Opony (niedalekiej) przyszłości
Przedstawiamy trzy spośród wielu projektów opon przyszłości. To propozycje od firm Continental, Bridgestone i Goodyear.
Samochodowe opony są często niedoceniane. Można też odnieść wrażenie, że w ich temacie niewiele się dzieje. Nic jednak bardziej mylnego, o czym w ostatnich dniach poinformowały firmy Continental i Goodyear, a wcześniej też Bridgestone.
Continental
Zacznijmy od Niemców. Firma Continental planuje już wkrótce uruchomić seryjną produkcję nowego rodzaju opon – Taraxagum. Będą one wykonane z naturalnego kauczuku pozyskiwanego z mniszka lekarskiego. Rozwiązanie ma być ekologiczne, opłacalne z ekonomicznego punktu widzenia i nie gorsze pod względem technicznym od opon z konwencjonalnej gumy.
Goodyear
Goodyear tymczasem stworzył koncepcyjne opony Urban Crossover. Wyróżniają się już samą estetyką z niecodziennym wzorem bieżnika, ale najważniejsze jest to, co w środku. Otóż ich wewnętrzna powierzchnia została wyściełana specjalną pianką poliuretanową. Tłumi ona dźwięki i tym samym obniża hałas, który wytwarza toczący się po nawierzchni pojazd.
Opony Urban Crossover zostały także wyposażone w czujniki chip-in-tire, które przesyłają do samochodowego komputera pokładowego informacje o ciśnieniu, temperaturze i charakterystyce opon. Całości dopełnia technologia RunOnFlat, dzięki której możliwe jest przejechanie nawet 80 km po całkowitej utracie ciśnienia. Pierwszym autem z tymi oponami będzie Lexus UX.
Bridgestone
Czas na największego producenta opon na świecie. Warto przypomnieć, że Bridgestone od lat rozwija koncepcję opon bez powietrza. Całość polega na tym, że wnętrze kół jest wypełnione szprychami z żywicy termoplastycznej.
Producent twierdzi, że mogą one spisywać się równie dobrze jak te konwencjonalne, ale równocześnie być bardziej ekologiczne i niedrogie, dzięki możliwości poddania ich recyklingowi. Mają też pozwolić lepiej oszczędzić paliwo podczas jazdy, dzięki uproszczeniu budowy opon i zmniejszeniu poziomu oporu toczenia. Nie wiadomo jednak na razie kiedy trafią one do seryjnej produkcji.
Źródło: Bridgestone, Lexus, Goodyear, Continental. Foto: Ambiguous/Wikimedia
Komentarze
22mam 35x12,5x15
ostatnio wiciągłem gwozdzia ktory mial ze 4 cm i byl zlozony w pół
starczaja na 100000 km
dobre na asfalt i na bloto
nic lepszego nie wymyslą
( i muszę przypomnieć o ciśnieniu jest bardzo ważne jeśli będzie zbyt małe nie osiągnie odpowiedniego kształtu na prostej i nie zmniejszy wam spalania a jeśli zbyt duże może się nie uginać należycie przy hamowaniu i skręcaniu mając dosyć przeciętne wyniki )