Izraelski startup Electreon pobił nowy rekord dystansu pokonanego samochodem elektrycznym. Firmie udało się wykonać podróż na trasie 1 942 km w czasie ponad 100 godzin.
W ustanawianiu rekordu wzięło udział 55 kierowców – donosi dziennik “The Times of Israel”. Electreon rozwija technologię ładowania samochodów w ruchu od 2013 r. i już ma pierwszych klientów, którzy zdecydowali się uruchomić programy pilotażowe projektu.
Prawie 2 tys. km bez ładowania autem na prąd
Startup wykorzystał w projekcie Toyotę RAV4 PHEV (hybrydę ładowaną z gniazdka), która w trakcie dystansu równego 1 942,56 km zużyła 241,69 kWh energii, co pozwoliło zmniejszyć lokalną emisję CO2 o 373,28 kg w porównaniu z samochodem o konwencjonalnym napędzie spalinowym.
W jaki sposób działa technologia opracowana przez izraelską firmę? Twórcy korzystają z systemu ładowania akumulatorów przy użyciu miedzianych cewek wtopionych w asfalt. Sieć elektryczna przekazuje do nich prąd, a ten jest dystrybuowany do poruszających się po drodze samochodów.
Z drugiej strony, odbiorniki są umieszczone na podłodze przygotowanych pojazdów i przekazują energię prosto do akumulatora, kiedy auto pozostaje w ruchu. W ten sposób startup próbuje sprawić, że problem maksymalnego zasięgu samochodów elektrycznych, który wynosi ok. 500 km może w przyszłości może być możliwy do rozwiązania lub przynajmniej ograniczenia.
Technologia eliminuje ograniczenia, ale też sama je generuje
Ciągłe ładowanie samochodu w pełni elektrycznego lub hybrydowego w ruchu jest technologią, która w przyszłości może okazać się bardzo pożądaną wśród producentów. Trudno jednak nie zwrócić uwagi na ograniczenia, jakie niesie ze sobą innowacja projektowana przez Electreon.
Pierwszym z nich jest konieczność przygotowania samochodów do pobierania energii z bezprzewodowych ładowarek w asfalcie. To wymaga ustandaryzowania pewnych elementów konstrukcyjnych pojazdów, a więc wiąże się z koniecznością poniesienia kosztów przez producentów, by dostosowali swoje produkty dla jednego producenta.
Innym ograniczeniem, na które warto zwrócić uwagę jest odpowiednie przygotowanie dróg, w których należy umieścić cewki do ładowania. To operacja, która nie tylko może pochłonąć duże środki finansowe, ale też wiąże się z przebudowaniem istniejących nawierzchni.
Mimo wad, które można zarzucić technologii, w Niemczech podpisano umowę o wartości 3,2 mln euro dotyczącą przygotowania autobusu elektrycznego kompatybilnego z technologią Electreon. Podobne projekty pojawią się też w Szwecji i we Włoszech.
Komentarze
17spalanie to okolo 8l na 100 ale 2 litry ropy zostalo zastapione 2 litrami gazu lpg na pelnym baku i pelnej butli zasieg wzrosl do ponad 900 kilometrow na jednym tankowaniu.
Moze i jazda caddikiem nie jest zbyt komfortowa ale dodanie zwyczajnego lpg do diesla spowodowalo ze mieszanka jest duzo lepiej dopalona, dpf ma mniej roboty bo znacznie mniej sadzy sie dostaje do filtra dpf, same spaliny z czarnych zrobily sie bezbarwne i z wydechu trudno stwierdzic czy jest to samochod z silnikiem diesla czy benzyniak, temperatura silnika praktycznie sie nie zmienila mimo dodania lpg i mimo iz ekonomicznie zalozenie instalacji lpg do diesla nie ma zbytnio sensu to juz kultura pracy i zauwazalnie wyzsza moc silnika sprawia ze jest to dosc ciekawe rozwiazanie ale do rzeczy jesli ma byc bardziej ekologicznie to czy nie lepiej zawyczajnie zmodyfikowac diesle tak aby wyposarzyc je w lpg? diesel z euro4 po zamontowaniu lpg nagle spelnia norme czystosci spalin euro6 no i przypominam 900 kilometrow na jednym tankowaniu nie zadne co 200 czy 300km zatrzymujesz sie kiedy chcesz a nie kiedy musisz.
Elektryki sa bardzo fajne i sam chcial bym miec elektryka glownie dlatego ze maja fajne przyspieszenie ale glownym powodem przeciw sa dziesiejsze sposoby magazynowania energi jakimi sa wlasnie baterie juz nawet lepszym pomyslem sa ogniwa paliwowe gdzie zamiast platyny jako catalizatora uzywane sa wapn, mangan, zelazo lub zelatyna...
A nie, czekaj...
:p ROTFL
Boże słuchać te pierdoloty - nie da się dłużej. Czemu nikt nei pisze o produkcji, o awaryjności o późniejszym serwisie czy składowaniu zużytego barachła!?