Odtwarzanie, 3D, upscaling - OpenCL
Zintegrowane z Llano układy graficzne Sumo mają sprzętowy dekoder UVD 3, który pozwala między innymi na sprzętową akcelerację materiałów Blu-Ray 3D (HDMI 1.4a), DivX, czy Xvid.
Oprogramowanie do odtwarzania materiałów wideo może wykorzystywać nie tylko sprzętowy dekoder, ale i akcelerację sprzętową przy użyciu OpenCL. Przykładem niech będzie Total Media Theater, który dzięki wtyczce SimHD używa OpenCL choćby przy upscalingu, czy też przy konwersji materiałów 2D do 3D.
Konwersja z pomocą APU
ArcSoft Media Converter 7 (7.1.0.98) - konwersja MPEG2 do H.264
[minuty, sekundy]
Core i3 2100 3,1GHz - QuickSync | 115 |
OC A6-3650 3,5GHz - AMD APP | 116 |
OC A6-3650 3,5GHz (4C/4T) | 126 |
A8-3850 2,9GHz - AMD APP | 131 |
A6-3650 2,6GHz - AMD APP | 132 |
Core i3 2100 3,1GHz (2C/4T) | 134 |
A8-3850 2,9GHz (4C-4T) | 141 |
A6-3650 2,6GHz (4C/4T) | 153 |
Sprawdzenie o ile konwersja z akceleracją sprzetową jest szybsza od programowej jest w przypadku Media Convertera 7 wysoce problematyczne. Podczas konwersji programowej (CPU) wszystkie rdzenie procesora obciążane są niemal w maksymalnym stopniu. Podczas konwersji z pomocą GPU, rdzenie procesora A6-3650 były obciążane jedynie w 50-60%. Mało tego - rdzeń graficzny był obciążony jedynie w około 25% i wedle wskazań AMD System Info nawet nie osiągnął maksymalnego taktowania, pozostając blisko częstotliwości w stanie spoczynku.
W przypadku testowanego Intel Core i3 2100 sytuacja wyglądała podobnie. Przy konwersji programowej wszystkie cztery wątki procesora były bardzo obciążone. Przy konwersji z udziałem Intel QuickSync obciążenie procesora sięgało zaledwie 20%! W jednym z testów z udziałem Core i5 2400 konwersja sprzętowa i programowa trwała dokładnie tyle samo! Pożytek z tego taki, że podczas konwersji z udziałem Quick Sync/AMD APP możemy po prostu zająć się innymi pracami - procesor obciążany jest w w mniejszym sztopniu i nie przeszkadza to innym zadaniom.
Pojedynek wygrywa sprzętowy konwerter Intela. Pamiętajmy tylko, że jego zastosowanie jest ograniczone, Tymczasem procesory strumieniowe Radeona mogą zastać zaprzęgnięte do różnych prac.
AMD Steady Video
Wraz z premierą Llano (i sterowników 11.6) AMD zaczęło promować technologię Steady Video. Niweluje ona efekty wstrząsów kamery poprzez uzupełnianie obrazu na podstawie analizy poprzednich i następnych klatek (i niewielkim powiększaniu obrazu - efekt można regulować). Oczywiście sprzętowa akceleracja Steady Video nie jest wyłącznie funkcjonalnością Llano. Ten efekt można uzyskać także dzięki zewnętrznym kartom graficznym.
Przyznamy się, że początkowo byliśmy nieco sceptycznie nastawieni do tej technologii, ale okazuje się, że działa ona znakomicie. Ponadto, dzięki wsparciu GPU działanie staje się znacznie szybsze. Technologię sprawdziliśmy za pomocą programu vReveal. Program dostępny jest w wersji darmowej (jakość SD) i płatnej (jakość HD plus kikla dodatkowych opcji polepszających jakość obrazu).
Powyższy filmik obrazuje działanie technologii Steady Video. Po lewej stronie widzimy oryginalny film, a po prawej usprawniony za pomocą technologii Steady Video (Stabilize) i paru innych opcji poprawiających jakość obrazu. Zaznaczamy, że nie jest to finalny render, ale zrzut z podglądu w programie, który dokonaliśmy za pomocą Frapsa.