Zwiastun Uncharted 4 zrobił na Was wrażenie? - gra ma być jeszcze ładniejsza
Szykuje się produkcja, której zazdrościć mogą nawet właściciele PC i to pomimo tego, że większość z nich się do tego nie przyzna.
Nic nie robi konsolom tak dobrze, jak interesujące gry na wyłączność. Doczeka się ich również PlayStation 4, a jednym z tych tytułów, który z pewnością wywoła wiele emocji będzie Uncharted 4: A Thief’s End. Właściwie, to o produkcji tej głośno zrobiło się już teraz.
Nowe dzieło Naughty Dog (tak, studia od wspaniałego The Last of Us) zapowiedziane zostało jeszcze w zeszłym roku, ale na pierwsze konkrety czekaliśmy aż do tego tygodnia. Na targach E3 pokazany został zwiastun gry, który zrobił spore wrażenie nawet na graczach nie za bardzo sympatyzujących z konsolami. Zamiast pochwał zaczęli oni jednak głosić, że kiedy przyjdzie co do czego, to gra nie będzie prezentować się już tak dobrze. Czyżby?
Wedle zapewnień, nie będzie ona wyglądała gorzej niż na zaprezentowanym w Los Angeles materiale. Ba, wedle słów Christiana Gyrlinga stojącego za przygotowanym zwiastunem, gra ma być jeszcze ładniejsza.
"Naprawdę, naprawdę uwielbiam tę konsolę (PlayStation 4 - przyp. red.). Naszym celem jest to, aby gra wyglądała lepiej niż na zwiastunie. Sięgniemy do gwiazd."
Lepiej od czego dokładnie? Poniżej przypomnieć możecie sobie wspomniany zwiastun.
Nie da się ukryć, iż w tym momencie poprzeczka postawiona została naprawdę wysoko. Można byłoby się bać, ale Naughty Dog chyba najlepiej wie, co jest w stanie przygotować. A skoro tak, to szykuje się produkcja, której zazdrościć mogą nawet właściciele PC i to pomimo tego, że większość z nich się do tego nie przyzna.
Źródło: dualshockers, youtube
Komentarze
74strach sie bac co zrobia z PS4
Jakiś czas temu była też mowa o demku dark sorcerer na ps4, a przecież ten czarnoksiężnik i gobliny również miały super wykonane postacie. Wydaje mi się, że po prostu za długo na PC wychodziły prawie same konwersje z konsoli, przez co ludzie już nawet mogą nie wiedzieć, co faktycznie może przeliczyć nowszy sprzęt. Taka natomiast ekipa utalentowanych ludzi jak ND pokazuje, jak bardzo zasoby sprzętowe były na PC marnowane.
ale te tak zwane "exy" to jedyny atut konsol i nikt z tego nie zrezygnuje, sony i ms będą płacić devom za tego typu działania. (jak M$ chciał żeby Wiesiek 3 na xszicie miał jakieś dodatkowe treści, na szczęście CDP to jedni z nielicznych uczciwi) taki mamy świat - nastawiony na jak największy zysk jak najmniejszym kosztem, ale to nie powód żeby się cieszyć.
niektórym, jak tolu13, działania marketingowe zwyczajnie wyprały mózgi. to jest fanatyzm.
Chociaż muszę przyznać, że ludzie z ND są mistrzami w wykorzystywaniu tego rodzaju optymalizacji, a do tego specjalizują się w praktycznie nierozróżnialnym i płynnym łączeniu scen prerenderowanych w części (przykładowo wcześniej policzone oświetlenie) lub całości z dynamicznie generowanymi. Mają na to nawet całą masę patentów.
Poza tym ja akurat nie jestem szczególnie zachwycony efektami DoF i zazwyczaj je wyłączam, gdyż nie lubię jak ktoś narzuca mi gdzie mam patrzeć w danej scenie a blur to mogą sobie wsadzić :(. Niech dadzą taką możliwość w Uncharted (co moim zdaniem nie jest możliwe ze względu na wcześniej wspomniane przeze mnie optymalizacje) to wtedy pogadamy inaczej.
Nie rozumiem jak mozna tak olewac uzytkownikow ktorzy generuja wam ilosc wyswietlen ktora pozwala na wasze utrzymanie. To jest przeciez skandal.
