Włosi pokazali, że energię ze słońca można pobierać nie tylko za pośrednictwem przydomowych paneli fotowoltaicznych. Firma Greenrail opracowała “solary”, które montowane są na torach. Konkretniej – na podkładach kolejowych.
Gdzie nie spojrzeć, tam jak grzyby po deszczu wyrastają panele fotowoltaiczne. Ten sposób zasilania domów i mieszkań staje się coraz popularniejszy – przede wszystkim z uwagi na chęć oszczędności, kiedy ceny prądu z roku na rok stają się coraz wyższe. Nie dziwi więc, że “solary” są coraz częściej wybierane w Polsce – ale nie tylko, bowiem panele fotowoltaiczne to technologia rozpowszechniona w całej Europie, w tym również we Włoszech, gdzie od lat firma Greenrail opracowuje panele montowane na torach.
Panele fotowoltaiczne na torach
Jak informuje portal gramwzielone.pl, programem pilotażowym objęto na razie odcinek o długości 1 km na trasie kolejowej pomiędzy miastami Modena i Sassuolo (region Emilia-Romania) we Włoszech. To efekt prac trwających już od 2018 r., kiedy to miała miejsce pierwsza prezentacja paneli fotowoltaicznych montowanych na torach.
Firma we współpracy z Politechniką Mediolańską przez pół roku sprawdzała efektywność energetyczną opracowanych “solarów”, ale też kontrolowała, czy na ich wydajność nie mają wpływu warunki atmosferyczne oraz obecność pociągów przejeżdżających tuż nad panelami. Wyniki okazały się jednak jak najbardziej zadowalające. Badacze ustalili, że “solary” zamontowane na torach mogą w ciągu roku wygenerować ok. 35 MWh energii na 1 km torów.
Pierwszy projekt paneli fotowoltaicznych na torach. Prototyp projektu (Źródło: Greenrail)
Zanieczyszczenia nie są problemem
Z uwagi na sposób pozbywania się zanieczyszczeń z pociągów, wątpliwości może wzbudzić kwestia zachowania czystości podkładów kolejowych wyposażonych w panele fotowoltaiczne. Prezes Greenrail, Emanuele Occhipinti, wyjaśnia jednak, że wyczyszczenie 1 km linii kolejowej z “solarami” ma zająć maksymalnie kilka minut. Posłużą do tego specjalne maszyny wyposażone w szczotki i zraszacz wody.
Włoska firma odpowiedzialna za produkcję wspomnianych paneli na tory podkreśla też, że montaż ich technologii jest prosty i szybki. Ponadto do produkcji podkładów wykorzystywane są materiały z recyklingu.
Ostateczna wersja paneli fotowoltaicznych na torach (Źródło: pv-magazine-india.com)
Komentarze
19Mamy tu do czynienia ze zwyklym skokiem na fundusze, czy to unijne czy naiwnych inwestorow. Autorowi artykulu polecam wpisac w YT "solar roadways". To jest inny wariant tego scamu. Tak, to jest SCAM. To nie bedzie dzialac. I nigdy nie zostanie wdrozone na szeroka skale poza jakims testowym odcinkiem 100m torow na bocznicy, tylko po to zeby na legalu moc zniknac z funduszami. Dlaczego?
1. Kat paneli. Panele polozone na plasko maja beznadziejna wydajnosc.
2. Umiejscowienie. Tory sa nisko, podczas wschodu i zachodu slonca okoliczne drzewa czy budynki beda dlugo zacieniac te panele.
3. Powierzchnia. Zamiast zrobic tanio jeden panel bedzie potrzebne wyprodukowanie (tak na oko) 10 drogich podkladow kolejowych. A biorac pod uwage punkty 1 i 2 to ekwiwalentem jednego dobrze ustawionego panelu bedzie z 30-40 podkladow.
4. Serwisowanie. To jakis koszmar. Raz ze wzdluz torow trzeba ciagnac setki metrow kabli odbierajacych prad z kazdego podkladu to jeszcze wszelkie prace serwisowe wymagaja wstrzymania ruchu kolejowego.
5. Brud. Pyl z pociagow sie bardzo wzera we wszystko. Stare dworce sa kosztowne w renowacji dlatego, ze ciezko je domyc z tego rudego nalotu. Jak ktos mysli ze psiknie spryskiwaczem i przywroci panel do pelnej sprawnosci to klamie.
6. Matowienie. Pociagi jezdza szybko i generuja pod soba mnostwo rozpedzonego pylu skladajacego sie z rdzy i kruszywa. To dziala jak piaskarka, te panele zmatowieja momentalnie i straca sprawnosc.
7. Utrzymanie. Zamiast szczota przetrzec 20 paneli w minute to bedzie na trase kolejowa wpuszczana myjka? LOL.
Takze autorzy - prosze trzymajcie poziom. Lykacie SCAM jak pelikany.
Taki panel ma znikomą powierzchnie, przez co bardzo mało prądu daje, a wymagania są wobec niego tak wysokie jak wobec dużego. Bo przewód i falowniki trzeba podobne.
Poza tym, kto kiedykolwiek korzystał z toalety w starych pociągach, wie, że to nie najlepszy pomysł... Pomijając samo zakurzenie, będą....