“Project Sid” to śmiały eksperyment, za który odpowiada start-up Altera. Jego rezultaty są zaskakująca, bo okazuje się, że sztuczna inteligencja zaczęła budować własną cywilizację wraz z systemem podatkowym oraz religią. A wszystko to w grze Minecraft.
To kolejny już raz, kiedy sztuczna inteligencja spotyka się z Minecraftem. Najpopularniejsza gra w historii okazuje się dobrym środowiskiem do przeprowadzania ciekawych eksperymentów z wykorzystaniem AI. Jednym z nich jest “Project Sid”.
Śmiały eksperyment w Minecraft
Start-up Altera wykorzystał Minecraft w bardzo kreatywny sposób: umieszczono bowiem w świecie gry kilkaset agentów sterowanych przez AI (każdy zasilany przez LLM) wraz ze specjalnymi modułami zadań. Tym samym agenci zyskali zdolność do podejmowania interakcji w otwartym świecie bez ludzkiej ingerencji.
Jak informuje TechRadar, wystarczyło kilka promptów, by agenci AI zaczęli zachowywać się “ludzko”. Niektórzy wykazywali cechy ekstrawertyczne, inni introwertyczne, co wpływało na ich interakcje z otoczeniem. Rozwijali unikalne cechy, tworzyli etykietę społeczną i podejmowali decyzje na podstawie symulowanych doświadczeń.
W większych grupach, liczących około 30 agentów, sztuczna inteligencja spontanicznie tworzyła role społeczne. Pojawili się rolnicy, budowniczowie, strażnicy, a nawet artyści upiększający wioski kwiatami i malowidłami. Społeczność wprowadziła system podatkowy i głosowała nad decyzjami dotyczącymi zbierania i wydawania środków, co prowadziło do debat między frakcjami pro- i anty-podatkowymi.
Cywilizacja AI
Gdy liczba agentów wzrosła do 500, zauważono formowanie się nowoczesnej kultury. Agenci dzielili się zainteresowaniami, od robienia psikusów po proekologiczne inicjatywy. Co ciekawe, sztuczna inteligencja przyjęła parodię religii Pastafarianizm, wyznając "Latającego Potwora Spaghetti". Grupa "kapłanów" zaszczepiła system wierzeń, który szybko rozprzestrzenił się po społecznościach.
Eksperyment Altera pokazuje, jak AI może naśladować ludzkie zachowania w sposób przypominający świadomość. Choć agenci nie są świadomi swoich wyborów, demonstrują zdolność do tworzenia złożonych struktur społecznych. Zdaniem Altera, takie symulacje mogą pomóc w przewidywaniu reakcji ludzi w różnych scenariuszach, co może być użyteczne w tworzeniu polityk społecznych czy planów zarządzania kryzysowego.
Jest też druga strona medalu. Takie narzędzia to doskonały fundament pod NPC przyszłości w grach komputerowych.
Źródło: TechRadar, MIT Technology Review
Komentarze
6