Możliwości wykorzystania społecznościowe narzędzi przy projektowaniu wyrobów
Obecnie przy wprowadzaniu na rynek nowych wyrobów czy urządzeń w coraz większym stopniu firmy uwzględniają potrzeby przyszłych klientów i użytkowników. Dobrym narzędziem służącym do dopasowania wyrobu do potrzeb klienta jest analiza opinii pojawiających się w mediach społecznościowych.
Wykonanie analizy danych pojawiających się w Internecie, a w szczególności w mediach społecznościowych, w wypadku małej lub średniej firmy nie jest rzeczą prostą. Firma taka zwykle nie dysponuje odpowiednią infrastrukturą IT, ani zasobem wiedzy, który byłby w stanie sprostać tego typu wyzwaniom. Mało tego, nawet największe firmy i agencje rządowe często nie mogą sobie pozwolić na samodzielne tworzenie tego typu narzędzi – zwłaszcza jeżeli mają one być połączone z wykorzystywanym w firmie systemem PLM, wykorzystywanym do całościowego zarządzania cyklem życia produktu. Wówczas informacje schodzące do systemu PLM i wpływające np. na przeprojektowywanie informacji muszą pochodzić z dwóch źródeł – wewnętrznych danych, którymi wymieniają się np. inżynierowie oraz zewnętrznych źródeł takich jak np. portale społecznościowe typu Facebook czy Twitter. Całość musi stanowić jednak, jedno wspólne środowisko.
Elementem pozwalającym skorzystać z rewolucji, które przyniosły media społecznościowe w celu rozszerzenia sposobów prowadzenia działalności firmy jest również otwarcie nowych i bardziej skutecznych kanałów komunikacji wewnątrz samej firmy. Można powiedzieć, że każda firma składa się z szerokiej gamy umiejętności i wiedzy, powiązanej z unikatową wiedzą i doświadczeniami każdego z pracowników. Ale w jaki sposób firmy mogą efektywnie wykorzystać ten potężny zapas wiedzy? W jaki sposób można spiąć to wszystko razem tak, aby cała wiedza i doświadczenie były większe niż suma ich części?
Platforma 3DEXPERIENCE
Jak wiadomo, firma Dassault Systèmes ma w swojej ofercie szereg programów służących do projektowania, inżynierii 3D CAD, modelowania, symulacji wyrobów z zastosowaniem metody elementów skończonych, cyfrowej produkcji itp. Są to odpowiednio m.in. takie aplikacje jak Catia, SolidWorks, Simula czy Delmia. Oprócz tego producent ten oferuje systemy do współpracy, innowacyjności społecznej oraz analityki biznesowej danych. Wszystkie wymienione aplikacje tworzą jedną komplementarną platformę (od projektanta do konsumenta) o nazwie 3DEXPERIENCE, która w założeniu ma pomóc w stworzeniu produktu o właściwej funkcjonalności i wartości dla końcowych klientów.
I tak dla przykładu, oprogramowaniem wspierającym innowacje społecznościowe wewnątrz firmy jest 3DSWYM. Jest to oprogramowanie chmurowe, w którym pracownicy przedsiębiorstwa, niezależnie od wielkości firmy, mogą łatwo i szybko stworzyć własne, wydzielone, bezpieczne, kompletne środowisko społecznościowe online służące do wymiany informacji pomiędzy osobami zaangażowanymi w dany projekt – bez rozgraniczania pomiędzy jednostkami. Innymi słowy interakcja i treść są zorganizowane wokół grup zainteresowań, projektów, umiejętności lub po prostu pasji czy zainteresowań.
Innym przykładem systemu do nowoczesnej komunikacji i wymiany poglądów jest 3DVIA – Oprogramowanie do komunikacji 3D. Dzięki niej znacznie łatwiej, w wizyjnej postaci 3D można przekazać koncepcje nowych projektów i urządzeń końcowym klientom. W wymianie wewnętrznej informacji w firmie pomóc też może biznesowy system analityczny Exalead. Jest to semantyczna platforma do wyszukiwania. Dzięki niej można połączyć powstające w różnych miejscach w firmie pomysły, czy wizje w jedną całość.
No dobrze, ale wszystkie te narzędzia są narzędziami wewnętrznymi, pozwalającym wykorzystać informacje spoczełcznościowe pochodzące od osób będących pracownikami firmy lub bezpośrednio zaangażowanymi w projekt. Jak zatem dołączyć do projektu opinie ludzi z zewnątrz, często niemających z firmą nic wspólnego, ale będących liderami opinii i potrafiącymi szybko zauważać tendencje rynkowe. W jaki sposób też monitorować zmieniające ię nastroje klientów czy otoczenie rynkowe, które to mogą bezpośrednio wpływać na sukces bądź porażkę nowego projektu, zwłaszcza jeżeli nie dostrzeżemy ich w porę? Tutaj z pomocą przychodzi system Netvibies będący od niedawna częścią wspomnianej, całościowej platformy 3DEXPERIENCE.
Platforma Netvibes
Netvibes to proste w użyciu i szybkie narzędzie do monitorowania danych w czasie rzeczywistym, analizy mediów społecznościowych oraz udostępniania wiedzy wewnątrz przedsiębiorstwa. Netvibes to też inteligentny panel kontrolny (pulpit/konsola) zintegrowany z oprogramowaniem do analizy danych uzyskanych z różnych źródeł.
