Mamy odpowiedź na technologię wygładzania krawędzi MLAA, wprowadzoną przez firmę AMD w akceleratorach graficznych Radeon. NVIDIA przedstawiła swój własny odpowiednik, kryjący się pod nazwą SRAA.
Ranking kart graficznych
www.benchmark.pl/t/karty_graficzne
Warto przeczytać: | |
GeForce GTX 560 Ti - premiera | |
Radeon HD 6850 - test 4 kart |
Antyaliasing (Anti-Aliasing, AA) to, jak niejednokrotnie opisywaliśmy na benchmarku, "technika przetwarzania obrazu, która odpowiada za poprawienie sceny, którą widzimy na ekranie monitora. Polega ona na wygładzeniu ostrych krawędzi widocznych obiektów, tzw. ząbków."
Kilka miesięcy temu, gdy światło dzienne ujrzały układy graficzne z serii AMD Radeon HD 6000, pojawił się też nowy standard wygładzania krawędzi obiektów w grach - MLAA (Morphological Anti-Aliasing). Technologia ta pozwala włączyć wygładzanie grafiki w grach, które zostały oparte na silnikach deferencyjnych. W tych produkcjach standardowe wygładzanie, np. MSAA (MultiSample Antialiasing), zazwyczaj nie działa w ogóle, lub działa niepoprawnie. Za przykład może tutaj posłużyć choćby czwarta część serii GTA.
Przykład zastosowania antyaliasingu w karcie graficznej Radeon
NVIDIA właśnie poinformowała o opracowaniu podobnej technologii wygładzania krawędzi o nazwie SRAA - Subpixel Reconstruction Antialiasing.
SRAA nie jest jednak zupełną kopią technologii AMD. Przetwarzanie obrazu z wykorzystaniem tej techniki wygładzania dokonywane jest z dokładnością do subpiksela, zaś MLAA - piksela. O ile w przypadku obu technologii wykorzystuje się post-processing, to dodatkowym atutem wygładzania w przypadku rozwiązania NVIDII może okazać się stosowanie mapy głębokości i bufora map normalnych. Aktywacja SRAA w grach ma powodować tylko nieznaczny spadek wydajności. Za to obraz bez poszarpanych krawędzi będzie o niebo lepszy.
Według NVIDII, SRAA jest lepsze od konkurencyjnej technologii obsługiwanej przez Radeony, ale wszystko wyjdzie na jaw dopiero podczas pierwszych testów w grach. Na razie brak informacji na temat oferowanych trybów wygładzania SRAA. Wiadomo natomiast, że nowa metoda wygładzania ma się pojawić w sterownikach wydanych jeszcze w lutym.
Nowość NVIDII zapewne wywoła uśmiech na twarzach polskich fanów kart graficznych. Mamy już CUDA, przyszła kolej na SRAA. Sami jesteśmy ciekawi, jaką kolejną ciekawą technologią zaskoczy nas korporacja z Santa Clara :)
Źródło: NVIDIA
Polecamy artykuły: | ||
GeForce GTX 580 najszybsza w rodzinie | GeForce GTX 570 lepszy niż GeForce GTX 480 | GeForce GTX 560 Ti - premiera |
Komentarze
54Jak Vista wychodziła to podobnie było na Litwie albo Łotwie. też coś to śmiesznego znaczyło. Ale nie pamiętam co... chyba "kura" :)
Co do samego SRAA to ja mam AA na stałe w sterowniku wyłączone i generalnie to SRAA/MLAA/AA mam w miejscu, gdzie światło dociera z trudnością. I święty spokój z tym :)
bzdura