Polskie firmy wydajne i nowoczesne? Różnice między polskimi i europejskimi MSP
Czy polskie i europejskie firmy z sektora MSP czymś się różnią? Badanie „Nowoczesne IT w MŚP 2015” zlecone przez Microsoft odpowiada na to pytanie.
Microsoft postanowił poznać różnice między polskimi, a europejskimi firmami z sektora MSP. W zrealizowanym przez Ipsos MORI badaniu „Nowoczesne IT w MŚP 2015”, poznajemy główne odmienności dotyczące polskich oraz europejskich małych i średnich przedsiębiorstw. Czy różnice w podejściu do pracy, produktywności i wykorzystywanych technologii są faktycznie wyraźne?
Wśród pracowników polskich MSP ponad 40 proc. deklaruje, że spędza w pracy od 40 do 50 godzin tygodniowo. Podobny odsetek pracowników tego sektora z innych europejskich krajów przyznaje się do spędzania w pracy około 10 godzin mniej. Z jednej strony wskazywać to może na wyższe zaangażowanie polskich pracowników, z drugiej jednak może decydować o tym niższa produktywność, wynikające z mniejszego wykorzystania podnoszących wydajność pracy technologii informatycznych.
Praca przede wszystkim w biurze
Według przeprowadzonych badań, aż 76 proc. polskich pracowników biorących udział w ankiecie podkreśla konieczność wykonywania swoich obowiązków z biura. Uśredniony odsetek europejski w tym aspekcie wynosi 61 proc. Jedną z głównych przyczyn przywiązania do biura mają być problemy z narzędziami do pracy zdalnej, deklarowane przez 45 proc. respondentów.
Nieco rzadziej niż wskazuje średnia europejska korzystamy również z urządzeń mobilnych: 44% respondentów z innych europejskich krajów używa smartfonów, a 22% tabletów - w Polsce wyniki te kształtują się na poziomie 40% i 15%. Nie tyle zatem niepopularność urządzeń przenośnych jest powodem stosunkowo sporadycznie wykonywanej pracy zdalnej, ale sposób ich wykorzystania i brak zdalnego dostępu do zasobów firmy.
Polacy są zbyt „przywiązani” do tradycyjnego miejsca pracy: konieczność wykonywania obowiązków z biura deklaruje 76 proc. rodzimych firm. W Europie odsetek ten jest niższy o 15 punktów procentowych.
Mniejsza efektywność i brak inteligentnych technologii
Polscy pracownicy nie dość, że pracują dłużej od wskazanej w badaniu średniej europejskiej, to częściej odbierają telefony poza godzinami pracy. Wskaźnik wynosi w tym przypadku 94 proc. pracowników w Polsce i 83 proc. dla respondentów z innych krajów w Europie. Ankietowani przyznają, że lepsza implementacja nowych technologii mogłaby podnieść produktywność, a 2/3 badanych podkreśla, że rozwiązania mobilne pomogłyby zaoszczędzić im cenny czas.
Adaptacja inteligentnych technologii również stoi w Polsce na niższym poziomie niż w ogólnej skali europejskiej. 31 proc. respondentów przyznało, że najczęściej pracują z wykorzystaniem papierowych dokumentów, w Europie zaś odsetek jest niższy o 8 punktów procentowych. Prace w trybie online deklaruje w Polsce 36 proc., w Europie 40 proc. Trafnym przykładem kompletnie odmiennej, od polskiej, filozofii pracy jest Wielka Brytania. Jedynie 19 proc. firm opiera tam swoją działalność na dokumentach papierowych, a 36% przyznaje się do całkowitej cyfryzacji wszystkich procesów.
Chmura i e-mail
Z rozwiązań chmurowych korzysta w Polsce 33 proc. respondentów, w Europie zaś odsetek ten wynosi 40 proc. i jest to najpopularniejsze rozwiązanie. Polacy najczęściej za to korzystają z zasobów informacyjnych transferując je przez e-mail (47%) oraz z wykorzystaniem zdalnego pulpitu (33%). Jeśli chodzi o komunikację w biznesie, Polacy podkreślają znaczenie spotkań bezpośrednich (66%) i rozmów telefonicznych (60%). Mniej popularny w Polsce jest e-mail, który w Europie jest uważany za najefektywniejszą formę komunikacji, wskazaną przez 67 proc. respondentów.
„Badanie „Nowoczesne IT w MŚP 2015” przeprowadzone wśród polskich firm z sektora małych i średnich firm pokazuje wyraźnie, że poziom wykorzystania nowych technologii dla poprawy wydajności organizacji wciąż jest niewystarczający. Co ciekawe, polscy pracownicy deklarują, że pracują dłużej niż wynosi średnia dla Europy. Wciąż jednak ich praca ma charakter mocno „analogowy” - zauważa Przemysław Szuder, Dyrektor działu Small & Medium Business Solutions and Partners w polskim oddziale Microsoft, po czym dodaje - Takie rozwiązania, jak zdalny dostęp do dokumentów i kluczowych aplikacji w chmurze, korespondencja elektroniczna z urządzeń mobilnych czy zdalna komunikacja wideo znacząco przyspieszają proces obsługi klientów, dostępu do ofert, specyfikacji i innych kluczowych zasobów informacyjnych, czyli po prostu realizacji zadań.
Źródło: Microsoft
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!