Tendencje panujące na rynku urządzeń mobilnych dla firm
Na temat trendów technologicznych dotyczących wykorzystania, konstrukcji i funkcjonalności urządzeń mobilnych dla biznesu z Tomaszem Dzideczkiem, starszym inżynierem Wsparcia Sprzedaży w firmie Motorola Solutions rozmawia Marcin Bieńkowski.
Marcin Bieńkowski: Przeglądając informacje o nowych urządzeniach mobilnych pojawiające się na popularnych portalach i w gazetach związanych z technologiami komputerowymi można dojść do wniosku, że urządzenia mobilne rozwijane są głownie z myślą o użytkownikach indywidualnych. Tymczasem istnieje ogromy rynek zaawansowanych urządzeń mobilnych przeznaczonych dla firm. Czym wyróżnią się tego typu urządzenia biznesowe?
Tomasz Dzideczek: Jednym z głównych kierunków rozwoju urządzeń mobilnych jest rynek rozwiązań profesjonalnych, wykorzystywanych przez sektory takie jak handel detaliczny, transport i logistyka czy usługi terenowe. Urządzenia mobilne wykorzystywane przez podmioty z tych rynków podzielić można na te wykorzystywane do pracy w terenie – a więc działające w ramach sieci komórkowych – oraz te funkcjonujące w ramach lokalnych sieci bezprzewodowych, np. na terenie magazynów czy hal sklepowych. Oba typy takich urządzeń charakteryzują się odpornością na trudy eksploatacji, a więc wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne, szczelnością i działaniem w dużym zakresie temperatur. W ramach tych urządzeń, będących rozwiązaniami ściśle profesjonalnymi, zaobserwować można jednak trendy mające swoje źródło w modelach klasy konsumenckiej. I tak – coraz popularniejsze jest wykorzystanie technologii dotykowych. Pojawiają się urządzenia z dużymi ekranami dotykowymi bez klawiatur – póki co, standardem jest połączenie ekranu oraz tradycyjnej klawiatury z klawiszami, ale widzimy rosnące zapotrzebowanie na większe ekrany dotykowe. Innym trendem jest rosnąca popularność systemu Android wdrażanego na platformach profesjonalnych oraz urządzenia obsługiwane głosem oraz wykorzystujące niekonwencjonalny interfejs wizualny.
„Wśród trendów technologicznych w roku 2014 wymienić można wydajne i wytrzymałe komputery mobilne w formie smartfonów. Wykorzystują one system Google Android, do tej pory obecny w urządzeniach klasy konsumenckiej, a obecnie debiutujący w zastosowaniach profesjonalnych” – mówi Tomasz Dzideczek – Starszy Inżynier Wsparcia Sprzedaży w firmie Motorola Solutions http://www.motorolasolutions.com/PL-PL/Home
Marcin Bieńkowski: Jakie trendy dominują wśród najnowszych urządzeń mobilnych przeznaczonych sensu stricte dla biznesu?
Tomasz Dzideczek: Wśród trendów technologicznych w roku 2014 wymienić można wydajne i wytrzymałe komputery mobilne w formie smartfonów. Wykorzystują one system Google Android, do tej pory obecny w urządzeniach klasy konsumenckiej, a obecnie debiutujący w zastosowaniach profesjonalnych. Ważnym czynnikiem w przypadku tych urządzeń jest wysoka klasa wytrzymałości oraz serwis – modele profesjonalne charakteryzują się odpornością na eksploatację oraz długim cyklem życia – w odróżnieniu od stosowanych przez firmy rozwiązań klasy konsumenckiej. Urządzenia te umożliwiają zarządzanie danymi w czasie rzeczywistym, redukcję kosztów, eliminację procesów papierowych oraz poprawę wydajności personelu. Polskie przedsiębiorstwa skupiają się na optymalizacji swoich biznesów, ponieważ są już świadome, że pozwala ona na efektywniejsze i tańsze zarządzanie.
Inny kierunek rozwoju urządzeń mobilnych dla przedsiębiorstw to tablety, rozwijające się nie tylko w ramach rynku rozwiązań klasy konsumenckiej. Już parę lat temu na rynku pojawiły się modele klasy profesjonalnej, odpowiednio wzmocnione i skierowane do sektorów takich jak handel detaliczny. Modele tego typu można uzupełniać o skanery kodów kreskowych czy czytniki kart magnetycznych. O zaletach tabletów profesjonalnych przekonują się przedsiębiorstwa, których pracownicy terenowi wykorzystują w pracy aplikacje graficzne i muszą szybko wprowadzać dane i nawigować po aplikacjach.
Marcin Bieńkowski: Cześć urządzeń konstruowanych jest specjalnie na potrzeby firm logistycznych i produkcyjnych. Jakie rozwiązania pojawiają się w wypadku urządzeń przeznaczonych do wykorzystania „w fabrykach”?
Tomasz Dzideczek: Wśród ciekawych rozwiązań mobilnych dla sektora produkcyjnego można także wymienić urządzenia mobilne typu „wearable” – przeznaczone do noszenia na ciele. Dzięki nim pracownicy zakładów produkcyjnych lub magazynów mogą wykonywać czynności związane z wprowadzaniem i zarządzaniem danymi oraz komunikacją bez konieczności używania rąk. Wykorzystanie takich rozwiązań oznacza znaczącą poprawę wydajności pracy personelu oraz oszczędność czasu i redukcję pomyłek, ponieważ zadania mogą być wykonywania przez pracowników o wiele szybciej i dokładniej. Przykładem takiego rozwiązania jest komputer mobilny Motorola HC1, przeznaczony do noszenia na głowie. Jest to pierwszy model z nowej serii urządzeń obsługiwanych bez użycia rąk, wykorzystujących zaawansowane funkcje rozpoznawania mowy, wykrywania ruchów głowy oraz strumieniową transmisję wideo. HC1 może być używany w niesprzyjających warunkach i lokalizacjach – wszędzie tam, gdzie potrzebny jest dostęp do skomplikowanych danych graficznych lub tekstu, a korzystanie z laptopa lub innego urządzenia do obsługi danych, obsługiwanego za pomocą rąk jest niewygodne lub niemożliwe. Należy przy tym pamiętać, że kluczowym wymogiem względem urządzeń mobilnych noszonych na ciele oraz stosowanych w sektorach takich jak logistyka czy produkcja pozostaje odporność na trudne warunki eksploatacji: wysokie i niskie temperatury, wilgoć, zapylenie czy wstrząsy. HC1 posiada klasę szczelności IP65, co oznacza, że jest w pełni pyłoszczelny i zabezpieczony przed zawilgoceniem spowodowanym strumieniami wody ze wszystkich kierunków.
Marcin Bieńkowski: Dziękuję za rozmowę.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!