W przypadku gdyby jednak zaszła konieczność modyfikacji tego typu treści to można wykorzystać Open CL i pobrać tylko fragment tekstury lub zmodyfikować ją bezpośrednio w pamięci karty. Na dodatek producenci GPU już pracują nad zunifikowaną architekturą pamięci i CPU będzie miał bezpośredni dostęp do pamięci VRAM. Oczywiście z ograniczoną prędkością, ale jednak.
Poza tym 16GB/s to wcale nie jest tak wolno skoro całe zasoby graficzne gry rzadko przekraczają 40-50 GB a przecież służą wielo godzinnej rozrywce i nie musisz ich dla każdej klatki wszystkich wgrywać do pamięci VRAM. Zreszą prezentacja mechanizmu Tiled Resources zawartego w DX 11.2 zademonstrowała, że ponad 20 GB zasobów graficznych dla jednej sceny można strumieniować do 16 MB bufora na karcie graficznej bez żadnych zacięć i to przez PCI Express 3.0 (16GB/s) a już na horyzoncie jest wersja 4.0 (32GB/s). Do tego "bufory" na obecnych kartach graficznych mają znacznie większe rozmiary.
Na konsolach to najbardziej brakuje mi możliwości podłączenia myszki i klawiatury. Wtedy na nieco słabszą oprawę graficzną nie zwracał bym uwagi tylko "prał" innych graczy ;). Gorzej, że to co w sferach graczy FPS na PC jest naganne i uznawane jako oszustwo, czyli "auto aim" na konsolach to chleb powszedni zachwalany przez wielu :(.
Co do WD na PC to występuje tam jakiś problem z zarządzeniem pamięcią, ale nie zapominaj, że tryb tekstur Ultra wymaga 3GB VRAM. Jak masz większe przycinki to zmniejsz poziom detali zaczynając właśnie od tekstur. Podobną jakość jak na konsolach będziesz miał już od ustawień "Low". U mnie na ścinki najbardziej pomaga wyłączenie pamięci wirtualnej, ale wtedy wszystkie inne programy muszą być wyłączone i ilość RAM to przynajmniej 8GB.
Co do tego akurat się zgadzam. Gdyby ekpia taka jak ND zrobiła grę pod takie 780GTX SLI, to dopiero byłaby grafa (oczywiście mogli by też zostawić detale LOW, dla posiadaczy kart z low endu, takich jak moje 680GTX :). Dzisiejsze kompy są już bezsprzecznie szybsze od bebechów konsol, nawet moja 2'etnie GPU umożliwia 2x większy fps w multiplaformowych grach z ps4 (które do tej pory wyszły). Problemem są tylko nie staranne konwersje, po prostu programiści mają już gdzieś konwersje PC (tzn. ich jakość)
wszystkie multiporty, żeby chodziły z ustawieniami konsolowymi na Pc nie wymagają potężnego kompa może z konsoli będą wyciągali coraz więcej za to ja mogę ulepszyć kompa stać mnie bo nie bule po 250 za gry i koło się zamyka
Sam jako fanboj PC chciałem kupić ps4 ale komp za 2500 może więcej porównując ceny gier wcale nie jest tak dużo.
- odpowiedz do GRUBY95
ND nigdy nie kłamało w tej kwestii a potrafią pokazać na co ich stać w końcu to mistrzowie kodu i renderingu na Playstation.
http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/blind/2014/04/rynekpc/pcgaming582.jpg
I to jest fakt zawsze tak było zaraz po premierze nowej generacji konsol. Zapomnijcie o takiej jakości co Uncharted4 przez najbliższe lata na pc.
Nie ma dalej co dyskutować sami się o tym przekonacie czas pokaże ;)
Nie ma żadego budżetu pikseli i w żadnych narzędziach optymalizacyjnych nie jest to brane pod uwagę. Coś Ci się pomieszało z latami 80 i 90. Nawet jeśli chodziło Ci o cieniowanie wierzchołków i pikseli, to również nie ma takiego budżetu, bo jeden kod shadera może być dosłownie tysiące razy ciąższy od innego i nie ma żadnych podstaw do generalizowania.
https://www.youtube.com/watch?v=HiIVC8pBHpQ&list=UU9PBzalIcEQCsiIkq36PyUA
jak to jest z ps4 i jego odmienną technologią ?
