W listopadzie wspominaliśmy o wypowiedzi inżyniera Intela Timothy'ego Mattsona, który ogłosił, że stworzenie procesora o 1000 rdzeniach byłoby możliwe. Jak się okazało, miał rację - a dokonali tego naukowcy z uniwersytetu w Glasgow.
Według przedstawicieli Intela, stworzenie procesora o tysiącu rdzeni byłoby możliwe dzięki zastosowaniu architektury Single-Chip Cloud Computer (SCC), która jest w pełni skalowalna. Zwiększanie liczby rdzeni miałoby odbywać się poprzez dokładanie kolejnych elementów. Jednak przy liczbie około tysiąca rdzeni mogłyby wystąpić problemy w komunikacji pomiędzy jednostkami. Z tego między innymi powodu, jak i wielu innych, 1000 rdzeni pozostawało jedynie teoretyczną "możliwością".
Warto przeczytać: | |
Skonstruowanie 1000 rdzeniowych procesorów jest możliwe | |
IBM Racetrack - łączy zalety pamięci Flash i HDD |
Tymczasem naukowcy z uniwersytetu w Glasgow pod przewodnictwem Dr. Wima Vanderbauwhede wykonali kolejny krok i opracowali procesor składający się z 1000 rdzeni. Do tego celu użyto chipu opracowanego w oparciu o technologię Programowalnego Układu Logicznego (Field Programmable Gate Array – FPGA). Technologia ta polega na stworzeniu małych grup tranzystorów, z których każda odpowiada za inne zadanie. Następnie zarządza się tymi mini-obwodami wedle uznania. Procesory te jednak programuje się znacznie trudniej niż standardowe układy, co sprawia, że rozwiązania oparte o FPGA nie są w stanie masowo wejść do użytku domowego, co podkreślają sami twórcy doświadczenia. Mimo to warto podkreślić, że procesor taki dysponuje sporą mocą obliczeniową, przy dość małym zużyciu prądu.
W trakcie testów omawiany 1000-rdzeniowy procesor potrafił przetwarzać dane z prędkością 5GB/s, co oznacza, że jest szybszy o około 20 razy od dostępnych na rynku wielordzeniowych jednostek. Dr Vanderbauwhede oświadczył również, że układ jest póki co w fazie proof-of-concept. Oznacza to, że służy jedynie do prezentowania idei procesora o tysiącu rdzeni, a nie do faktycznej pracy.
Źródło: TomsHardware
Polecamy artykuły: | ||
Optymalne karty graficzne do NFS: Hot Pursuit | Wyścig trwa - 2x GF GTX 460 vs 2x Radeon 6850 | TOP-10: Dyski twarde i SSD |
Komentarze
29Taki kawał wielowątkowego chipa mógłby nieźle liczyć...
Ale raczej zrobili to dla rozgłosu lub testów,
Za to procesory mają instrukcje wielobajtowe. (MMX SSE SSE2)
5 GOP/sek (ilość operacji na sekunde) to ma jeden rdzeń Athlona 64 bitowego (ok 2300-2600MHz). Zaznacze że to dla danych typu int, dla danych bajtowych daje 20GOP/sek dla SSE2 A kto ma 4 rdzenie to ma 80 GOP/sek.
Z tym że FPGA są dobre do zadań specjalizowanych, np łamanie szyfrów, dekodowanie wideo. Ponieważ można je zaprogramować do ściśle określonych zadań.
Tyle teorii o SSE, operacjach na sek. i łamaniu szyfrów a nie wiesz ile procesorów jest w GPU? :-)
Chipy określane jako GPU są już od jakiegoś kilku lat więc AMD/ATI, nVidia, intel (i inni) mają w każdej generacji po kilka modeli z różną ilością "procesorów" co daje wieeele kombinacji.
Każdy kawałek chipa który można oprogramować lub zmusić do liczenia konkretnego rodzaju danych jest przydatny. GPU zdatne do gier są produkowane w dużej ilości co zapewnia dobre ceny - nie to co dedykowane do obliczeń gpu AMD/nVidia ;]