Menu OSD, pomiary kolorymetrem
Przyciski dające użytkownikowi dostęp do menu ekranowego umieszczono z prawej strony ramki. Dostęp do nich jest bardzo prosty, opisy są wyraźne i kontrastowe, a sama nawigacja po menu intuicyjna.
Ustawień do jakich mamy dostęp z poziomu OSD jest dużo. Podzielone zostały na pięć działów: Wyświetlacz, Obraz, Obraz zaawansowany, Audio, System. W pierwszym odnajdziemy głównie opcje konfiguracyjne dotyczące pozycji obrazu, szerokości pasma i fazy. W drugiej zakładce zmienimy między innymi jasność, kontrast, ustawienia kolorów składowych, gammę oraz AMA (Advanced Motion Accelerator), czyli system poprawiający jakość obrazu i szybkość reakcji matrycy.
Kolejne zakładki oferują ponadto wybór fabrycznych trybów obrazu, format koloru, głośność wyjścia słuchawkowego, ustawienia HDMI, wybór sygnału wejściowego, język menu (w tym polski), opcje zasilania i reset ustawień.
Temperatura kolorów
Producent oferuje kilka predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu, w skład których wchodzą takie opcje jak: Standard, Film, Gry, Zdjęcie, sRGB, Eko. Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień jakie zaleca producent.
• Ustawienie Standard
rzeczywista temperatura barw 7600K, luminancja 229,1 cd/m2
• Ustawienie Film
rzeczywista temperatura barw 9000K, luminancja 213,1 cd/m2
• Ustawienie Gry
rzeczywista temperatura barw 8700K, luminancja 202,7 cd/m2
• Ustawienie Zdjęcie
rzeczywista temperatura barw 7400K, luminancja 236,0 cd/m2
• Ustawienie sRGB
rzeczywista temperatura barw 7500K, luminancja 170,4 cd/m2
• Ustawienie Eko
rzeczywista temperatura barw 7500K, luminancja 145,4 cd/m2
Profil Standard | Profil Film |
Profil FPS | Profil Zdjęcie |
Profil sRGB | Profil Eko |
Producent nie zapewnił szerokiej gamy użytecznych ustawień. Wizualnie najlepiej prezentowały się tryby sRGB i Eko. Poziomy luminacji były na tyle wygodne, że dało się na nich pracować dłuższy czas, ale temperaturze barwowej daleko do ideału. Zaznaczyć również należy, że przebieg krzywych poszczególnych barw składowych był co najwyżej przeciętny jak na ten typ matrycy. Większość monitorów z wyświetlaczami VA oraz IPS (a nawet część TN) jakie mieliśmy okazję testować dawały lepsze rezultaty.
Optymalna jasność
W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać musieliśmy ustawić ręcznie składowe kolorów na:
R = 100
G = 97
B = 89
Optymalny poziom luminancji (ok. 140 cd/m2) uzyskaliśmy przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 45% i kontraście 50%. Krzywa kolorów jest wtedy przyzwoita. Użytkownicy domowi będą zadowoleni z oferowanej jakości obrazu.
Poziomy luminancji
BenQ zapewnia jasność sięgającą 250 cd/m2. Zweryfikowaliśmy to i okazuje się, że można liczyć na około 237 cd/m2 – do ideału trochę brakuje, ale sytuacja nie wygląda źle. Trzeba również pamiętać, że tak duża wartość luminacji jest bardzo męcząca dla oczu w czasie długiej pracy. Warunki oświetleniowe panujące w naszych pokojach są zazwyczaj na tyle delikatne, że rekomendowane 140 cd/m2 i kontrast 50% całkowicie wystarczają.
Wartość maksymalna osiągnięta została jak się można spodziewać dla jasności oraz kontrastu ustawionych na 100%. Po zmniejszeniu kontrastu do połowy, jasność delikatnie spadła do poziomu 218,7 cd/m2.
Jasność 100, kontrast 100
Jasność 100, kontrast 50
Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=100, G=97, B=89) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:
- 0% = 72,0 cd/m2
- 10% = 86,3 cd/m2
- 20% = 103,1 cd/m2
- 30% = 99,8 cd/m2
- 40% = 132,5 cd/m2
- 50% = 147,2 cd/m2
- 60% = 163,7 cd/m2
- 70% = 169,1 cd/m2
- 80% = 192,1 cd/m2
- 90% = 206,5 cd/m2
- 100% = 218,7, cd/m2
Co 10% jasność rośnie o znaczną, wyraźnie zauważalną wartość, czyli prawidłowo. Przy jasności 0% można spokojnie pracować nawet w delikatnie oświetlonym pomieszczeniu, natomiast powyżej 50% jasność jest już nieco wyższa niż optymalna. W typowych warunkach domowych możemy komfortowo pracować na jasności 40-55%.
Równomierność podświetlania
123 cd/m2 -12,1% | 123 cd/m2 -12,1% | 118 cd/m2 -15,7% |
126 cd/m2 -10,0% | 140 cd/m2 100% | 128 cd/m2 -8,6% |
132 cd/m2 -5,7% | 133 cd/m2 -5,0% | 133 cd/m2 -5,0% |
Równomierność podświetlania nie jest domeną tego monitora. Sytuacja wygląda pod tym względem słabo, szczególnie w górnej części ekranu. Odchylenia rzędu 12-15% nie będą widoczne w czasie przeglądania internetu, ani pracy z pakietem biurowym, ale mogą zmniejszyć komfort grania i oglądania filmów, nie wspominając już o amatorskiej obróbce zdjęć. Dodatkowym minusem jest zmiana temperatury barwowej w stosunku do punktu centralnego nawet o 300-400K.