Nowy Assasin ładniejszy od Wieśka?
http://i.minus.com/ic447wriMSWjx.gif
To już powszechna strategia, konsola to niestety zamknięta bryła co oznacza że albo fizyka albo grafika, wycinanie fizyki by utrzymać grafike albo obniżanie grafiki by wyciagnąć fizyke itp
GTA 4 ma jedną z najlepszych fizyk, ale na konsoli musieli mocno obciąć grafike.
GTA 5 natomiast odwrotnie wyciąga wszystko do grafiki kosztem fizyki.
Prawdopodobnie (na pewno) na PC w GTA 5 będzie dodana fizyka jak z GTA 4 i ten o to pełny produkt składający się i z grafiki i z fizyki prawdopodobnie nie jednemu spali nie tyle co karte co procesor.
Tu chodzi o coś odwrotnego - aby CPU mógł zapisać do pamięci dostępnej szybko dla GPU (nie musiało być 'kopiowane' z pamięci procesora przez szynę AGP/PCI-E, aby później mieć szybki dostęp do pamięci liczony w setkach GB/s). Takie rozwiązania znajdziemy na konsolach czy SoC, gdzie pamięć procesora i GPU jest współdzielona.
Podsumowując Carmark dalej mówi o przykładzie tysiące razy wydajniejszym w konsolach czyli zmiana jednego piksela na teksturze (przyjmiemy 8192x8192).
W konsolach masz:
- Pobierz wskaźnik
- podmień jeden piksel
I to by było na tyle.
W obecnych na PC implementacjach do GPU:
- Pobierz wskaźnik
- podmień jeden piksel
- wyślij 67 milionów pikseli do GPU.
Jak widać spora różnica... za to w implementacjach na PC ze współdzieloną pamięcią powinno to tak wyglądać:
- Pobierz wskaźnik
- podmień jeden piksel
- odblokuj korzystanie z buffora (co nie ma praktycznie żadnego narzutu)
Carmack jest zirytowany właśnie tym, że tak jak w trzeciej opcji nie ma u Intela, a nic łącznie ze specyfikacją API nie stoją na drodze (tylko implementacja sterowników bezpośrednio od Intela daje ciała).
Głównie dlatego, że gry na PC nie wykorzystują nawet 8GB/s w PCI-e 2 (właśnie przez to, że to jest ograniczenie realne dalej na PC). Nie mówimy jednak co jest teraz, a o przyszłości i rozwiązaniach jak virtualne tekstrury (które są we wszystkich liczących się silnikach, ale jednak nie korzysta się z nich na PC lub bardzo delikatnie się je wprowadza, a na konsolach się wykorzystuje to od lat.
PCI-E to nie jest rozwiązanie a PC jest przez swoją kompatybilność wsteczną udupiony na kolejną dekadę.
Myślę że wszyscy na pierwszy rzut oka widząc specyfikacje nexgenów stwierdzili że ten CPU w tych konsolach jest śmiesznie słabe i że same konsole nie mają wiele do zaoferowania. Nic bardziej mylnego :)
Być może jednak chodzi o zmiany w prowadzeniu aut ? Te w 5'e nie mają już tyle ciężaru (przynajmniej większość), więc łatwiej "robić" zakręty (przez co moim zdaniem gra stała się znacznie bardziej grywalna). Nie jest to jednak uproszczenie fizyki, co jedynie zmiana danych odpowiadających za ciężar aut (a wciąż są auta, która mają większy ciężar).
http://i.minus.com/imNF20d5IEM45.gif
Tutaj ciekawy obrazek z wersji gta5, która trafi na PC i ps4. Moim zdaniem fizyka ruchu tego kota wygląda fenomenalnie!!
