Wodorowy autobus Toyoty testowany w Tokio
Czy wodorowe ogniwa paliwowe okażą się praktyczne także w środkach komunikacji miejskiej?
Toyota naprawdę mocno wierzy w swoją najnowszą technologię – wodorowe ogniwa paliwowe. Japończycy rozpoczęli już sprzedaż pierwszego seryjnego modelu wykorzystującego to rozwiązanie – Mirai. Na jednym samochodzie Toyota nie chce jednak kończyć. Dlatego też we współpracy z Hino Motors rozpoczęła w Tokio testy autobusu na wodorowe ogniwa paliwowe.
Celem nowego programu Toyoty jest sprawdzenie, czy opłaca się stosowanie ogniw paliwowych w autobusach w wielkich miastach. Od jutra (24 lipca) przez następny tydzień pojazd będzie testowany na trasach komunikacji miejskiej w stolicy Japonii. Jeśli próba okaże się sukcesem finalny model trafi do sprzedaży już w przyszłym roku.
Nowy autobus Toyoty został wyposażony w dwa zestawy ogniw paliwowych, osiem wysokociśnieniowych zbiorników wodoru oraz dwa silniki elektryczne. System wytwarza energię elektryczną w reakcji wodoru i tlenu. Wodór jest przechowywany w specjalnych zbiornikach, a tlen pobierany z powietrza. Tankowanie autobusu trwa 10 minut i zapewnia zasięg 150 km.
Oprócz standardowych testów drogowych Toyota chce również sprawdzić, czy autobusy na wodorowe ogniwa paliwowe mogą pełnić funkcję zaopatrywania w energię elektryczną centrów ewakuacji ludności organizowanych w razie klęski żywiołowej w szkołach i ośrodkach kultury. Jeden autobus powinien zapewniać energię na 5 dni przy zużyciu 5 kWh dziennie.
Specyfikacja wodorowego autobusu Toyoty:
- Wymiary (dł. x szer. x wys.): 10,5 x 2,5 x 3,3 m
- Liczba miejsc: 77 (26+1 siedzących, 50 stojących)
- Silnik elektryczny: synchroniczny AC
- Maksymalna moc: 155 KM x 2
- Maksymalny moment obrotowy: 335 Nm x 2
- Typ paliwa: Ogniwa paliwowe Toyota z elektrolitem polimerowym
- Typ zbiornika: 8x na sprężony wodór / ciśnienie 70 MPa / poj. 480 l
- Typ akumulatorów: nikolowo-metalowo-wodorowe
Źródło: Toyota
Komentarze
9