Sony A7S: dynamika i wideo 4K zamknięte w pełnoklatkowym bezlusterkowcu
Sony wkracza w świat filmu 4K cyfrówką mocnym akcentem. Pełnoklatkowa matryca o dużej dynamice i ISO sięgające 409600.
Matryca 12 megapikseli w pełnoklatkowym aparacie cyfrowym Sony A7S skłania do pytania, dlaczego „tylko” tyle? W obliczu postępu technologicznego, stosowanie tak niewielkiej liczby pikseli w dużym sensorze to już odległa przeszłość. Dla przypomnienia taką samą rozdzielczość miała matryca pierwszego pełnoklatkowego Nikona z 2007 roku, modelu D3. Wtedy Sony dopiero budowało swoją pozycję renomowanego producenta zaawansowanych aparatów cyfrowych, a o wideo w pełnej klatce, ba nawet w lustrzance, można było pomarzyć. Pierwsza lustrzankę z trybem filmowym zapowiedziano dopiero rok później. Potem pojawiły się bezlusterkowce, które z racji swojej konstrukcji świetnie nadawały się do filmowania. Ubiegłej jesieni Sony zaprezentowało pierwsze pełnoklatkowe aparaty tego typu - Sony A7 i A7R. Teraz przyszła pora na kolejnego reprezentanta tej serii - Sony A7S. To kolejny po zaprezentowanym w tym roku Panasonic Lumix GH4, systemowy kompakt z wideo 4K. O ile jednak Panasonic to system 4/3, w przypadku Sony mamy pełną klatkę. Pełną klatkę, która przy „tylko” 12 megapikselach zapowiada się rewelacyjnie.
Sony A7S poza oznaczeniem modelu na przedniej ściance jest aparatem nie do odróżnienia od pozostałych reprezentantów pełnoklatkowej serii A7.
Zastosowanie niewielkiej liczby pikseli, dwa razy mniejszej niż w Sony A7, pozwoliło osiągnąć bardzo dobrą dynamikę obrazu i to nie tylko na zdjęciach. Sony zapowiada, że niespotykaną wcześniej. Coś w tym jest, gdyż zapowiadany zakres czułości ISO, którą można wykorzystać podczas filmowania, również prezentuje się imponująco. Od ISO 200 do 102400 z możliwością rozszerzenia do aż 409600. Jeśli widzieliście wideo z kamer Canon C500, które potrafią rejestrować obraz z dużymi czułościami, od razu zrozumiecie jakie perspektywy stają przed operatorem filmowym. Bardzo wysokie ISO, nawet jeśli nie są to maksymalne wartości udostępniane przez Sony A7S, pozwala rejestrować obraz przy bardzo słabym oświetleniu, takim jakie panuje w pomieszczeniu oświetlonym świecami lub w mroku, który panuje po zachodzie słońca.
Sprawne filmowanie w ekstremalnych warunkach oświetleniowych to jedna z zalet Sony A7S. Nie jedyna. Kolejną, która przykuwa uwagę w nie mniejszym stopniu, jest tryb filmowy 4K czyli 3840 x 2160 pikseli przy tempie rejestracji 30 klatek/s lub 24 klatki/s. Piksele odczytywane są indywidualnie, a obraz jest próbkowany z 8-bitową rozdzielczością koloru i precyzją 4:2:2. Sygnał jest wyprowadzany bezpośrednio przez złącze HDMI do zewnętrznych rejestratorów. Podobnie można również wyprowadzić obraz w niższej rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli (tryb 1080/60p, 24p).
"Tylko" 12 Mpix w przypadku Sony A7S, biorąc pod uwagę jego przeznaczenie, jest idealną rozdzielczością. Dodatkowym plusem jest indywidualny odczyt pikseli. Eliminuje to zakłócenia obrazu jakie są efektem łączenia sygnału z sąsiednich pikseli przy tradycyjnej technice rejestracji obrazu.
Lista funkcji filmowych, którymi może pochwalić się Sony A7S, jest dość długa. Warto wspomnieć o filmowaniu w trybie APS-C, przy rozdzielczości HD w tempie 120 klatek/s, zapisie w formacie XAVC-S (przepływność 50 Mbps, wymagana karta SDXC Class 10), obsługa kodów czasowych oraz profesjonalnych profili reprezentacji sygnału w zapisywanym obrazie. Podsumowanie cech zawarto w poniższej tabeli.
Sony w A7S udoskonaliło także system AF. W zaprezentowanym „filmowym” modelu ustawianie ostrości powinno działać sprawnie przy oświetleniu w zakresie od -4EV do 20 EV.
Sony A7S w bojowej konfiguracji z adapterem wyposażonym w złącza audio zgodne ze standardem Canon XLR.
Wizualnie Sony A7S jest prawie identyczny jak A7 czy A7R. Ma taki sam wizjer, ekran funkcje bezprzewodowe i standardowe zasilania. Jednak wewnętrznie jest to inna konstrukcja, o czym świadczy minimalnie większa waga (o kilkanaście gramów), przy takich samych rozmiarach.
Każda pliszka swój ogonek chwali. Tak samo postępuje Sony. Czy słusznie? Czas pokaże. Do sklepów Sony A7S trafi latem tego roku. Ceny jeszcze nie są znane.