TLOU13@ a mi tam już bez różnicy, po tym E3 powiedziałem już koniec z kupowaniem nowych części do PC. Liczyłem na zapowiedz może half life 3 lub samarytanina/infiltratora, ale nic:
Exy na PC : zero
exy na konsole : dużo
Podjąłem więc decyzję, że będę kupował już co najwyżej tylko używane części na PC'ta, koniec z kupowaniem GPU za ponad 2 tysiaki, a wole nabyć teraz dwie konsole (tak ps4 jak i xboxa one), zamiast przeznaczyć kasę na upgrade kolejny raz (tak więc kończę z tym od czasu voodoo 3dfx). Takie inwestowanie w sprzęt dziś już się naprawdę mi nie opłaca, dla gier multiplatformowych, które Nvidia optymalizuje w taki sposób, że nawet na titanie nie pograsz w pełnym komforcie. No już COD było było takim zabawnym przykładem, gdzie 680GTX wyświetlał mi tekstury w jakości PS2 i jedynie w 576p ładowały mi się normalne tekstury, a teraz natomiast jest przykład W_D, gdzie ludzie, co kupili niedawno 780GTXti czy titana dostali pstryczka w nos od ekipy Ubisoftu.
Moim zdaniem, to Nv powinna się teraz zająć produkcją gier, bo dla zaniedbanych gier multiplaformowych, goat simulatorów, czy nawet demek Nv (które wyglądają i tak zabawnie, przy pokazie uncharted 4) nikt nie będzie za jakiś czas kupował ich sprzętu.
Blizzard też robi fajne filmiki i co z tego, ciekawe jak grafa będzie wyglądać w samej rozgrywce a nie we wstawce.
Osobiście pograłbym sobię w Uncharted, ale PSki nie mam zamiaru kupować.
Dzieciaku do szkoły podszkolić się trochę albo Cernego ci podeśle to ci wytłumaczy wszystko wyrzutku blaszanej prowizory.
Przekonamy się jak to exy zrobią z dup... jesień średniowiecza z pc.
PS4 ma odmienną technologie użytą a piec nadal ma to samo od lat tylko zmieniają się co jakiś czas mocniejsze komponenty. Dzięki temu w pc nie można wykorzystać tych wszystkich zasobów do tego dolicz system w tle i setki konfiguracji po prostu piecyk jest na spalonej pozycji.
I tutaj mamy plusy zamkniętej architektury konsolowej do tego z modyfikowane układy przez Sony itp.
Do tego PS4 umożliwia zadania obliczeniowe aby wykonać równolegle z przetwarzaniem grafiki.
To pierwszy układ w którym nie ma magistrali CPU - GPU pierwszy w którym są 64 kolejki zadań.
W PS4 jest ten sam system zadań co w PS3 itp. Porównanie SoC w PS4 do pctowo-laptopowych rozwiązań to głupota.
Po prostu PS4 ma większe możliwości od waszych pc-tów co macie w domu i nie chodzi tu o czystą moc obliczeniową.
Przepraszam bardzo ale kapralu nie wierze w to że na twoim rumaku ND mogłoby zrobić coś takiego w czasie rzeczywistym. Wystarczy zobaczyć nie ma w tej chwili tech -dema na pc na takim poziomie co pokazali w Uncharted4.
Realne ograniczenia zwykłego pc-ta to nie bajki tylko fakt.
Wygrzebane z sieci:
"Według AnandTech architektura PS4 prezentuje PC z przyszłości. Szczególnie chodzi tu o APU (procesor i grafa złączone, wymiana danych więc jest szybka i nie idzie przez magistrale) oraz zunifikowaną pamięć o ogromnej przepustowości (w PC ze zwykłego ramu dane muszą być najpierw przekopiowane do ramu grafiki).
Nowe APU AMD w PS4 "to przyszłość przetwarzania danych w PC”. „W tym momencie Playstation 4 wyprzedza technologicznie to, co możemy osiągnąć na PC." (nie chodzi tu o czystą moc obliczeniową cpu czy gpu tylko sposób operowania wszystkimi danymi w całym urządzeniu)”
cdn.
Także dziękujemy skończ waść wstydu oszczedz :)
BTW, znowu debilny tytuł. Jakieś zawody ostatnio w tym sobie zrobiliście?
"A skoro tak, to szykuje się produkcja, której zazdrościć mogą nawet właściciele PC i to pomimo tego, że mają o wiele droższe i mocniejsze rydwany pc :)
Ale i tak będą to ukrywać że jest inaczej :)
No ja przykładowo na 680GTX nie byłem w stanie pograć w COD, z uwagi na błędy z teksturami. Również mam ścinki w W_D (tak jak nawet posiadacze titanów), więc pomimo bardzo dużej ilości FPS, trudno to nazwać super konwersją.
