Tesla Model X: elektryczny SUV z napędem na 4 koła - zdjęcia, szczegóły, premiera
Crossover jednym z najciekawszych samochodów elektrycznych ostatnich miesięcy.
Dzięki swojemu sedanowi Model S firma Tesla dorobiła się miana jednego z najważniejszych producentów samochodów elektrycznych na świecie. Amerykańskie przedsiębiorstwo nie zamierza poprzestawać na tym jednym pojeździe. Ba, planuje nawet pójść o krok dalej. Naprawdę – no bo co powiecie na elektrycznego crossovera z dużą cząstką SUV’a, drzwiami otwieranymi do góry i napędem na cztery koła? A jeśli dodamy, że samochód trafi do produkcji w ciągu roku? Poznajcie Model X.
Elektryczny crossover firmy Tesla został zapowiedziany już jakiś czas temu – dopiero teraz jednak wszystko staje się jasne. Model X trafić ma na taśmę produkcyjną w ciągu najbliższych miesięcy, a pierwsze egzemplarze wyjadą z salonów już pod koniec tego lub na początku przyszłego roku. Choć wcześniej mówiło się o standardowym napędzie w podstawowej wersji samochodu, okazuje się, że każda sztuka zostanie wyposażona w napęd AWD (na 4 koła).
Rozwiązanie to ma się przełożyć na bardziej dynamiczną kontrolę i stabilność pojazdu, a jednocześnie zwiększyć jego efektywność. Zasilanie wszystkich czterech kół poprzez silniki elektryczne system kontroli trakcji i stabilności może przesyłać informacje kilkukrotnie w każdej sekundzie. To z kolei pozwolić ma na utrzymanie maksymalnej przyczepności. Cóż, w takiej klasie samochodów nie ma się chyba co dziwić panom z Tesli, że zdecydowali się na pozostawienie wyłącznie wersji AWD.
Jedną z najważniejszych cech charakterystycznych samochodu Tesla Model X będą otwierane do góry drzwi, określane przez producenta jako „sokole skrzydła”. Nadają one pojazdowi jeszcze bardziej oryginalnego wyglądu. Co jednak trzeba podkreślić – do góry otwierane będą tylko tylne drzwi. Ma to zapewnić bardzo prosty dostęp do tylnych siedzeń. Konkretnie do drugiego i trzeciego rzędu – trzeba bowiem dodać, że Model X pomieścić może 7 osób.
Od 0 do 100 km/h Tesla Model X rozpędzać ma się w mniej niż 5 sekund, co na ten rodzaj pojazdów jest naprawdę niezłym wynikiem. Samochód będzie dostępny w dwóch wersjach – z akumulatorem o pojemności 60 kWh lub 85 kWh. Ten pierwszy pozwolić ma na przejechanie 340 kilometrów na jednym naładowaniu, podczas gdy 85 kWh – na 430 km. Całości dopełnia 17-calowy panel dotykowy, służący do nawigacji, kontrolowania czujników i systemu audio.
Źródło: DigitalTrends, Wikipedia, MotorAuthority, GreenCarReports, Tesla
Komentarze
40poza tym na wiki jest napisane:
"Electric range
85kW·h
270 mi (430 km)
60kW·h
210 mi (340 km) "
czyli pojemniejszy akumulator ma 85kWh i pozwala na przejechanie 270 mil a słabszy ma pojemność 60kWh i pozwala na przejechanie 210 mil
tak więc proszę poprawić to w tym artykule bo się autor ośmiesza w tym momencie...
Drogi Panie Wojtku. Proponuje wrócić się do szkoły podstawowej/gimnazjum na lekcje fizyki i dowiedzieć się w jakich jednostkach wyrażamy moc a w jakich energię :)
Gboor poczytaj prosze o tym procesie wydobycia, uzyta woda z chemikaliami po wydobyciu gazu jest wtlaczana spowrotem pod ziemie, I odwiert jest zamykany. W samym USA od 1940 roku dokonano 1 000 000 odwiertow ta metoda!!!!! Prosze nie mow mi ze to pozostaje obojetne dla srodowiska!
