11 lipca to Światowy Dzień Ludności - oto największe wirtualne społeczności
Facebook, Google i Tencent – te firmy rządzą obecnie w Internecie. Z jej usług korzysta więcej niż co dziesiąty człowiek na Ziemi.
Od niespełna trzech dekad 11 lipca to Światowy Dzień Ludności. Święto to zostało ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ, a jego celem jest zwracanie uwagi na problemy ludnościowe i nawoływanie decydentów do tego, by każdy człowiek został policzony (bo „Każdy się liczy”, jak brzmiało hasło jednej z edycji). Ludność liczą także portale społecznościowe i usługi internetowe, bo dla nich tym bardziej każdy człowiek się liczy.
Obecnie na Ziemi żyje około 7,5 miliarda ludzi. Gdyby każde konto na Facebooku równało się jednej (niepowtarzalnej) osobie, to wyszłoby na to, że każdego miesiąca w serwisie loguje się więcej niż co czwarty człowiek na świecie. Nawet jeśli ta liczba jest nie do końca precyzyjna, taki wynik jasno pokazuje, że portal Marka Zuckerberga jest dziś najważniejszą cyfrową platformą społecznościową.
Inne usługi spod skrzydeł Facebooka również cieszą się dużą popularnością. Co szósta osoba na świecie korzysta z komunikatora WhatsApp, a co siódma z Messengera. Instagram z kolei ma około 700 milionów aktywnych użytkowników. Nie należące do firmy Zuckerberga serwisy Snapchat czy Twitter (który jeszcze kilka lat temu był jedynym konkurentem Facebooka) mają zaledwie połowę tego (albo nawet nie).
W branży internetowej z Facebookiem w liczbie użytkowników rywalizować może właściwie wyłącznie Google. Jej wyszukiwarka jest najczęściej odwiedzaną stroną w sieci i choć dokładna liczba użytkowników nie jest znana, na pewno nie jest mała. Wystarczy dodać, że z jej YouTube’a korzysta ponad 1,5 miliarda ludzi, co daje średnio 1 osobę na 5. Liczba użytkowników Gmaila wynosi zaś 1,2 miliarda.
Gigantów tych goni także chińska firma Tencent. Jej trzy najpopularniejsze usługi mają sporą liczbę użytkowników – ponad 800 milionów w przypadku WeChat i QQ oraz prawie 650 milionów w Qzone. Wspomniane przed momentem Google natomiast może „pochwalić się” jeszcze jednym rekordem w postaci największego rozstrzału liczby zarejestrowanych i aktywnych użytkowników – w Google+ liczby te wynoszą odpowiednio ponad 2 miliardy i nieco ponad 200 milionów.
Wspomnijmy też o najpopularniejszych serwisach streamingowych. W tematyce filmowo-serialowej niezaprzeczalnym liderem jest Netflix, który może pochwalić się bazą aktywnych użytkowników liczącą około 100 milionów osób. Jeśli zaś chodzi o muzykę, na pierwszym miejscu plasuje się Spotify z wynikiem 140 milionów aktywnych użytkowników (i 50 mln subskrybentów).
Największe wirtualne społeczności (Wikipedia). Ze względu na nie do końca społecznościowy charakter w rankingu nie został uwzględniony YouTube (1,5 mld).
Aby dać lepszy pogląd na to, o jak ogromnych liczbach jest mowa, dodajmy, że łącznością z Internetem może cieszyć się obecnie tylko połowa światowej populacji.
Na koniec garść statystyk dotyczących samej Polski: jest nas około 38,5 miliona, dostęp do Internetu ma 7 na 10, a z serwisów społecznościowych korzysta około 15 milionów osób, z czego aż 12 milionów loguje się w nich poprzez smartfona lub tablet.
Źródło: Statista, Smart Insights, Wikipedia. Foto: geralt/Pixabay (CC0)
Komentarze
1