Ostatnią nowością Valve jest kontroler Steam, który pozwoli zastąpić mysz i klawiaturę
Valve zapowiedziało ostatnią przygotowaną dla nas nowość. Jest nią kontroler Steam, mający pozwolić na komfortową rozgrywkę we wszystkie gry.
Niedawno zakończyło się ostatnie odliczenie na stronie firmy Valve i tym samym poznaliśmy końcowy element układanki, którą twórcy Steama raczyli nas w ostatnich dniach. Zgodnie ze słowami Gabe Newella według, którego Linux jest przyszłością gier, zapowiedziano wcześniej system operacyjny Linux Steam OS, prototyp komputera do gier Steam Machines, a teraz przyszła kolej na specjalny kontroler, który ma zapewnić komfortowe granie, zarówno w gry przystosowane do pada, a także i te wymagające myszy oraz klawiatury.
Firma Valve opracowała sobie kompletny plan ekspansji na miejsca, w których dotychczas niepodzielnie rządziły konsole. Przeniesienie wszystkich usług platformy Steam do salonu i integracja ich z telewizorem może pozwolić w dłuższej perspektywie nawet stworzenie alternatywy dla obecnych konsol. Wszakże jak informował sam Gabe Newell, konsole nowej generacji niewiele różnią się od obecnych komputerów PC, stąd dla końcowego gracza niewielką różnicą będzie, czy faktycznie będzie grał na konsoli, czy komputerze PC stylizowanym na konsolę o ile ten zapewni mu te same, a może i większe wrażenia z rozgrywki oraz zasób gier.
Dodatkowo siłą platformy Valve ma być jej otwartość, dzięki modułowej budowie Steam Machines – ułatwiającej wymianę podzespołów, wielu dostępnych na rynku wersjach oferowanych przez różnych producentów, a kończąc na w pełni wolnym i otwartym systemie operacyjnym Steam OS, który ma pozwolić na dogłębne modyfikacje, swobodę, osiągnięcie wyższej wydajności gier oraz komfortową integrację z kontrolerami i telewizorem.
Do tego zestawu firmie Valve brakowało jednego – kontrolera do gier. Wprawdzie dzięki trybowi BigPicture wiele gier ze sklepu Steam zostało przystosowanych do obsługi obecnych na rynku kontrolerów, to jednak nie w każdą grę dawałoby się w ten sposób grać.
Głównym celem, który przyświecał Valve w procesie tworzenia kontrolera, było przeniesienie całej funkcjonalności platformy Steam do salonu, aby móc rozsiąść się wygodnie na kanapie i rozkoszować rozgrywką na większym ekranie. Jak zapewniają twórcy, wiedzieli jak przygotować interfejs, komputer czy też sam system operacyjny, ale długo zastanawiali się nad wygodnym sposobem kontrolowania tego wszystkiego.
Po dłuższym okresie prac, firmie Valve udało się przygotować kontroler, którego użycie nie wiąże się z żadnymi brakami czy koniecznością pójścia na kompromisy, kontroler, który pozwoli na zarządzenie systemem w taki sam sposób jak przed komputerem. Po rocznych eksperymentach, udało się opracować nowy sposób kontroli i tak oto powstał Steam Controller.
Kontroler Steam został przygotowany z myślą o kompatybilności ze wszystkimi grami dostępnymi w sklepie Steam, zarówno z tymi przystosowanymi do obsługi padami, jak i tymi, które nie zostały przystosowane. Dodatkowo powstało rozwiązanie pozwalające na udawanie myszy i klawiatury w grach, które nie przystosowano do padów. Ponadto twórcy chcieli odejść od tradycyjnej koncepcji zmuszającej graczy do kompromisów, dlatego kontroler kładzie nacisk na zwiększenie czułości, szybkość oraz jakość odczytu działań użytkownika.
Ważną cechą charakterystyczną kontrolera jest zastosowanie dwóch okrągłych paneli dotykowych. Mogą one służyć zarówno jako jeden przycisk lub jako precyzyjne panele oferujące większą precyzje i czułość od popularnych w innych kontrolerach gałkach. Zdaniem twórców, precyzja paneli dotykowych jest porównywalna z tym, co oferują myszy.
Taka technologia pozwoli na komfortowe granie w gry wymagające myszy i klawiatury jak strategie czasu rzeczywistego, proste gry wykorzystujące ruchy myszy, gry strategiczne, symulacyjne, czy także strzelaniny z widokiem pierwszoosobowym.
Twórców z firmy Valve postanowili zastosować inny system wibracji, gdyż stosowane w innych kontrolerach odważniki obracające się wokół jednej osi są rozwiązaniem niewystarczającym. Stąd postanowiono zastosować precyzyjne umieszczone obok siebie siłowniki rezonansowe. Te dwa silne elektromagnesy zostały przymocowane do paneli dotykowych i pozwolą na stworzenie precyzyjnego systemu kontroli z uwzględnieniem dodatkowych współczynników jak amplituda czy kierunek.
Dodatkowo w centrum kontrolera znalazł się jeden wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości. Możne on pełnić funkcję przycisku lub dodatkowego panelu dotykowego umożliwiającego wyświetlanie obrazu, przywołania menu interfejsu czy też innych elementów. Ponadto sam kontroler został wyposażony w łącznie 16 przycisków, z czego większość nie wymaga odrywania kciuków od paneli dotykowych.
Sam kontroler umożliwia szeroką możliwość konfiguracji, a także niemalże pełne zastąpienie klawiatury w grach. Dzięki otwartości kontrolera zostaną udostępnione narzędzia pozwalające wpływać użytkownikom na jego całokształt, od wyglądu, aż po zawartą w nim elektronikę.
Kontroler Steam zadebiutuje w 2014 roku wraz z komputerami Steam Machines, dodatkowo 300 osób, które będą brały udział w testach Steam Machines, otrzymają także wspomniane kontrolery, jednak będą one wyposażone w kable, a także zabraknie w nich dotykowego wyświetlacza, który pojawi się dopiero w finalnej wersji, która będzie oferowała interfejs bezprzewodowy.
Źródło: Steam
Komentarze
41Dawniej w gry grało sie joystickiem z max 2 przyciskami.
Wyjdzie, pogra sie, to sie zobaczy. To idiotyzm by byc odrazu na NIE zanim czegos sie sprobuje.