DirectStorage jednak nie jest taka super. Technologia może obniżyć wydajność w grach
Technologia DirectStorage była zapowiadana jako rewolucja na rynku gier komputerowych. Okazuje się, że będzie ona też miała swoje wady – pierwsze testy w grze Forspoken wskazują na możliwy spadek wydajności.
DirectStorage – rewolucja w świecie gier komputerowych
DirectStorage to interfejs programowania, który pozwala wyeliminować ograniczenia między dyskiem a kartą graficzną – koncepcja jest taka, że komunikacja między podzespołami odbywa się z pominięciem procesora. W takiej sytuacji to układ graficzny będzie zajmował się dekompresją danych pobieranych z dysku.
Pierwsze zapowiedzi wyglądały wyjątkowo obiecująco. Efekt ma być taki, że technologia przyspieszy szybkość ładowania gier na szybkich dyskach SSD - w końcu będzie można tutaj odczuć różnicę między zwykłymi dyskami SSD SATA a szybkimi modelami SSD NVMe.
Jedną z pierwszych gier wykorzystujących technologię DirectStorage jest Forspoken - jedna z najbardziej wyczekiwanych gier tego roku.
DirectStorage obniży wydajność w grach
Redaktorzy z PC Games Hardware przeprowadzili ciekawy test w Forspoken, w którym porównali wydajność komputera z procesorem Intel Core i9-12900K i kartą graficzną Nvidia GeForceRTX 4090 na trzech dyskach: SSD SATA, SSD PCIe 3.0 i SSD PCIe 4.0.
Wydajność w Forspoken - od góry dysk SSD SATA, SSD PCIe 3.0 i PCIe 4.0
Okazuje się, że nowa technologia przekłada się nie tylko na szybsze ładowanie poziomów, ale też większe obciążenie karty graficznej, co skutkuje mniejszą płynnością animacji. Konfiguracje z dyskami SSD PCIe 3.0 i 4.0 wykazały około 10% spadku średniej płynności animacji.
Forspoken to jedna z pierwszych gier, która wykorzystuje potencjał interfejsu DirectStorage. Nie jest też tajemnicą, że tytuł jest słabo zoptymalizowany i ogólnie są problemy z jego działaniem. Trudno powiedzieć, czy w innych grach technologia będzie obniżać wydajność komputera.
Źródło: PC Games Hardware
Komentarze
12xD
Na cholerę to Denuvo...
Jak na razie z tych mega dysków PCIE "bilionów TB/s" dane ładują się w real life tyle samo czasu co z starego SSD.