Sony A7S | ||
Sensor | pełna klatka (35,6 x 23,8 mm) Exmor CMOS | |
Efektywna rozdzielczość | 12,2 Mpix 4240 x 2832 piksele (tryb 3:2) 4240 x 2384 piksele (tryb 16:9, 10 Mpix) | |
Rozdzielczość i przepływność wideo | Urządzenia zgodne z formatem 1080 60i | XAVC S: 1920 x 1080 (60p/50Mb/s, 30p/50Mb/s, 24p/50Mb/s), 1280 x 720 (120p/50Mb/s) AVCHD: 1920 x 1080 (60p/28Mb/s/PS, 60i/24Mb/s/FX, 60i/17Mb/s/FH, 24p/24Mb/s/FX, 24p/17Mb/s/FH) MP4: 1440 x 1080 (30 kl./s / 12 Mb/s), 640 x 480 (30 kl./s / 3 Mb/s) |
Urządzenia zgodne z formatem 1080 50i | XAVC S: 1920 x 1080 (50p/50Mb/s, 25p/50Mb/s, 24p/50Mb/s), 1280 x 720 (100p/50Mb/s) AVCHD: 1920 x 1080 (50p / 28 Mb/s / PS, 50i / 24 Mb/s / FX, 50i / 17 Mb/s / FH, 25p / 24 Mb/s / FX, 25p / 17 Mb/s / FH) MP4: 1440 x 1080 (25 kl./s / 12 Mb/s), 640 x 480 (25 kl./s / 3 Mb/s) | |
Procesor obrazu | BIONZ X | |
Mocowanie obiektywu | bagnetowe, typ E | |
Stabilizacja | zależy od zastosowanego obiektywu | |
Mechanizm czyszczenia sensora | brak danych | |
Układ AF | detekcja kontrastu (25 punktów) czułość -4 do 20 EV (przy f/2 i ISO 100) | |
Pomiar światła | 1200 punktowy na bazie sensora aparatu czułość -3 do 20 EV (przy f/2 i ISO 100) | |
Czas ekspozycji | zdjęcia: 1/8000 do 30s, Bulb filmy: 1/8000 do 1/50s | |
Czułość ISO | zdjęcia: 100-102400, rozszerzane w górę do 409600 filmy: 200-102400, rozszerzane w dół do ISO 50, w górę do 409600 | |
Tryb seryjny | 2,5 kl/s 5 kl/s (priorytet prędkości) | |
Zapis zdjęć | zdjęcia: RAW, JPEG | |
Zapis filmów | Format | XAVC S / zgodność z formatem AVCHD 2.0, MP4 |
Kompresja | XAVC S: MPEG-4 AVC/H.264 AVCHD: MPEG-4 AVC/H.264 MP4: MPEG-4 AVC/H.264 | |
Dźwięk | XAVC S: LPCM, 2 kanały AVCHD: Dolby Digital (AC-3), 2 kanały, Dolby Digital Stereo Creator MP4: MPEG-4 AAC-LC 2 kanały | |
Wyjście nieskompresowanego sygnału HDMI | 3840 × 2160 (30p/24p, 25p) / 1920 × 1080 (60p/60i/24p, 50p/50i), YCbCr 4:2:2, 8 bitów / RGB 8 bitów | |
Wizjer | elektroniczny, OLED TruFinder 0,5", 2 359 296 punktów pokrycie 100% kadru powiększenie 0,71x | |
Ekran | LCD, 3 cale, 921 600 punktów uchylany w górę o 90 stopni, w dół o 45 stopni | |
Lampa błyskowa | brak wbudowanej / zewnętrzna dołączana poprzez stopkę akcesoriów | |
Wi-Fi i NFC | wbudowane | |
Złącza | HDMI typ D, słuchawkowe i mikrofonowe 3,5 mm | |
Tryby fotografowania | Auto, tematyczne, Program, priorytetowe, manualny, ustawienia użytkownika, tryb filmowy | |
Funkcje filmowe | Wyświetlanie poziomu dźwięku, regulacja poziomu nagrywania dźwięku, automatyczne wydłużanie czasu otwarcia migawki, wyświetlanie informacji HDMI (włączanie/wyłączanie), kod czasowy/bity użytkownika, reprodukcja czystego obrazu 4K przez łącze HDMI, profile obrazu, style twórcze, efekty wizualne, sterowanie zapisem, zapis filmu w dwóch formatach, wstawianie znaczników | |
Profile obrazu | Tak (Wyłączone / PP1-PP7), parametry: poziom czerni, gamma (film, fotografia, Cine1-4, ITU709, ITU709 [800%], S-Log2), gamma czerni, knee (zagięcie charakterystyki), tryb koloru, poziom koloru, ogólna kolorystyka, głębia koloru, szczegół, kopiowanie, zerowani | |
Pamięć | karty pamięci SD / SDHC / SDXC (UHS-I) MS Pro Duo, Pro-HG Duo, XC-HG Duo | |
Akumulator | NP-FW50 opcjonalnie zewnętrzne zasilanie AC-PW20 | |
Wymiary i waga | 126,9 x 94,4 x 48,2 mm 446 gramów (sam korpus) 484 gramy (z akumulatorem i kartą MS PRO Duo) |
Źródło: Sony
Komentarze
9Z podowu konstrukcji czyli koniecznosci upchniecia pelnej klatki w malej obudowie, tracimy te zalety.
Z drugiej strony, z koniecznosci podpinania pod taki korpus wielkich obiektywow, ktore obsluza pelna klatke, bezlusterkowiec traci zalete niewielkiego rozmiaru i porecznosci.