Firma Goodyear wykorzystała tegoroczny Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie, by zaprezentować trzy koncepcyjne opony: ekologiczną, inteligentną i przystosowaną do pojazdów elektrycznych.
Jak w przyszłości będą wyglądać opony i czym będą się cechować. Jak można unowocześnić produkty, z których korzystamy dzisiaj i jakie znaczenie mają te technologie w realizacji współczesnych projektów, takich jak samochody elektryczne, zrównoważony transport miejski czy współdzielenie przejazdów? Firma Goodyear wykorzystała Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie, by udzielić odpowiedzi na te pytania.
Opony przyszłości według firmy Goodyear
Amerykański producent zaprezentował w Genewie trzy różne produkty koncepcyjne, reprezentujące innowacyjne podejście do technologii oponiarskich. Pierwszym z nich jest…
Goodyear EfficientGrip Performance dla „elektryków”
Goodyear przeprowadził test i wyszło mu, że samochody elektryczne nie najlepiej współpracują z obecnymi dziś na rynku oponami – te ostatnie mogą zużywać się nawet o 30 proc. szybciej, gdy pojazd wykorzystuje „zielony” napęd. Jest to spowodowane przede wszystkim wysokim momentem obrotowym od razu przekazywanym na koła.
Stworzone z myślą o „elektrykach” opony EfficientGrip Performance (z technologią Electric Drive) są więc bardziej wytrzymałe. Udało się to osiągnąć dzięki cieńszym kanałom w rzeźbie bieżnika (zwiększającym powierzchnię styku z nawierzchnią), co pozwala niwelować negatywny wpływ dużego momentu obrotowego bez utraty osiągów. Taka konstrukcja ma również zapewniać odpowiednie wyciszenie.
To jednak nie wszystko, bo producent chwali się również zoptymalizowanym (do obciążenia akumulatorami) kształtem komory opony oraz zastosowaniem odpowiedniej mieszanki i właściwego profilu, czego owocem ma być redukcja zużycia energii, a więc też wydłużenie zasięgu pojazdu.
Inteligentna opona, czyli… właściwie jaka?
W Genewie pokazany został również prototyp opony „inteligentnej”, a więc wyposażonej w czujniki i przystosowanej do pracy w chmurze. Efekt? „Przekazywane w czasie rzeczywistym informacje o zachowaniu opony i jej stanie mogą sygnalizować potrzebę działań serwisowych, by wydłużyć okres eksploatacji opony, poprawić jej efektywność paliwową i inne osiągi” – tłumaczył Chris Delaney z Goodyear.
„Tego rodzaju aktywny serwis umożliwi operatorom flot precyzyjne identyfikowanie i zapobieganie problemom z oponami” – dodał Delaney. Te przekazywane informacje, to przede wszystkim stopień zużycia, temperatura i ciśnienie. Poniższy materiał wideo pozwala zobaczyć przykład działania:
„Zielona” opona Goodyear Oxygene
Trzecią z zaprezentowanych koncepcji jest Oxygene – opona, która ma… poprawiać jakość powietrza w mieście. Jak to możliwe? Sekret tkwi w jej wyjątkowej konstrukcji – jej ścianę boczną tworzy bowiem nic innego jak prawdziwy, żywy mech. Specjalna konstrukcja bieżnika ma zaś umożliwiać wychwytanie wody z powierzchni drogi, co ułatwi fotosyntezę i pozwoli uwalniać tlen do atmosfery (a przy okazji zwiększy przyczepność).
Goodyear podaje nawet konkretne liczby. Gdyby w każdym z 2,5 miliona samochodów w dużym mieście zamontowane były takie opony, rocznie udałoby się wytworzyć prawie 3000 ton tlenu i pochłonąć ponad 4000 ton dwutlenku węgla.
Uwalnianie tlenu przez mech porastający ścianę boczną opony, to jeszcze nie wszystkie jej „zielone” atuty. Jakie są kolejne? Przede wszystkim wytwarzanie energii elektrycznej (przez fotosyntezę), która może posłużyć do zasilania mniejszych elementów, takich jak czujniki czy – co jest kolejną nowinką – paski świetlne ostrzegające pozostałych użytkowników o wykonywanych manewrach.
Opony Oxygene mają być też naturalnie tworzone z materiałów z recyklingu. Producent tłumaczył, że do ich produkcji wykorzystane zostaną drukarki 3D i proszek gumowy.
„Zadaniem opony Oxygene, podobnie jak koncepcji prezentowanych przez Goodyear podczas poprzednich Salonów Motoryzacyjnych w Genewie, jest rzucenie wyzwania naszemu sposobowi myślenia i podtrzymanie debaty na temat inteligentnej, bezpiecznej i zrównoważonej motoryzacji przyszłości. Przyczyniając się do oczyszczania powietrza w mieście, opona może poprawiać jakość życia i zdrowia mieszkańców miast” – powiedział Delaney.
Źródło: Goodyear
Komentarze
16Jadąc po autostradzie przepisową prędkością to koła obracają się mniej więcej 2000 razy na min. Ciekawe jak wygląda wywirowany mech i jak sobie radzi z fotosyntezą.
Zmniejszone zużycie można uzyskać dając twardszą, słabiej ścieralną mieszankę, ale tego akurat na zdjęciu nie widać, cała reszta to "pic na wodę, fotomontaż".
Typowa polska przypadłość...;D