Gormar@ PCI Express 4 to naprawdę świetna wiadomość, zważywszy jeszcze na to.... że na PC jeszcze wersji 3 nie wykorzystują.
http://www.hardocp.com/article/2012/07/18/pci_express_20_vs_30_gpu_gaming_performance_review/14#.U5wcsbFgkW1
Tak więc zawsze na PC mamy najlepsza technologie, co nie znaczy, że ktoś to wykorzysta. Niestety, ale dziś za bardzo nawet nikt nie kwapi się wykorzystywać tych nowych technologi, koniec z exami klasy AAA na PC'e, być może ostatnią taką grą będzie Unreal Tournament
"Nawet ND dyplomatycznie się wykręciło oznajmiająć, że ten TRAILER"
Właśnie chodzi o to, że wcale się nie wykręcają. Po pierwszym stanowisku tej firmy wobec ich gry później prostowali już te słowne interpretacje dodając że jest to real time, real engine.. no dość sporo było już tych wypowiedzi, bo użytkownicy ciągle zasypywali ich nowymi wątpliwościami, a pracownica ND ciągle rozwijała wątpliwości w oświadczeniach. Ostatnia wypowiedz ND o której wiem, to właśnie zapewnienie, że gra będzie jeszcze szlifowana (więc ma wyglądać jeszcze lepiej niż to co pokazali). Do tego są też jeszcze zapewnienia programisty z innej firmy (podajże ubisfotu), który zapewniał o prawdziwości tego demka uncharted, gdyż zna się z ludźmi od ND i mówi że oni faktycznie mają przygotowany "szalony silnik na tą generacje".
Zważywszy więc na to, że ND idzie tak w zaparte, broniąc swojego stanowiska, to trzeba dać im kredyt zaufania. Tak jak już pisałem, to byłoby bezsensowne, aby firma o takim zaufaniu i renomie miała teraz tak zaprzepaścić te wszystkie lata i okłamywać graczy, po co mieliby to robić, bez sensu. Po prostu no, ludzie dziś nawet nie wiedzą, co jest w stanie przeliczyć nowszy sprzęt, nawet gry na PC, to w 99.9% były tylko konwersje z konsol ps3/xbox360, a tu co najwyżej dochodziły detale typu MSAA, trochę lepsze tekstury itd. Patrząc już natomiast na demko dark sorcerer z ps4, to już nawet od niego nie ma aż tak znacznej różnicy w jakości, tamto również wyglądało jak render w stosunk
Gdy popatrzeć na to obiektywnie, to sprawa jest bardzo logiczna. Koszty gier poszybowały w kosmos, a producenci gier AAA coraz częściej już nie są w stanie obić kosztów produkcji na samej tylko platformie PC. Tak jak już pisałem, uważam, ze na tą chwile takie Nv i AMD powinni już stworzyć własne studia od gier. No bo po co lepszy sprzęt, dla goat simulatorów, czy kompletnie zaniedbanych gier multiplatformowych, gdzie Nvidia optymalizuje je w taki sposób, że nawet na titanie nie pograsz komfortowo ? Gdy więcej ludzi zacznie zauważać ten stan rzeczy, to może się okazać, ze już nikt nie będzie kupował ich kart. Może ten koniec nie nastąpi już jutro, ale jest coraz bliżej. Już nawet teraz mają wychodzić gry Multuplatformowe typy DEAD RISING 3, gdzie twócą nie chce się możliwić gry w 60 fpsach, gdyż wtedy musieli by poprawić kod gry, a tego już im się nie chce :). Także na tą chwile na PC mamy jedynie demka różnych silników, np. unreal enginde, czy demko Nv, choć też wyglądają OK, to jednak można sobie na nie tylko popatrzeć, a to na konsolach wychodzą rożne gry, które to wykorzystują.
Odrębną kwestią, czy w grach jest to wykorzystywane. I tu odpowiedź jest łatwa: nie. Wynika to z prostego faktu: zasoby graficzne są ładowane do VRAM przed wyświetlaniem danej sceny i nie ma potrzeby wykorzystywania pełnej przepustowości PCI-e 3.0 (2GB w ciągu około 1/8 sekundy). Teoretycznie przy hUMA może być to bardziej potrzebne, ale testy Tiled Resources wykazały, że nie jest to niezbędne, gdyż można podmieniać tylko małe fragmenty tekstur w buforze znajdującym się przy procesorze graficznym a resztę zasobów trzymać w pamięci operacyjne CPU i wtedy przepustowość nawet "tylko" 16GB/s jest całkowicie wystarczająca dla tekstur o sumarycznym rozmiarze nawet 20GB dla pojedynczej sceny.
