Komisja Europejska co roku sporządza Europejski Raport Konkurencyjności Cyfrowej. Dwie trzecie wskaźników analizowanych w 2009 roku sytuuje Polskę wśród krajów znajdujących się na końcu rankingu pod względem rozwoju społeczeństw informacyjnych.
"56% Polaków dysponuje w domach bezprzewodowym połączeniem do internetu" |
Podkreśla się, że Polska, wraz z Grecją, Bułgarią i Rumunią ciągle zmaga się z problemami dostępu do sieci oraz wysokimi cenami usług internetowych.
Badania przeprowadzone przez instytut opinii społecznej YouGov na zlecenie Cisco pokazują jednak, jak szybko Polacy „nadrabiają” zaległości związane z internetem. Tendencja ta jest także widoczna w raporcie KE – wynika z niego, że społeczeństwo informacyjne w Polsce znajduje się obecnie w fazie przyspieszonego rozwoju. Podejmowane są aktywne działania, które przeciwdziałają wykluczeniu cyfrowemu obywateli z terenów wiejskich oraz o niskich dochodach.
Badania przeprowadzone przez YouGov wskazują, że 56% Polaków dysponuje w domach bezprzewodowym połączeniem do internetu. Jest to 74% ankietowanych w przedziale wiekowym 18-24 i tylko 43% osób powyżej 55 roku życia. Liczby te wzrosły o niemal 60% w ciągu ostatnich lat, ale wskaźnik ten jest nadal jednym z najniższych w Unii Europejskiej.
Najbardziej gęstą domową sieć internetową posiadają województwa zachodnio-pomorskie (68%) i warmińsko-mazurskie (65%), zaś do najsłabiej rozwiniętych w tym zakresie należy region podlaski (40%) i opolski (48%).
Jak Polacy korzystają z sieci?
Zgodnie z badaniami YouGov, zachowania polskich użytkowników internetu nie różnią się zbytnio od ogólnych europejskich wzorców. Podobnie jak Anglicy czy Francuzi, najczęściej wysyłamy e-maile i surfujemy po sieci. Obie czynności zajmują co miesiąc 96% polskich internautów.
Ciekawym zjawiskiem jest duża popularność zakupów online. Ze sklepów internetowych korzysta regularnie 78% naszych rodaków – najwięcej w Europie. Zaraz za nami plasują się Anglicy, Francuzi, Niemcy i Holendrzy. Polski nie ominął również fenomen popularności portali społecznościowych. Przynajmniej raz w miesiącu korzysta z nich połowa z nas.
Wśród urządzeń, które najczęściej podłączamy do internetu prym wiodą komputery stacjonarne (83%). Za nimi plasują się notebooki (51%) i drukarki (36%). Co ciekawe, jesteśmy bardzo otwarci na nowości technologiczne. Producenci sprzętu telewizyjnego wprowadzają obecnie telewizory z możliwością podłączenia do internetu. Aż 72% ankietowanych Polaków byłoby zainteresowanych możliwością kupna takiego telewizora.
Do czego służy internet?
Wyniki raportu KE wskazują, że regularni użytkownicy internetu aktywniej spędzają swój wolny czas. Poza tym w ich mniemaniu internet ma pozytywny wpływ na ich życie codzienne – dając im więcej możliwości związanych z karierą, życiem zawodowym, zakupami online, kontaktami towarzyskimi, etc.
Co ciekawe, wiele z tych opinii podkreślających pozytywny wpływ sieci podzielają również ankietowani pozbawieni stałego dostępu do internetu.
Źródło: Cisco, UE
Komentarze
7To jak to z tymi notebookami? Bo laptop i notebook to to samo :)
hmm... a lap i notek to całkowicie różne laptopowe-notebooki hihi
i co to za kwiatek drukarka netowa? o sieciowych słyszałem, znów uproszczenie na miarę KE :P
Jestem z Warmińsko-Mazurskiego,i nie wiem gzie jest ta ich "gęsta sieć"zwłaszcza odpowiadająca z definicją dostępu szerokopasmowego"