Na tę premierę czekaliśmy dwa lata
Panasonic w końcu zrezygnował z obłych, dla niektórych zbyt mdłych, kształtów w nowym modelu z flagowej serii Lumix G. Jednak Panasonic Lumix G7 (w Niemczech G70) to nie tylko zewnętrzny lifting bezlusterkowca, który zachował charakter serii, a zarazem upodobnił aparat wizualnie i funkcjonalnie do topowych retro konstrukcji innych producentów. To także spore zmiany wewnątrz w stosunku do Lumix G6, wśród których na pierwsze skrzypce grają - tryb wideo 4K, duży wizjer OLED o powiększeniu 0,7x (dla pełnej klatki) i usprawniony tryb autofokusa o autorską technologię DFD (depth from defocus).
Nowy aparat jest dość mały gdy zestawimy go z innymi modelami z serii G, należy do grupy niewielkich aparatów podobnie jak pokazany przez Fujifilm X-T10, jednak korpus jest solidny nie tylko z wyglądu. Co to tego ostatniego, jest to diametralna zmiana w porównaniu z G6, ale być może powinna być nieco subtelniejsza.
Duże wizjery elektroniczne, które dają świetnej jakości podgląd obrazu stają się powoli standardem w aparatach cyfrowych. To już nie ta technologia, na którą otwarcie mogliśmy narzekać, a wszelkie porównania z optycznymi rozwiązaniami zbywać śmiechem. Wizjer OLED w Panasonic Lumix G7 wpisuje się w najnowsze trendy. Nie tylko rozdzielczością 2360 tys. punktów, ale przede wszystkim powiększeniem, które wynosi 0,7x (w przeliczeniu dla pełnej klatki). Oznacza to, że wizjer zapewnia nam podobne powiększenie jak w najlepszych lustrzankach.
W Panasonic Lumix G7 zastosowano sensor o rozdzielczości 16 Mpix, taki sam jak w modelu GF7. Firma chwali się trybem 4K, który pozwala nagrywać filmy z klatkarzem 30, 25 i 24p. Na wideo przydatność jednak 4K się nie kończy. Programiści dodali do aparatu trzy ciekawe tryby, które wykorzystują relatywnie wysoką jakość pojedynczych klatek wideo. Są to:
- 4K Burst Shooting - tryb, który umożliwia zapis ciągły sekwencji ujęć o rozdzielczości 8 Mpix tak jakby były to klatki wideo, czas nagrywania to 29 minut 59 sekund, potem nagranie można wykorzystać jako ciąg zdjęć wykonanych w trybie seryjnym
- 4K Burst - podobnie jak tryb opisany powyżej, z tym, że start i stop dokonujemy wciskając spust migawki
- 4K Pre-burst - to tryb wstępnego bufora, który stale zachowuje 30 sekund sprzed i po naciśnięciu spustu migawki, do dyspozycji mamy dzięki temu 60 ujęć w rozdzielczości 8 Mpix
Panasonic Lumix G7 wyposażono w czterordzeniowy procesor obrazu Venus Engine. Pozwala on na fotografowanie w tempie 8 kl/s, a w przypadku stosowania ciągłego AF 6 kl/s. Maksymalna czułość dla zdjęć wynosi 25600 ISO.
Poprzednik G7 pokazany prawie dokładnie 2 lata temu nie dysponował jeszcze świetną technologią DFD. Wprowadzono ją dopiero rok później. Tym razem nie mogło jej zabraknąć. Panasonic wyposażył aparat także w dodatkowy tryb Starlight AF, który wspiera ostrzenie podczas wykonywania zdjęć nocnego nieboskłonu. Jest również tryb wykrywania oczu u fotografowanego modela.
Podobnie jak w poprzedniku, także i tym razem mamy odchylany w pionie i poziomie dotykowy ekran LCD. Jego rozdzielczość nie zmieniła się i wynosi 1036 tys. punktów.
Tak jak inne aparaty bezlusterkowe, także i G7 wyposażono w tryb Wi-Fi, jednak z rozmysłem pozbawiono konstrukcję funkcjonalności NFC.
Polska cena aparatu nie jest jeszcze znana, ale wiemy, że do sklepów trafi on w lecie. Za oceanem cena została ustalona na poziomie 799 dolarów za korpus oraz 1099 dolarów za zestaw z obiektywem 14-140 mm.
Specyfikacja aparatu:
Panasonic Lumix G7 | |
Sensor | Live-MOS 16,84 Mpix format Cztery Trzecie (17,3 x 13 mm) |
Efektywna rozdzielczość | 16 Mpix 4592 x 3448 pikseli |
Rozdzielczość wideo | 4096x2160 24p (100 Mbps), 3840x2160 30p (100 Mbps) 1920x1080 60p (28 Mbps), 30p (20 Mbps) 1280x720 30p (10 Mbps) |
Procesor obrazu | Venus |
Mocowanie obiektywu | bagnetowe, Mikro Cztery Trzecie |
Stabilizacja | zależy od obiektywu |
Mechanizm czyszczenia sensora | ultradźwiękowy |
Układ AF | detekcja kontrastu 49 punktów AF, 1 punkt AF lub wybór swobodny skuteczność -4 do 18 EV |
Pomiar światła | wielostrefowy - 1728 punktów czułość 0-18 EV |
Czas ekspozycji | 1/16000 - 60s (wideo do 1/25s), Bulb (do 120 sekund) migawka elektroniczna lub mechaniczna |
Czułość ISO | Auto, 200-25600 (rozszerzane w dół do 100, dla wideo do 6400) |
Tryb seryjny | do 8 kl/s z AF-S, 6 kl/s z AF-C 40 kl/s w trybie migawki elektronicznej 30 kl/s w trybie 4K (przez 29 min 59 sekund) |
Kodek zapisu obrazu i dźwięku | zdjęcia: JPEG, MPO, RAW filmy: AVCHD, MP4 dźwięk: stereo (DD lub AAC) |
Wizjer | elektroniczny OLED, 2360 tys. punktów, powiększenie 0,7x punkt oczny 17,5 mm, korekta dioptrii +/- 4, czujnik zbliżeniowy pokrycie 100% kadru |
Ekran | LCD, 3", 1 040 000 punktów, boki 3:2 dotykowy, odchylany w pionie i poziomie |
Lampa błyskowa | wbudowana, liczba przewodnia 9,3 (ISO 200) czas synchronizacji 1/160s |
Wi-Fi | wbudowane, 802.11 b/g 2,4 GHz, parowanie za pomocą QR kodu |
Złącza | uniwersalne (USB 2.0), mikro HDMI typ D, mikrofon 3,5 mm, zdalne sterowanie 2,5 mm |
Tryby fotografowania | iA, panorama, priorytetowe, manualny, panorama, tematyczne, efekty |
Ciekawe funkcje | tryby foto-filmowe 4K, 11 przycisków funkcyjnych, kreatywna panorama 360 stopni, migawka elektroniczna 1/16000s, ustawianie ostrości na ekranie, tryb cichy, poziomnica elektroniczna, tryb zebra, 22 filtry efektowe, animacje poklatkowe, pełna kontrola w trybie wideo, tryb Scene Guide z 20 wzorami sytuacji |
Pamięć | karty pamięci SD / SDHC / SDXC (UHS-II) |
Akumulator | litowo-jonowy 1200 mAh wydajność 360 zdjęć |
Wymiary i waga | 124,9 x 86,2 x 77,4 mm 360 gramów (sam korpus) 410 gramów (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Źródło: Panasonic
Komentarze
2