Programiści z Khronos Group udostępnili właśnie oficjalną specyfikację OpenGL 4.1. W skrócie OpenGL to interfejs programowania aplikacji, mający w swojej najnowszej wersji rywalizować z DirectX 11.
Nowa wersja interfejsu niesie za sobą liczne zmiany i wprowadza wiele nowych funkcji i usprawnień. Jest to już szósta wersja tej technologii wydana w przeciągu ostatnich dwóch lat i jak widać w dalszym ciągu rozwija się w bardzo szybkim tempie nie ustępując konkurencji. Niewątpliwym atutem OpenGL jest to, iż twórcy rozwiązań wykorzystujących ten standard mogą z niego korzystać nieodpłatnie. Najnowsza odsłona w dalszym ciągu zachowuje kompatybilność wsteczną dzięki czemu twórcy mogą swobodnie w każdym momencie modyfikować tworzone przez nich silniki graficzne.
W ujawnionej specyfikacji można przeczytać, iż w nowej wersji interfejsu programowania API grafiki 2D i 3D wprowadzono pełną kompatybilność z interfejsem OpenGL ES 2.0 - co ma ułatwić programistom prace w jednoczesnym przygotowywaniu aplikacji dla urządzeń stacjonarnych jak i mobilnych. Wprowadzono nowe rozszerzenia ARB tj. połączenie zdarzeń OpenCL z obiektami synchronizacji OpenGL. Kolejnym dużym udogodnieniem jest możliwość wczytywania shaderów bezpośrednio z dysku - co ma pozwolić na skrócenie czasu na jego ponowną kompilację. Dodano również zwielokrotnione punkty obserwacyjne służące do renderowania powierzchni czy też do polepszenia geometrii w strukturach shader vertex.
Oprócz tego dodano m.in. możliwość ustawienia wartości fragmentu wzornika shaderu w celu zwiększenia jego elastyczności. Poprawiono mechanizmy "Callback" oraz znacząco usprawniono popularny internetowy standard WebGL.
Interfejs programowania OpenGL ma ambicje do rywalizowania z produktem niemalże wszechobecnego Microsoftu, jednak produkt Khronos Group mimo dużych możliwości wciąż nie może zdobyć należytej popularności wśród twórców oprogramowania dla systemów Windows. Jednak ci którzy zdecydowali się na jego wykorzystanie wyraźnie tego nie żałują. OpenGL jest głównie wykorzystywany w systemach Linux, iOS, Mac OS X, Symbianie, Androidzie czy też wielu produktach firmy Apple.
Nowa wersja OpenGL wyraźnie zbliża się swoimi możliwościami do najnowszego DirectX 11, lecz z pewnością nie będzie mogła liczyć na podobne wsparcie wśród programistów.
Źródło: TechPowerUP!, Khronos
Polecamy artykuły: | ||
Najlepsze bezpłatne gry do pobrania | Test GPGPU: NVIDIA Fermi vs ATI Evergreen | Chłodzenie przy 4.0 GHz - woda vs powietrze |
Komentarze
19Wybierając DirectX, wybiera się Microsoft i PCty. Natomiast wybierając OpenGL, nie trzeba skupiać się na jednej udanej platformie czy średnio udanym systemie operacyjnym.
Owszem, Id Software używa OpenGL, Valve też. A to chyba coś oznacza i raczej nikt nie ma wątpliwości, że John Carmack wie co robi, prawda?