W co wierzą inwestorzy? W to, co nie jest wtórne. Tak przynajmniej wynika z zestawienia Forbesa.
Jedną z największych plag na współczesnym rynku jest wtórność. Na szczęście istnieją także innowacyjne firmy, które nie boją się iść pod prąd, jak również opracowywać i wprowadzać na rynek mniej konwencjonalnych rozwiązań. Piętnaście z nich zebrał w swoim nowym rankingu magazyn Forbes. Reprezentują różne sektory rynku, ale tym co je łączy jest to, że „rozumieją ducha czasu”, jak twierdzą autorzy zestawienia.
Zamiast opierać się na subiektywnych opiniach, autorzy zestawienia najbardziej innowacyjnych firm świata w 2016 roku postanowili postawić na fakty. O pozycji w rankingu świadczy wskaźnik innowacyjności, czyli różnica między wartością giełdową a wartością przepływów pieniężnych netto z działalności przedsiębiorstwa – to bonus, za który odpowiadają inwestorzy. Aby znaleźć się w zestawieniu trzeba było spełnić także trzy wymagania: publikować wyniki co najmniej od 7 lat, mieć wartość giełdową powyżej 10 mld dolarów i działać w branży znanej z inwestycji w innowacje.
Przegląd najbardziej innowacyjnych firm świata według Forbesa rozpocznijmy od miejsca ostatniego:
15. Netflix (USA, start: 1997 r., innowacyjność: 60,3%)
Gigant strumieniowania materiałów wideo w sieci. Znany z szerokiego katalogu filmów i seriali w wysokiej jakości, tworzenia autorskich produkcji (takich jak House of Cards czy Orange is the New Black) i atrakcyjnych ofert abonamentowych. W tym roku Netflix zwiększył swoje szanse na sukces, wchodząc niemal do każdego kraju na świecie, w tym do Polski.
14. FleetCor Technologies (USA, start: 2000 r., innowacyjność: 62,1%)
Operator bezgotówkowych kart paliwowych dla firm. Dzięki nim pracownicy mogą bez problemu uzupełniać zbiorniki w samochodach służbowych, a pracodawcy – w wygodny sposób kontrolować wydatki. Firma działa w Ameryce Północnej, Afryce, Azji i Europie (w Polsce można z niej korzystać na ponad 400 stacjach Shella).
13. Naver (Korea Południowa, start: 1999 r., innowacyjność: 63,3%)
Właściciel popularnej w Korei Południowej sieci portalów internetowych, na którą składają się Naver (wielotematyczny portal, z wyszukiwarką, pocztą e-mail, blogami czy mapami), Jr. Naver (serwis dla dzieci) i Happybean (platforma do przekazywania pieniędzy na cele charytatywne).
12. ARM Holdings (Wielka Brytania, start: 1990 r., innowacyjność: 63,7%)
Projektant (ale nie producent) mikroprocesorów. Jest jednym z liderów w swoim sektorze, oferując komponenty dla smartfonów licznych marek, takich jak Samsung, Huawei czy LG. Obecnym właścicielem ARM jest japońska grupa SoftBank.
11. Amazon (USA, start: 1994 r., innowacyjność: 63,8%)
Największy na świecie sklep internetowy, ale nie tylko. To także producent cenionych czytników e-booków Kindle, jak również właściciel chmury obliczeniowej dla firm (Amazon Web Services) i internetowej platformy multimedialnej (Prime). Firma powoli wchodzi na polski rynek.
10. BioMarin Pharmaceutical (USA, start: 1997 r., innowacyjność: 67,4%)
Producent i dystrybutor lekarstw na rzadkie choroby, takie jak fenyloketonuria czy mukopolisacharydoza. Cechą charakterystyczną BioMarin jest bardzo szybki rozwój innowacyjnych wyrobów medycznych i krótki czas wdrażania ich na rynek.
9. Vertex Pharmaceuticals (USA, start: 1989 r., innowacyjność: 67,9%)
Producent lekarstw na zagrażające życiu choroby. Charakteryzuje się przygotowywaniem kuracji o bardzo wysokiej skuteczności. Szczególnie istotnym punktem jej programu medycznego jest walka ze zwłóknieniem torbielowatym, czyli mukowiscydozą.
8. Unilever Indonesia (Indonezja, start: 1933 r., innowacyjność: 67,9%)
Najstarsza firma w zestawieniu. Część światowego giganta, mającego w swojej ofercie marki kosmetyczne, takie jak Axe, Dove czy Rexona oraz spożywcze, jak Algida, Carte D’or, Hellmann’s, Lipton, Knorr czy Rama. Unilever działa też w Polsce, wrócił do naszego kraju po około 50 latach, pod koniec XX wieku.
7. Monster Beverage (USA, start: 1990 r., innowacyjność: 68,8%)
Producent napojów bezalkoholowych – soków, mrożonych herbat i napojów energetyzujących, na czele z Monsterem. Mniej więcej jeden na trzy napoje tego typu produkowane w USA pochodzą właśnie z jego wytworni.
6. Under Armour (USA, start: 1996 r., innowacyjność: 68,9%)
Producent ubrań, obuwia oraz różnego typu akcesoriów sportowych. Jedną z największych jego innowacji było stworzenie koszulek odprowadzających wilgoć (pomysł skopiowany później przez konkurencję). Marka obecna jest przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, ale jej produkty można znaleźć także w Polsce.
5. Alexion Pharmaceuticals (USA, start: 1992 r., innowacyjność: 70,0%)
Producent lekarstw na ciężkie i rzadkie choroby. Ma na swoim koncie produkty między innymi do walki z napadową nocną hemoglobinurią oraz atypowym zespołem hemolityczno-mocznicowym.
4. Incyte (USA, start: 1991 r., innowacyjność: 70,8%)
Firma farmaceutyczna opracowująca kuracje dla pacjentów cierpiących na choroby nowotworowe. Największym sukcesem Incyte było opracowanie lekarstwa na włóknienie szpiku kostnego, czyli mielofibrozę.
3. Regeneron Pharmaceuticals (USA, start: 1988 r., innowacyjność: 72,9%)
Producent lekarstw na szerokie spektrum chorób. Jego wyroby medyczne stosowane są przede wszystkim przy poważnych chorobach oczu, raku jelita grubego oraz wysokim stężeniu tzw. złego cholesterolu.
2. Salesforce (USA, start: 1999 r., innowacyjność: 75,5%)
Firma oferująca produkty bazujące na chmurze obliczeniowej, których głównym celem jest pomoc przedsiębiorstwom w zarządzaniu sprzedażą i generowaniu zainteresowania klientów. To jeden z najważniejszych graczy na rynku efektywnego zarządzania relacjami firma-klient.
1. Tesla (USA, start: 2003 r., innowacyjność: 82,4%)
Producent samochodów elektrycznych, który mocno zwiększył zainteresowanie takim rozwiązaniem. To także popularyzator koncepcji jazdy autonomicznej oraz korzystania z tzw. zielonej energii. Na jej czele stoi Elon Musk uznawany przez wielu za jednego z największych wizjonerów naszych czasów.
Źródło: Forbes
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!