Nie jest to nowe narzędzie, gdyż jeszcze przed nabyciem w lutym 2012 przez Dassault Systèmes, Netvibes był jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w Sieci. Koncepcja związana z działalnością Netvibes polega na dostarczaniu zwięzłej całościowej migawki dla każdej kluczowej informacji związanej z firmą, marką lub osobistymi zainteresowaniami użytkownika pojawiającej się w Internecie lub w dowolnym wewnętrznym systemie intranetowym. Inteligentna konsola Netvibes oferuje narzędzia do łatwego i szybkiego tworzenia spersonalizowanych pulpitów służących do monitorowania w czasie rzeczywistym informacji pojawiających się w Internecie, prowadzenia analiz społecznych, wymiany wiedzy i wspomagania decyzji.
Klienci, poczynając od tych znajdujących się liście najbardziej znanych marek publikowanych na liście Fortune 500, kończąc na dużych bankach (np. BNP Paribas) oraz agencjach rządowych (m.in. Departament Energii Stanów Zjednoczonych) korzystają z Netvibes po to, aby móc w czasie rzeczywistym monitorować i zrozumieć znaczenie ukazujących się informacji związanych z zadanym tematem, które pojawiają się wewnątrz lub na zewnątrz firmy.
Cztery miliony głosów
Z darmowej, dostępnej dla każdego użytkownika (w tym użytkowników indywidualnych) wersji Netvibes korzysta ponad 4 mln osób miesięcznie. Wykorzystują one to narzędzie do tworzenia własnych pulpitów służących do monitorowania wszystkiego, co jest dla nich ważne i pojawia się w całej sieci Web – biorąc pod uwagę wiadomości na Twitterze, Facebooku, YouTubie, Flickrze, e-mailach, prognozach pogody i innych 250 tys. obsługiwanych przez ten system aplikacji i kanałów wiadomości. Wersja biznesowa Netvibes for Enterprise przeznaczona dla firm, agencji i rządów wzbogacona została o dodatkowe zaawansowane funkcje inteligentnego pulpitu takie jak m.in. adaptacyjne analizy społeczne, możliwość dodawania wewnętrznych lub zewnętrznych źródeł danych, funkcję bezpieczeństwa i możliwość instalacji systemu przy wykorzystaniu własnej infrastruktury IT oraz wdrożenia i zastosowania uniwersalnych mobilnych aplikacji.
Jak już wspomnieliśmy, możliwości inteligentnych pulpitów Netvibes są obecnie zintegrowane z platformą Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE. Dzięki temu Netvibes pomaga w szybkim wychwyceniu informacji i zorientowaniu się w rozwoju trendów dotyczących krytycznych problemów, takich jak zmiany nastrojów konsumentów czy postrzegania marki. Innymi słowy można powiedzieć, że system pozwala słuchać wszystkiego oraz uczyć się od wszystkich, i co ważne, działać w czasie rzeczywistym – zapewniają on swego rodzaju skrót „do myśli konsumenta” i szybszą drogę dla firm do tego, aby dostosowywać się w czasie rzeczywistym do dziejących się w Sieci wydarzeń.
„Netvibes łączy informacje odnoszące się do wszystkich produktów, usług i doświadczeń użytkowników z wewnętrznych i zewnętrznych źródeł danych, wszystko to w czasie rzeczywistym i w kontekście prowadzenia lepszego, podpartego doświadczeniem procesu podejmowania decyzji” – mówi Bernard Charlés, prezes i dyrektor generalny , Dassault Systèmes.
Drugie miejsce to pierwszy przegrany
Filtrowanie i selekcja najistotniejszych informacji z zalewu treści za pomocą adaptacyjnej analizy i doświadczenia ekspertów, pozwala na natychmiastowe uchwycenie krytycznych, branżowych informacji – to, co myślą o danej sprawie liderzy opinii, jeśli mówią o danej firmie, co czują w stosunku do tej firmy itp. Poprzez monitorowanie źródeł w czasie rzeczywistym i tagowanie konkretnych problemów, można do analizy wykorzystać zarówno algorytmy maszynowe i ludzkie doświadczenie w celu uzyskania szybszych i bardziej miarodajnych wyników. Dzięki integracji tych informacji bezpośrednio w procesie projektowania urządzeń czy produktów przygotowywanych do umieszczenia na rynku, reakcja na pojawiające się dane, czy opinie o projekcie bądź produkcie może być szybka i zdecydowana.
„Czas pomiędzy reakcją konsumentów i podjętymi działaniami biznesowymi jest kluczem, który pozwala wywrzeć możliwie najlepsze wrażenie” – stwierdził Freddy Mini, CEO Netvibes.
Na przykład, jeżeli ludzie zaczynają obawiać się obecności pewnych dodatku występujących w pakowanej żywności, wówczas firmy mogą zidentyfikować ten problem i rozpocząć natychmiast prace nad znalezieniem alternatywnego rozwiązania. Czy trzeba przy tym monitorować również system PLM obok systemów CRM, ERP i baz danych SQL? Netvibes ułatwia wizualizację w jednym miejscu danych potrzebnych do zarządzania, które to informacje pochodzą ze wszystkich wymienionych systemów i jednocześnie umożliwia automatyczne generowanie raportów. Dla wszystkich możliwych scenariuszy działań istnieje zawsze niepewność związana z szybką reakcją i właściwym działaniem, ale przy stałym dopływie informacji na czas jest to możliwe do zrobienia – podjęta decyzja jest zarówno szybko podjętą decyzją, jak i decyzją prawidłową.
Czas jest najcenniejszym dobrem, które mamy, a oszczędność czasu jest głównym elementem wszystkich funkcji Netvibes. Oprócz zaawansowanych funkcji monitorowania i funkcji analitycznych, interfejs Netvibes korzystający z mechanizmu przeciągnij i upuść (drag-and-drop) ogranicza czasochłonne czynności potrzebne do przygotowanie raportów i monitoringu. Ponieważ informacje dotyczące konkretnych analiz są przesyłane do tych osób, które ich potrzebują, dlatego pracownicy mogą skupić się na swoich pozostałych obowiązkach.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!