Wojska Stanów Zjednoczonych wykorzystają potencjał drzemiący w laserach.
To, co jeszcze do niedawna zarezerwowane było wyłącznie dla filmów science fiction, dziś powoli staje się elementem naszej rzeczywistości. Egzoszkielety, domy drukowane techniką 3D, autodestrukcyjne chipy, deskolotki… i tak można by wymieniać i wymieniać. Teraz nadszedł czas na laserowe technologie militarne.
Armia Stanów Zjednoczonych stawia na lasery. Wiemy już od jakiegoś czasu, że wojska lądowe będą miały w swoim arsenale HEL-MD (potężna broń laserowa radząca sobie nawet w najtrudniejszych warunkach), a marynarka pracuje nad podobnym, laserowym systemem LaWS umieszczanym na okrętach. Zarządcy poinformowali, że już niedługo w broń laserową wyposażane będą również samoloty sił powietrznych USA.
Broń laserowa, w jaką wyposażone będą samoloty, to HELLADS (High Energy Liquid Laser Area Defense System). Niezbyt duży, bo mający wymiary 1,3 x 0,4 x 0,5 metra system charakteryzuje się mocą 150 kilowatów. Mała i lekka, a jednocześnie potężna broń będzie miała za zadanie eliminować zagrażające jej cele, między innymi rakiety, pociski moździerzowe, drony i maszyny lądowe.
Odpowiedzialna za system HELLADS firma General Atomics zapewnia, że jej rozwiązanie znacząco zwiększy bezpieczeństwo maszyn taktycznych i ich pilotów. Dzięki swoim niewielkim gabarytom broń nie będzie też dużym obciążeniem i zmieści się nawet na pokładzie większych bezzałogowców. Do tego dochodzi możliwość zasilania za pośrednictwem standardowego akumulatora litowo-jonowego.
„Wierzę, że będziemy mieć kierowaną broń laserową możliwą do zintegrowania z myśliwcami bardzo szybko. Ten dzień jest bliżej niż wielu z was myśli” – powiedział generał Hawk Carlisle z US Air Force. Kiedy konkretnie należy się spodziewać wdrożenia takich rozwiązań. Najpóźniej w 2020 roku, a może nawet i w 2018.
Źródło: Engadget, US Air Force Research Lab (foto 1), DARPA (foto 2)
Komentarze
11To, że się zmieści, nie oznacza od razu tego, że będzie montowana na bezzałogowcach. Podczas kiedy kilka zdań wcześniej jest o montażu tego systemu na samolotach.