Firma Trend Micro Incorporated poinformowała, że coraz więcej pracowników przyznaje się do odwiedzania internetowych serwisów społecznościowych za pośrednictwem sieci przedsiębiorstw. Potwierdziły to badania, które Trend Micro przeprowadziła wśród użytkowników komputerów w firmach, aby sprawdzić, jak postrzegają oni zagrożenia internetowe i jakie mają doświadczenia w tym zakresie.
Badania obejmujące 1600 pracowników przedsiębiorstw w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Japonii wykazały, że aż 19% respondentów (w porównaniu z 15% w 2007 r.) odwiedzało serwisy społecznościowe. Serwisy te, zwykle zbudowane za pomocą technologii Web 2.0, należą do głównych celów cyberprzestępców i twórców szkodliwego oprogramowania, którzy do przynoszących zysk ataków wykorzystują ich interaktywność i popularność. Oprócz serwisów społecznościowych na technologii Web 2.0 oparte są także blogi, serwisy typu wiki oraz narzędzia ułatwiające współpracę. Jak wynika z ostatniego raportu i prognozy firmy Trend Micro na temat zagrożeń internetowych (Threat Report & Forecast), liczba takich zagrożeń w aplikacjach Web 2.0 osiągnęła w styczniu 2008 r. niemal 1,5 miliona, w porównaniu z niewiele ponad milionem zagrożeń w grudniu 2007 r.
W ciągu ostatnich 6-12 miesięcy analitycy badający zagrożenia z firmy Trend Micro odkryli w wielu serwisach społecznościowych różne formy szkodliwego oprogramowania. Jeden z takich popularnych portali został w 2007 r. zainfekowany banerami reklamowymi, które instalowały szkodliwe pliki i programy na komputerach ofiar. W innych serwisach znaleziono wbudowane kody kierujące użytkowników na fałszywe strony w celu kradzieży ich tożsamości i danych osobowych. Serwisy społecznościowe mogą też być siedliskiem oprogramowania typu adware i programów szpiegujących.
„Popularność serwisów społecznościowych sprawia, że są one narażone na ataki cyberprzestępców” — powiedział Raimund Genes, dyrektor ds. technologicznych w firmie Trend Micro. „Kiedyś szkodliwe programy były rozpowszechniane głównie w załącznikach wiadomości poczty elektronicznej. Dziś spotykamy coraz więcej zagrożeń wbudowanych w łącza Web 2.0, często właśnie w serwisach społecznościowych. W miarę, jak będą one stawać się coraz nowocześniejsze i bardziej interaktywne, przestępstw komputerowych i przypadków łamania zabezpieczeń będzie coraz więcej”.
Badania wykazały, że:
- W Wielkiej Brytanii procent użytkowników, którzy odwiedzali serwisy społecznościowe za pośrednictwem sieci firmowych, wyraźnie wzrósł — z 11% w 2007 r. do 27% w 2008 r. (w Niemczech — odpowiednio z 9% do 13%).
- W Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemczech liczba pracowników, którzy przeglądają serwisy społecznościowe w pracy, rośnie szybciej w dużych niż w małych firmach. Inaczej jest w Japonii, gdzie pracownicy małych firm odwiedzają serwisy społecznościowe częściej niż ich koledzy zatrudnieni w wielkich przedsiębiorstwach.
- W Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemczech pracownicy mobilni częściej odwiedzają serwisy społecznościowe niż osoby pracujące w biurze.
- 45% respondentów przyznało się do wysyłania informacji poufnych pocztą internetową, która — jak wynika z badań — jest najczęściej używaną aplikacją typu Web 2.0. W Niemczech robi to ponad połowa użytkowników komputerów firmowych.
- W latach 2007-2008 odsetek użytkowników urządzeń mobilnych, którzy przyznali się do wysyłania informacji poufnych pocztą internetową, wzrósł najbardziej w Wielkiej Brytanii (z 30% w 2007 r. do 49% w 2008 r.) i w Niemczech (odpowiednio z 51% do 64%).
- W Japonii częściej niż w innych krajach pracownicy przeznaczają ponad godzinę dziennie na korzystanie z aplikacji Web 2.0 w sieci przedsiębiorstwa lub podczas pracy zdalnej.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!