Poza tym nie każdy jest ekspertem i nie wie co to jest budżet pikseli, przez co nie zdaje sobie sprawy, że budowa sceny 3D ma ogromny wpływ na wydajność generowanej grafiki. Na potrzeby konsol właśnie w odpowiedni sposób tworzy się lokacje (wąskie korytarze, gęsta zabudowa/roślinność oraz znacznie ograniczone pole widzienia), aby uzyskać znacznie lepszy efekt wizualny niż by to wydawało się możliwe. A NothyDog są w tym mistrzami.
Za to ty ze stwierdzeniem, że na PS4 są tektury z trybu Ultra to zdecydowanie polewasz wodę. No chyba, że w ich dostrzeżeniu przeszkadza ten ochydny antyaliazing :(.
Tutaj masz porównanie: http://www.hardcoregamer.com/2014/05/27/watch-dogs-face-off-pc-vs-ps4/86291
Już przy pierwszych dwóch "screen'ach" różnica w ilości detali wgniata w fotel.
I teraz aż się płakać chce, że dla tekstur Ultra potrzeba aż 3GB VRAM patrząc na to co Microsoft zaprezentował przy pomocy 16MB bufora i szyny PCI-e 3.0 dzięki Tiled Resources (20GB zasobów graficznych na jednej scenie). No ale za jakiś czas ta technika będzie najpewniej standardem.
gormar@ Odnośnie jakości tekstur, to widziałem jakiś czas temu porównanie, na którym widać było, że W_D na konsoli nie używa do końca preset'u high (odnośnie tekstur). Niektóre napisy na znakach drogowych miały na konsoli ostrość, jak dopiero przy ustawieniu ultra na PC. Także moim zdaniem jest to taki mix high z ultra.
Co do natomiast twojego lunku, tzn. porównania, to dodali raptem HDAO+, selfshadows na krzakach tzn. lepsze cienie, minimalnie lepszy LOD, widać też nawet minimalnie lepsze tekstury. Jak na moc dzisiejszych PC'tów (bebechy ps4, to już właściwie low end) różnica faktycznie piorunująca:)
Największa różnica w tym porównaniu polega natomiast na tym, że obraz z wersji ps4 jest totalnie rozmazany przez sam fakt jakości "screenshotów", których zapisanie umożliwia PS4, wyglądaja jak z facebooka i nawet kolory wyszły wyblakłe.
Dla mnie różnice wgniatające w fotel były kiedyś. Przykładowo taki sam tytuł jak splinter cell 3, to były właściwie inne gry na ps2 i PC, zupełnie przebudowana grafika i levele, inne oświetlenie itd. Rozumiem jednak, że dziś dla niektórych graczy coś takiego jak dodanie zwykłego HDAO+ zakrawa już na miano drastycznej różnicy. W_D może wypięknieć na PC< ale to dopiero po użyciu modów, być może nawet niektóre z nich przybliżą jakość E3 2012 :).
Jak będę miał wieczorem czas to poszukam innych źródeł. Chociaż po ponownym przyjrzeniu się tym obrazkom z PS4 przychodzi mi do głowy, że to rozmazanie może być również spowodowane skalowaniem grafiki z 900p na 1080p.
Teraz ceny juz powoli pospadały. Obecnie wydane gry na Ps4 mozna kupic juz za ok 100zl nawet.
W chwili premiery drogo bylo, i zawsze tak jest ale dramatu nie ma.
Zalezy tez ile kto zamierza gier kupowac - jak ktos mieli 2-3 tytuly w miesiacu to faktycznie troche kasy idzie. Ale z drugiej strony na PC 100zl za gre to nie argument obecnie, bo nie udawajmy - tytulow wartych tej stowy wychodzi naprawde malo ostatnio. Ciagle odgrzewane kotlety. Poki co na ps4 jedyna odgrzana gra to bedzie TLOU, ale tu akurat warto kupic jesli ktos nie gral na ps3.