Rozwój układów graficznych w latach 1981-2012 - zobacz ogromny diagram VGA Museum
Historia rozwoju procesorów graficznych
Nvidia Kepler GK106 - jeden z najnowszych układów graficznych
Obecnie projektowaniem układów graficznych zajmuje się tylko sześć firm – Nvidia, AMD, Intel, Matrox, SiS oraz Silicon Motion. Nie da się jednak ukryć, że na rynku liczą się tylko trzy pierwsze. Nasi starsi czytelnicy zapewne pamiętają jeszcze innych producentów, jak na przykład na przykład 3Dfx (w 2000 roku wykupiony przez koncern Nvidia), S3 Graphics (w 2011 wykupiony przez HTC), Trident (w 2003 roku wykupiony przez XGI) lub 3DLabs (w 2006 roku wszedł na rynek mobilny).
Serwis VGA Museum przygotował ciekawą grafikę, która przedstawia historię rozwoju kart graficznych w latach 1981 – 2012. Co prawda brakuje na niej jeszcze kilkunastu konstrukcji (w tym także tych najnowszych), ale redaktorzy stale uaktualniają ich listę. Młodsi czytelnicy mogą więc poszerzyć swoją wiedzę, natomiast starsi powspominać dawne czasy i... również poszerzyć swoją wiedzę – nie każdy przecież musi wiedzieć, że niegdyś nawet Western Digital zajmował się produkcją układów graficznych :)
Grafika w wyższej rozdzielczości po kliknięciu na obrazku powyżej (UWAGA na dużą wagę!)
Zachęcamy również do odwiedzenia serwisu VGA Museum, gdzie można obejrzeć naprawdę ciekawe karty graficzne.
Źródło: VGA Museum
Komentarze
68Projektami gpu zajmuje sie jeszcze qualcomm, arn, Imagination Technologies. Maja wieksza produkcje niz Amd. Maja zyski wieksze niz Amd z dzialu gpu.
Szkda, ze niewidza nie boli
Osobiście byłbym zainteresowany serią artykułów związanych z historią informatyki (raczej w kierunku sprzętu i technologi, niż programowania), architekturami itp. Temat jest tylko delikatnie poruszany na studiach, a wolałbym to od historii świata w technikum.
Tak przy okazji, to dlaczego na Benchmarku nie ma żadnego newsa o tym, że Intel kupił od Creative 3DLabs/ZiiLabs, a razem z nim szereg patentów związanych z GPU, technologię/architekturę stemcell mogącą "przejmować"/wspomagać zadania CPU i GPU (coś w podobie do układów heterogenicznych do których dąży AMD), a także licencję na produkcję procesorów ARM?
Na początku lat 80, pomimo, że jakość grafiki 3D nie była powalająca, to jednak trzeba przyznać, że jak na współczesne lata wyprzedziła ona swój okres o lata świetlne w porównaniu z tym co się działo później.
Jeden z ciekawszych silników fizyki jakie wykorzystano w half life 2, gdzie na demie technicznym pokazywano zachowanie różnych materiałów, taką fizykę przeliczały już komputery za czasów 286 albo i wcześniej, nie wspominając już nawet o czymś co przypominało dzisiejszy MOTION CAPTUTE
youtube com/watch?v=dZFKfcu7GrM
Radeon 9250
Radeon X300
nVidia 6800GS
nVidia 8800GT / Radeon HD 3870
Radeon HD 5850
nVidia GTX580
Taka jest moja historia kart i niech ktoś mnie tu teraz nazwie fanboyem któregoś producenta ;)
www.vintage3d.org
Jest to obszerny zbiór testów akceleratorów 3D w różnych grach, jednocześnie porównywana jest jakość efektów pracy tych kart. Strona jest na bieżąco aktualizowana o nowe "egzotyczne" karty. Polecam dla starych (i nie tylko) wyjadaczy:P.
Najlepiej wspominam Voodoo i gry z logiem 3dfx :)
Zilog Z80A ( rok 1986 ) ZX Spectrum
VIC-II C-64
Hercules
CGA
VGA
SVGA
OCS Amiga 500
AGA Amiga 1200
S3 Savage
GForce 3Ti
Gforce Ti 4200
ATI X800GTO
ATI HD4850
GTX460 1GB
HD 7850
Nazbierało sie tego sporo 26 lat :)
Pewnie i tak coś pominąłem - kto to spamięta
S3 Trio + Voddo 2 12MB
S3 Virge
ATI Rage 16MB
GeForce 2 MX 32MB
GeForce 4 MX 440 64MB (Jeszcze chyba dziala)
GeForce FX 5700 Untra DDR3 128MB
GeForce 7300GT
ATI Radeon X800 Pro
ATI Radeon X800 Gto
ATI Radeon X1800 XL
ATI Radeon X1950 Pro
GeForce 7900GS
GeForce 9600GT
ATI Radeon HD 5770
GeForce GTX 480
GeForce GTX 660Ti
To chyba wszystko :)
Neomagic ~5 kb (na tym lapku się cieło mario (tak to możliwe) Sirjusliiiii)
Ati rage pro 8 mb
Intel GMA 915
Intel 965
Ge force 6600
Ati Radeon 9800 pro
Amd Radeon 2600Xt
mało ich miałem ale jaka rozbieżność wydajnośći