OpenCL: Adobe Photoshop CS6, Creative Suite 6 i WinZip 16.5 wykorzystują moc CPU, GPU i APU
Wiele aplikacji korzysta już z OpenCL
Działania na rzecz rozwoju i popularyzacji OpenCL zaczynają w końcu przynosić wymierne efekty. Przypomnijmy, że OpenCL jest otwartym standardem, który pozwala na wykorzystanie do obliczeń ogólnego przeznaczenia zarówno procesora (CPU), jak i układu graficznego (GPU).
Na rynku istnieją programy przyspieszające obliczenia za pomocą OpenCL (jak choćby program do edycji wideo Sony Vegas Pro), ale dopiero teraz sytuacja wydaje się rozkręcać.
Ważnym krokiem jest wprowadzenie obsługi OpenCL do programów pakietu Adobe Creative Suite 6. Akcelerację GPU otrzymają zarówno Photoshop CS6, jak i Premiere CS6. Podobno w najnowszym Photoshopie liczba akcelerowanych dzięki OpenCL efektów idzie w dziesiątki.
Obsługę OpenCL oferuje również najnowsza wersja archiwizera WinZIP, oznaczona cyferkami 16.5. Opcja ta pojawiła się w najnowszej wersji programu i jak zapewniają twórcy WinZIP'a, znacząco przyśpieszyła jego działanie. W obu przypadkach stało się to możliwe dzięki współpracy z firmą AMD, która od dawna promuje OpenCL, jako idealne rozwiązanie dla swoich APU.
Obsługa OpenCL dla GIMP'a również w końcu przybiera realne barwy. Najnowsza wersja GIMP'a czyli 2.8 RC1 oprócz wielu usprawnień jak choćby opcjonalna praca w trybie jednego okna, zaliczyła także aktualizację bliblioteki GEGL, co umożliwia uruchomienie eksperymentalnej akceleracji OpenCL. Nie jest to jednak jeszcze pełna wersja 2.8, a Release Candidate i nie wiadomo do końca, jak sytuacja będzie wyglądać w wersji finalnej.
Również Intel nie zasypia gruszek w popiele. Zintegrowane z procesorami Ivy Bridge układy grafiki HD 4000 oraz HD 2500 oferują w końcu wsparcie OpenCL (w wersji 1.1). Firma wydała już darmowe środowisko dla deweloperów, czyli Intel SDK for OpenCL Applications 2012.
Więcej informacji:
- Ivy Bridge - premiera i test
- Nvidia GeForce 600M + Intel Ivy Bridge = prawdziwe ultrabooki - relacja
- AMD Radeon HD 7000M: premiera mobilnych układów graficznych już jutro
Źródło: khronos, blogs.amd
Komentarze
20