Firma Verint Systems opublikowała raport, z którego wynika że konsumenci niezbyt chętnie przekazują swoje opinie przedsiębiorstwom.
Firma Verint Systems opublikowała raport, z którego wynika że konsumenci niezbyt chętnie przekazują swoje opinie przedsiębiorstwom. Tymczasem to właśnie te są kluczem do poprawy jakości produktów, jak i zwiększenia dochodów.
Według zleconych przez Verint, a przeprowadzonych przez Ipsos MORI badań, tylko co czwarty konsument uważa, że przedsiębiorstwa faktycznie liczą się z ich zdaniem. Jednocześnie połowa ankietowanych wierzy, że serwisy gromadzące opinie rzeczywiście mają duże znaczenie i mobilizują firmy do większej odpowiedzialności. Z tego samego raportu wynika, że Polacy bardzo niechętnie wyrażają swoje niezadowolenie z nabytego produktu. Niemal połowa ankietowanych nigdy nie zgłosiła reklamacji.
Nie wszyscy klienci są oczywiście tacy sami. Firma Verint Systems stworzyła schemat pokazujący podział konsumentów na cztery kategorie – aktywni, migrujący, cisi sympatycy i osoby niezdecydowane. Szczegóły podziału możecie zobaczyć poniżej:
Klienci aktywni (Brand Churners) (18%)
| Osoby niezdecydowane (Fence Sitters) (18%)
|
Cisi sympatycy (Silent Likers) (16%)
| Klienci migrujący (Churners) (23%)
|
Źródło: Verint Systems
Celem chcącego dążyć do rozwoju i poprawy jakości produktów oraz zwiększenia swoich dochodów przedsiębiorstwa powinno więc być zachęcanie klientów do częstego wyrażania opinii. Słowem – zwiększenia liczby tzw. klientów aktywnych. Tymczasem zaledwie 12 proc. biorących udział w odrębnym badaniu członków wyższej kadry kierowniczej z działów obsługi klienta i contact center w dużych polskich firmach przyznało, że faktycznie analizuje opinie klientów każdego dnia.
„Dla tych, którzy są przekonani, że media społecznościowe mogą stanowić znakomity łącznik pomiędzy firmami i ich klientami, wyniki naszego badania będą niespodzianką” — powiedziała Claire Richardson, wiceprezes firmy Verint. „Wykazaliśmy, że wielu cennych klientów jest pomijanych, stwierdziliśmy też wysoki poziom cynizmu w podejściu firm do tych konsumentów”.
„Cieszymy się jednak, że przedsiębiorstwa stopniowo uświadamiają sobie, że dialog z klientami i okazywanie wdzięczności za ich lojalność może przynieść prawdziwe korzyści. Firmy muszą zunifikować swoje działania w ramach zintegrowanej strategii analizy „opinii klientów” obejmującej dane z contact center, mediów społecznościowych, punktów sprzedaży i badań. Dział obsługi klienta ma znacznie większe możliwości pozyskiwania opinii klientów i przekuwania ich na konkretne działania niż jakakolwiek inna część przedsiębiorstwa. Dlatego jego personel powinien dokładać wszelkich starań, aby pokazać klientom, że firma faktycznie liczy się z ich zdaniem” – dodała Richardson.
Poniżej publikujemy natomiast tematyczną infografikę:
Źródło: Verint Systems, Customer Satisfaction Survey
Komentarze
4Wybaczcie, nie mogłem się powstrzymać.
;)