Outsourcing IT. Czy zawsze wpisuje się w strategię rozwoju przedsiębiorstwa?
Outsourcing IT pozwala zredukować koszty oraz budować przewagę konkurencyjną. Pytanie jednak, czy dla wszystkich firm jest to dobre rozwiązanie?
Według tegorocznego raportu Orange Insights, 63% przedstawicieli dużych firm i korporacji działających w Polsce jest przekonanych, że outsourcing pozwala na budowanie przewagi konkurencyjnej. Polski rynek wciąż się rozwija i w kolejnych latach zainteresowanie tego typu rozwiązaniami powinno tylko wzrastać.
Outsourcing pozwala na redukcję kosztów operacyjnych, to kolejny fakt związany z taką filozofią działania firmy. Xerox, lider w zarządzaniu procesami biznesowymi, technologią i dokumentami, zauważa, że outsourcing druku pozwala na obniżenie kosztów w zakresie od 10 do 40%. Tak wyraźne korzyści nie przekonują jednak wszystkich, gdyż w pewnych okolicznościach konieczne jest korzystanie z własnego zespołu pracowników.
Często specyfika działalności firmy sprawia, że korzystanie z outsourcingu konkretnych procesów wymagałoby zmianę procedur oraz wiązałoby się z kosztami, wynikającymi z implementacji nowego rozwiązania. Niemożliwym w opisywanym przypadku byłoby skorzystanie z pełnego outsourcingu, niemniej można zaimplementować pewne rozwiązania, które wspomogłyby działania własnych pracowników.
Dobrym przykładem powyższego rozwiązania jest współpraca firmy Xerox z jednym globalnym bankiem, działającym w Polsce. Xerox przygotował, we współpracy z klientem, system zarządzania korespondencją przychodzącą i kancelarią we wszystkich siedzibach banku w Polsce. Główną innowacją względem starej organizacji, będzie możliwość śledzenia przesyłek za pomocą Xerox Enterprise Mail Tracker. Wystarczy nakleić na paczkę specjalny kod kreskowy, a kurier rozwożący korespondencję za pomocą czytnika zarejestruje przyjęcie i wydanie przesyłki.
System śledzenia przesyłek sprawia, że na bieżąco otrzymujemy informacje o stanie naszej paczki, miejscu jej składowania oraz czasie doręczenia. Tego typu informacje umożliwią z czasem analizę systemu zarządzania korespondencją oraz jego późniejszą optymalizację i stworzenie zintegrowanego systemu obiegu korespondencji, połączonego z elektronicznym archiwum.
Powyższy przykład pokazuje, że można skorzystać z outsourcingu części usług, integrując go z zadaniami własnej kadry. Tym samym widać, że nie jest to rozwiązanie dobre tylko dla dużych firm, ale również przedsiębiorstwa z sektora MSP mogą wspomóc swoją działalność outsourcingiem na mniejszą skalę.
Źródło: Linkleaders
Komentarze
1Co prawda Xerox ma dobry serwis drukarek i całkiem dobrze się to sprawdza w formie outsourcingu, to pełna obsługa ma sens wyłącznie w małych i średnich firmach, które nie mają ciśnienia ani na jakość, ani na szybkość świadczenia usług.
W momencie, gdy pojawia się konieczność posiadania serwisów na poziomie 6h CTR, to musi być ktoś na miejscu, kto potrafi zdiagnozować problem, a nawet wymienić coś pod dyktando serwisu (np. dysk w macierzy). Outsourcing wtedy najczęściej kosztuje wielokrotnie więcej niż pracownik/pracownicy na miejscu, a jeszcze większa dysproporcja pojawia się, gdy firma jest gdzieś na zapadłej wsi.