TomTom otworzył nowy ośrodek tworzenia map oraz technologii geolokalizacyjnych w Poznaniu. Inżynierowie będą ścisłe współpracować z Urzędem Miasta w Poznaniu.
Inżynieryjny ośrodek TomTom w Poznaniu otwarty
W dniu 12 kwietnia 2018 biuro TomTom w Poznaniu zostało oficjalnie otwarte. Wraz z otwarciem kolejnego specjalistycznego centrum, TomTom zwiększył działalność badawczo-rozwojową w Polsce. Oddział w Poznaniu współpracował będzie ze specjalistami TomTom z Łodzi oraz innymi ośrodkami firmy na świecie. Poznańskie biuro będzie także zaangażowane we wspólne projekty, realizowane z miejscowym samorządem oraz środowiskiem naukowym. W otwarciu uczestniczył m.in. Harold Goddijn - TomTom CEO & Co-founder.
Smart Cities
Poznańskie odział będzie skupił się wokół zagadnień z zakresu smart cities. TomTom liczy na współpracę z Politechniką Poznańską w temacie prac badawczo - rozwojowych i przygotowaniu wykwalifikowanej kadry. W celu automatyzacji procesu tworzenia cyfrowego obrazu miast, wykorzystywane będzie nauczanie maszynowe i sztuczna inteligencja. Firma do swojego poznańskiego oddziału planuje rekrutować programistów, architektów, inżynierów DevOps, ale także ekspertów IoT, Machine Learning i BigData.
2017-09-14 16:36:
100 specjalistów IT poszukiwanych
Ponad 100 miejsc pracy w Poznaniu czeka na wykwalifikowanych inżynierów. Powstaje nowy ośrodek tworzenia map oraz technologii geolokalizacyjnych.
Nowe miejsca pracy dla specjalistów IT w Poznaniu
- Zainteresowanie firm takich jak TomTom, to dowód na to, że zagraniczni inwestorzy dostrzegają w Poznaniu duży potencjał. Dla mnie to jednoznaczny sygnał, że działania, które podejmujemy w mieście, przekładają się na ich konkretne decyzje – mówi prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak. – Cieszę się, że swoją siedzibę będzie miała w Poznaniu kolejna duża światowa marka, bo to korzyści nie tylko dla miasta, ale też dla absolwentów poznańskich uczelni, którzy mogą liczyć na atrakcyjne miejsca pracy.
Firma TomTom pracuje m.in. nad rozwiązaniami koniecznymi do wprowadzenia na rynek technologii inteligentnych miast oraz samochodów autonomicznych. Poznański oddział będzie skupiał się na unikalnych technologiach informatycznych do pozyskiwania danych z sensorów. Będzie tu tworzone oprogramowanie interpretujące pozyskane informacje oraz transakcyjny system produkcji nawigacyjnej bazy danych.
Byliśmy na oficjalnej prezentacji i porozmawialiśmy z Panem Marcinem Kmiecikiem - szefem technologicznym w dziale map TomTom.
Dlaczego akurat Poznań?
Przede wszystkim patrzymy na wysoko wyspecjalizowaną kadrę pracowniczą, na osoby mające już doświadczenie i pewną kulturę pracy. Eksplorujemy różne rynki pracy. W tej chwili jako TOM TOM mamy 50 biur w wielu krajach na całym świecie. Przygoda z biurem w Poznaniu zaczęła się trochę tak oddolnie, głównie dzięki współpracy z tutejszą firmą startup-ową. Szybko przekonałem się, jak wysokie kwalifikacje mają pracownicy w tym regionie. Dalsze badania mające na celu sprawdzenie rynku, potwierdziły nam, iż Poznań jest bardzo dobrą lokalizacją dla usług z naszej oferty, gdyż to czym się zajmujemy, wymaga naprawdę wysokiej specjalizacji. Przetwarzamy wielkie ilości danych, m.in. mamy w tej chwili największą bazę znaków drogowych i obrazów na świecie. To, w połączeniu z możliwościami przetwarzania danych, daje możliwość tworzenia nowych usług m.in. SmartCities i autonomicznych pojazdów.
Czy rekrutacja już ruszyła? Bo nie będzie chyba przesadą jeśli powiem, że wiele osób czeka już w gotowości w blokach startowych.
