Zakłócenia GPS w Zatoce Gdańskiej. Polscy naukowcy rzucili nowe światło na sprawę
Naukowcy z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni zbadali zagłuszenia sygnału GPS w Zatoce Gdańskiej. Mówi się, że atak nie był przypadkowy i zastosowano tutaj precyzyjne zagłuszanie najpopularniejszych systemów nawigacyjnych.
Temat zagłuszania sygnału GPS pojawił się pod koniec ubiegłego roku. Wirtualna Polska pisała o masowych zakłóceń sygnału GPS w północnej i centralnej części naszego kraju, co mogło powodować poważne i dalekosiężne skutki.
Problem nadal się powtarza. Studenci Wydziału Nawigacyjnego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni sprawdzili ostatni taki incydent w rejonie Zatoki Gdańskiej. Profil Koła Naukowego Nawigator opisuje szczegóły badań.
Zakłócenia sygnału GPS w rejonie Zatoki Gdańskiej
Studenci przeanalizowali widmo sygnału satelitarnego, który dociera z satelity do odbiornika – w tym przypadku dla częstotliwości L1 (jednej z dwóch podstawowych częstotliwości sygnału satelitarnego). W ramach projektu studenci mieli zebrać dane z odbiornika, który był ustawiony na konstelację NavStar.
Zakłócanie sygnały GPS w rejonie Zatoki Gdańskiej (foto: GPSJam)
Naukowcy twierdzą, że atak nie był przypadkowy. Użyto techniki "jamming", która celowała w konkretne częstotliwości systemów GPS, GALILEO, SBAS i QZSS, mającej na celu zagłuszanie użytecznych informacji.
Warto odnotować fakt, iż jednocześnie wyłączono sygnał rosyjskiego systemu GLONASS na jego standardowych częstotliwościach, a w jego miejsce pojawił się silny sygnał na innej częstotliwości.
Jakie mogą być skutki zakłócania GPS?
Ze względu na krzywiznę Ziemi, zagłuszanie sygnału najbardziej jest odczuwalne w północnej części naszego kraju (ostatnie ataki są jednak dużo słabsze niż incydenty odnotowane pod koniec ubiegłego roku).
Ataki mogą prowadzić do poważnych i długotrwałych konsekwencji. Co prawda istnieją protokoły bezpieczeństwa ochrony systemów nawigacyjnych, ale zakłócanie sygnału może poważnie utrudnić ruch lotniczy. Piloci samolotów nie są pewni tras i mają trudności z informowaniem innych o swoim położeniu.
Źródło: Facebook @ Koło Naukowe Nawigator, GPSJam, PAP, foto: Adobe Stock
Komentarze
12. Zagłuszenia dotyczyły również łączności GSM oraz wpływały na system Starlink.
3. Sygnał zagłuszony (28.04.2024 godz. 23:19 LT): https://i.imgur.com/9MgjHyd.jpg
4. Sygnał czysty (30.04.2024 godz. 14:08 LT): https://i.imgur.com/f0xixmj.png
5. Tak mamy "szczelną" ochronę Bałtyku, że przez jakieś 2-3 dni na północ od Dębek, ok. 34km stał sobie Grad (575) z włączonym jammerem.
edit 14:27
Dla zainteresowanych, znowu się bawią:
https://i.imgur.com/zF1kyTw.png