• benchmark.pl
  • Mobile
  • Orange i T-Mobile oskarżeni o wprowadzanie w błąd. Operatorom grożą kary
Mobile

Orange i T-Mobile oskarżeni o wprowadzanie w błąd. Operatorom grożą kary

przeczytasz w 2 min.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania przeciwko Orange i T-Mobile, stawiając zarzuty dotyczące wprowadzającego w błąd prezentowania cen usług telekomunikacyjnych.

Chodzi o popularne w ostatnim czasie rabaty za zgody marketingowe. UOKiK odnotował, że operatorzy prezentowali ceny uwzględniające opcjonalne rabaty tak, jakby były to ceny standardowe, co - zdaniem Urzędu - mogło utrudniać konsumentom rzetelne porównanie ofert.

Orange i T-Mobile, zarówno w reklamach, jak i podczas rozmów sprzedażowych, mieli przedstawiać oferty z rabatami za zgody marketingowe czy wybór e-faktury, nie informując dostatecznie jasno, że brak spełnienia tych warunków wiąże się z wyższymi opłatami. Klienci, którzy nie zgodzili się na e-fakturę lub marketing, musieli płacić abonament wyższy o 10 zł miesięcznie. Zdaniem Prezesa UOKiK, takie działanie może wprowadzać konsumentów w błąd, naruszając ich zbiorowe interesy.

Dodatkowo Orange otrzymał zarzut dotyczący utraty rabatu za łączenie usług w przypadku nieopłacenia rachunku w terminie. Klienci operatora, którzy skorzystali z rabatu za łączenie usług, w przypadku opóźnienia w płatności, tracili ten rabat na wszystkich numerach telefonicznych, na których był udzielony. A to mogło skutkować podwyższeniem faktury o znaczną kwotę, choćby - jak wylicza UOKiK - 60 zł w przypadku trzech numerów. Urząd ocenia, że taka utrata rabatu może mieć charakter kary umownej, co jest niezgodne z przepisami kodeksu cywilnego w przypadku zobowiązań pieniężnych.

"W ostatnich latach podstawą arsenału marketingowego telekomów w Polsce są gigabajty i rabaty. W ferworze walki o klienta operatorzy zapominają o tym, aby rzetelnie poinformować ile właściwie kosztują ich usługi. Jeśli prezentują cenę po rabatach za spełnienie określonych wymagań, wówczas ich obowiązkiem jest wskazanie, czego dotyczy dany rabat, jakiej jest wysokości i jakie są zasady jego przyznawania. Dopiero wtedy konsument może ocenić atrakcyjność oferty przedstawionej przez przedsiębiorcę" – stwierdził Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

W przypadku potwierdzenia zarzutów, sieciom Orange i T-Mobile grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu. Wcześniej podobne zarzuty UOKiK postawił m.in. firmom Vectra, Multimedia Polska, P4 (operator sieci Play) oraz Netia. 

Komentarze

4
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    KENJI512
    4
    I dorzućmy do tego jakąś dziwną potrzebę logowania na konto orange, aby rabat był w miesiącu przyznany (co miesiąc logowanie), czy dorzucanie opłaty za router, które jest OBOWIĄZKOWY i tak, bo przecież nie można swojego w Orange mieć...
    • avatar
      Klops
      3
      A ja mam pomysł dla Orange, darmowa każda usługa, wystarczy raz na rok zalogować się na księżycu.
      • avatar
        pawluto
        0
        Orange naciąga swoich klientów - Sąsiad - starszy człowiek miał telefon stacjonarny i na nim net do 20 mb - działąło mu to całkiem niezle ale niedawno nawalił telefon - net był ale nie działał telefon więc zadzwonił pan na linie orange by zgłosić awarie telefonu a Ci zaczeli mu wmawiać że już sie nie da naprawić i jedynym rozwiązaniem jest instalacja światłowodu...
        Starszy pan zgodził się i dziś ma szybki internet z którego nie korzysta albo korzysta sporadycznie bo nawet 20 mb mu starczało a telefon nadal nie działa ...
        Orange to francuski szajs i naciągacze więc oby dostali jak największą karę.

        Witaj!

        Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
        Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

        Połącz konto już teraz.

        Zaloguj przez 1Login