanie się w rozwoju, weźcie pod uwagę, że jest to zmodyfikowana architektura, określona mianem R4, która zdaniem NVIDII jest 15 do 30% wydajniejsza niż w dotychczasowych chipsetach z Cortex-A9.
Można zatem potraktować nowy chipset jako poprawioną Tegrę 3, ale tak nie jest. NVIDIA Tegra 4i, pomijając inną centralną jednostkę obliczeniową, wykorzystuje to samo GPU, aczkolwiek z mniejszą liczbą rdzeni - 60 zamiast 72. W chipsecie zintegrowano również pozostałe elementy znane z czwartej Tegry - w tym mechanizm NVIDIA Chimera (Computational Photography Architecture), który zaprzęga do współpracy CPU, GPU i procesor obrazu, by zapewnić obrazy HDR (szeroki zakres dynamiczny) w każdej sytuacji. Dotyczy to filmów, zdjęć, także panoramicznych i z błyskiem, oraz podglądu. Obsłługę technologii NVIDIA Chimera zapowiedziały już dwie firmy produkujące sensory dla smartfonów - Sony i Aptina. Sony wprowadziło obsługę NVIDIA Chimera w sensorze Exmor RS IMX135 13 Mpix, a Aptina w swoim 8 Mpix układzie AR0833.
Zainteresował was fragment kości Tegra 4i zawierający amarantowe kwadraciki? To zintegrowany rdzeń NVIDIA i500 odpowiadający za programowy modem (Software Defined Radio) obsługujący sieci 4G LTE (prędkości do 150 Mbps) oraz 3G i 2G (kompatybilność). Wszystkie elementy udało się połączyć w bardzo małym i energooszczędnym, jak zapewnia producent, chipsecie.
Rdzeń w NVIDIA Tegra 4i ma powierzchnię jedynie 1,6 mm2, czyli ponad dwa razy mniejszą niż w układach Tegra 4 czy Snapdragon 800. Ten drugi układ często był przytaczany jako konkurencja. W obliczu zintegrowania obsługi LTE z chipsetem, porównanie z produktem Qualcomm nabiera dodatkowego sensu.
Dane wewnętrzne NVIDII, które demonstrujemy na powyższej ilustracji, pokazują przewagę układów z serii Tegra 4 nad konkurencją Qualcomma. Szczególnie rzuca się w oczy zmierzona wydajność w przeliczeniu na powierzchnię układu. W tym przypadku jest to nie tylko 2,7 raza lepiej niż w układzie Snapdragon 800, ale i 1,9 raza lepiej niż w Tegra 4.
Małe wymiary i duża wydajność mają być kluczem do upowszechnienia smartfonów o grubości rzędu 8 mm oraz ekranie 5 cali o rozdzielczości 1080p. Dlaczego właśnie takiej? Otóż maksymalna rozdzielczość obsługiwana przez NVIDIA Tegra 4i to 1920 x 1200 pikseli. Ten parametr jest również odpowiedzią na pytanie, dlaczego będzie to układ dla "zwykłych" smartfonów, a nie supersmartfonów. Oznacza to, że NVIDIA przewiduje szybkie, z perspektywy klienta, upowszechnienie wyświetlaczy Full HD w smartfonach.
Konstrukcje smartfonów z NVIDIA Tegra 4i mają odznaczać się prostotą, a to może wpłynąć pozytywnie na ostateczną cenę produktu.
NVIDIA oprócz udostępnienia nowego chipsetu postanowiła podpowiedzieć producentom jak powinni go wykorzystać. Pomocny będzie w tym celu referencyjny model smartfona NVIDIA Phoenix. Wygląda on jak mieszanka cech wizualnych smartfonów różnych producentów. Czy tak w przyszłości będzie wyglądał smartfon segmentu podstawowego, który dostaniemy u operatora w umowie za złotówkę? Nie mamy nic przeciwko takiemu rozwojowi spraw.
Dokładne dane techniczne chipsetu NVIDIA Tegra 4i, NVIDIA 500i i szczegóły technologii mamy nadzieję poznać w nieodległej przyszłości. Znane obecnie parametry prezentują się następująco.
Źródło: NVIDIA, Inf. własna
Komentarze
18Teraz tylko zamiast układu pracującego z zegarem 2.3GHz daliby konstrukcję tykającą z zegarem 800-1000MHz.
Byłoby mega wydanie
Byłoby chłodno
Bateria by trzymała znacznie dłużej.
Ale nie, zaraz pojawią się układy pracujące z zegarem 3GHz i więcej tylko po to by Kowalski mógł się podniecić cyferkami.