Tak, rekrutacja już ruszyła. W tej chwili mamy już 12 pracowników w naszym biurze, ale czekamy na znacznie więcej.
Na kiedy planowane jest otwarcie?
Ostateczny termin nie jest jeszcze w stu procentach przesądzony i w dużej mierze zależy od tego, jak projekt będzie prowadzony. Na dzień dzisiejszy mogę powiedzieć, że biuro pod adresem Za bramką 1 planujemy otworzyć już w grudniu. Myślę, że to bardzo atrakcyjna lokalizacja, szczególnie dla młodych i dynamicznych osób, a także dodatkowa oferta dla lokalnej społeczności. W tej chwili już pracujemy w biurze tymczasowym, gdzie 12-osobowy zespół we współpracy z naszym ośrodkiem w Łodzi uczy się, wdraża w obowiązki i razem tworzy zupełnie nową wartość.
Główne zadanie poznańskiego oddziału?
Będzie to tworzenie platform do przetwarzania wielkiej ilości danych.
Czy oznacza to także współpracę z firmami produkującymi pojazdy autonomiczne?
Tak, mamy już kilka gotowych produktów, które cieszą się bardzo dużym powodzeniem. W tej kategorii jesteśmy liderem na rynku. Są to produkty związane włąśnie z mapami dla autonomicznych pojazdów, które muszą być dużo bardziej precyzyjne, niż mapy, które znamy ze standardowych nawigacji. To jest główny produkt, ale mamy też opracowywane w innych biurach (Berlin) prototypy pojazdów autonomicznych. Włłaśnie ta synergia współpracy między biurami jest kluczem do sukcesu. Dzięki temu zyskujemy bowiem wiedzę, czego taki samochód faktycznie będzie potrzebował, aby sprawnie poruszać się po drogach. To zresztą już się dzieje, a pierwsze samochody przechodzą praktyczne testy.
Więcej informacji na temat miejsc pracy w nowym oddziale można będzie uzyskać na targach Kariera IT, które odbędą się 16 września 2017 r. w Poznaniu przy pl. Andersa 3.
Samochód do zbierania informacji o otoczeniu
Na górze znajduje się kamera, która robi zdjęcia 360 stopni w widoku co 8 metrów. Dodatkowo pod kamerą jest skaner 360 stopni. Razem tworzą one obraz hybrydowy - częściowo cyfrowy, częściowo analogowy. Efektem tego są określone współrzędne elementów otaczających samochód z dokładnością do kilkudziesięciu centymetrów w promieniu 30 m od auta.
Samochód podczas skanowania terenu porusza się z normalną prędkością, chyba, że są niekorzystne warunki oświetleniowe, wtedy trzeba jechać wolniej, aby obraz nie był rozmazany (konieczny jest dłuższy czas naświetlania).
W środku znajduje się całe serce systemu, komputer przemysłowy, który nie jest energochłonny. Połączony jest z GPSem, żyroskopem i odometrem. Jest to urządzenie umieszczone w kole, które precyzyjnie mierzy odległość. GPS może zgubić sygnał, np. w tunelu. Dzięki odometrowi pomiar jest zawsze dokładny.
Odometr, poprzez swoje ząbki, daje impulsy na sensor. Są one zliczane i dzięki temu otrzymujemy dokładną odległość
Pod komputerem są dwie kieszenie dysków twardych (1 dysk ma 4 TB), co wystarcza na około 4-5 dni skutecznego pomiaru przy maksymalnym wykorzystaniu dnia. Ze względu na konieczność zapisywania ogromnej ilości danych, stosowane są dyski HDD. TomTom posiada 32 samochody pomiarowe.
Rozmowę przeprowadził Kamil Szarzyński
Komentarze
10Może wreście ludzie zaczęli się określać bo panuje przekonanie, że informatyk to potrafi wszystko co jest związane w jakimkolwiek stopniu z komputerem, albo internetem.
A jak tutaj się okazuje to Oni szukają programistów a nie informatyków innych specjalizacji..
Mówię wam Holandia to takie zadupie że wszyscy tam dosłownie mają słomę w butach i to nawet w miastach!
;P