The 2010 documentary film “Gasland” showed homeowners near fracked wells igniting the water that flowed from their faucets. A year later, the EPA linked fracking to contaminated drinking water in Pavillion, Wyoming. The agency is retesting the Wyoming wells. A separate report from the U.S. Geological Survey this year confirmed the environmental agency’s initial finding; it detected levels of methane, ethane, diesel compounds and phenol, which the EPA had identified in 2011.
Jak zrodlem informacji dla ciebie sa tylko wiadomosci i telexpress to wspolczuje.
A subsidiary of Nabors Industries Ltd. (NBR:US) pumped a mixture of chemicals identified only as “EXP- F0173-11” into a half-dozen oil wells in rural Karnes County, Texas, in July.
Few people outside Nabors, the largest (NBR:US) onshore drilling contractor by revenue, know exactly what’s in that blend. This much is clear: One ingredient, an unidentified solvent, can cause damage to the kidney and liver, according to safety information about the product that Michigan state regulators have on file.
A year-old Texas law that requires drillers to disclose chemicals they pump underground during hydraulic fracturing, or “fracking,” was powerless to compel transparency for EXP- F0173-11. The solvent and several other ingredients in the product are considered a trade secret by Superior Well Services, the Nabors subsidiary. That means they’re exempt from disclosure.
Mieszanka ktora pompuja w ziemie jest objeta klauzula tajne - nikt nie wie z czego sie tak naprawde sklada? ciekawe dlaczego?
Sam wlasnie zatsanawiam sie nad lpg. Tylko dlatego ze obniza koszty transportu Ale czytam o CNG i tu nawet jest mozliwosc instalacji centralki/dystrybutora w domu!! Tylko ze napelnianie trwa kilka godzin - przy uzyciu miejskiej sieci gazowej.
Ciekawy jestem tylko gdzie tkwi haczyk. Lpg powstaje jak sie nie myle - jako odpad przy obrubce ropy naftowej? A natural gas - nie bedzie czasem wydobywany poprzez proces zwany fracking? Jezeli tak - widze parcie wszystkich rzadow i korporacji - bo to latwa kasa- tylko zapominaja wspomniec o kosztach srodowiskowych! Zatruta woda, chemikalja ktore paruja do atmosfery, Wpychane pod ziemie sa bardzo ciekawe substancje np uran, rtec, olow, metanol, rad???? jest tego okolo 600 szt. milion do 8 milionow galonow wody potzrebne na jeden odwiert?
A w polsce wylacznosc na odwierty ma jedna firma ;0
Moze cos ze mna nie tak, moze przesadzam, ale nie wyglada to jak jakis plan eksterminacji. Nie szybki ale powolny proces gdzie zatruja/jemy wszystko i wszystkich wokol? Wystarczy zerknac na filmiki z yt - jest jeden gdzie ktos ZAPALA wode w kuchennym kranie.
Pozdrawiam z drugiej strony - jak to mowia - wrong side of right
Nam wyszlo ,ze aby 300 km , na roznej jezdzie przejechac, potrzebujemy okolo 18 litrow benzyny, co daje okolo 172 KWh...wydajnosc dobrego silnika spalinowego jest okolo 27-30 %, czyli mamy okolo 66 kWh uzytkowych---rozwiazanie jeden silnik na kazde kolo jest rozwiazaniem optymalnym i przy motorach brushless. mozna okolo 80 % uzytecznej energi miec ( Servodrive, Antrieb, Inverter, computer ) tez sie grzeje..czyli
1. jak oni potrafia tak daleko zajechac?
2. aby te akumulatory naladowac , ile energi potrzebujemy?
Nie widze wyjatkowej ekologii w tego typu pojazdach- prad tez trzeba wytworzyc a to zanieczyszcza srodowisko tak samo jak spaliny.
http://www.youtube.com/watch?v=1kCG-WqpVnI
http://www.youtube.com/watch?v=ndb_4L-6ZP0