Ekspert zawstydził Nvidię. GeForce RTX 2080 ulepszony o dodatkową pamięć VRAM
Co by się stało, gdyby GeForce RTX 2080 został wydany z podwojoną dawką pamięci? Sprawdził to brazylijski modder Paulo Gomes, który przeprowadził modyfikację karty graficznej.
Karty GeForce RTX 2080 chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Konstrukcja zadebiutowała we wrześniu 2018 roku jako jeden z topowych modeli z generacji Nvidia Turing (pierwszej, która wprowadzała obsługę Ray Tracingu).
Karta w momencie premiery zachwycała osiągami – na pokładzie znalazł się układ graficzny TU104 z 2944 jednostkami CUDA oraz 8 GB pamięci GDDR6, co wówczas pozwalało na płynną rozgrywkę w rozdzielczości 1440p. Obecnie sprzęt już nie wypada najlepiej.
GeForce RTX 2080 z podwójną dawką pamięci
Jak wypadałaby karta GeForce RTX 2080, gdyby została wydana z podwojoną dawką pamięci? Taki scenariusz sprawdził brazylijski modder Paulo Gomes (możecie go kojarzyć z innych przeróbek kart graficznych).
Paulo Gomes opublikował filmik, w którym przedstawił proces modyfikacji karty EVGA GeForce RTX 2080. Cała procedura nie jest specjalnie skomplikowana dla ekspertów od elektroniki – wystarczy odlutować stare kostki i przylutować nowe (2-krotnie pojemniejsze), a do tego zewrzeć odpowiednie zworki na laminacie. System samodzielnie rozpozna sprzęt, a oprogramowanie będzie miało do dyspozycji 16 GB VRAM.
Większa pojemność pamięci wideo może się sprawdzić w specyficznych scenariuszach – za przykład posłużyła gra Resident Evil 4 odpalona w rozdzielczości 2560 x 1440 px (a więc w scenariuszu, który potrafi wykorzystać około 10 GB VRAM). Standardowa karta GeForce RTX 2080 osiąga tutaj jakieś 60 fps, ale dołożenie pamięci pozwoliło poprawić płynność do 62-63 fps. Różnica nie jest zatem znacząca.
Modyfikację karty GeForce RTX 2080 można traktować jako ciekawostkę. Posiadacze takiego sprzętu raczej nie mają odpowiednich narzędzi i umiejętności, a różnica w wydajności nie jest specjalnie imponująca.
Źródło: YouTube @ Paulo Gomes
Komentarze
5Niech autor jeszcze raz przeczyta swój (?) artykuł i wyjaśni taki, a nie inny tytuł... Dla mnie brak logiki.
Aby w starej i słabej karcie widzieć różnicę to sama gra musi potrzebować już w niskiej rozdzielczości powyżej 8GB.
Np. taki Ratchet przy RT i max teksturach sporo zjada pamięci. 8nne gru nawet nienzauważą i pewnie dlatego producenci noe wypuszczali takich modeli na tamten czas noe było gier wymagających takiej ilości. Co innego dzisiaj często mam zużycie 12-14 czy pod 16GB zwłaszcza w rozdzielczości 4k. Lub używając rozbudowanych modów do gier. Słaba karta najmniej skorzysta dzisiaj z dużej ilości pamięci. Do 1080p 8GB nadal jest wystarczające a do starszych gier tym bardziej.