W tej części przyjrzymy się architekturze przetwarzania dźwięku X-Fi, a także przybliżymy wyjątkowe cechy, które sprawiają, że X-Fi to wszechstronny silnik dźwięku 3D przeznaczony do gier, tworzenia muzyki oraz odtwarzania filmów i muzyki. Architektura przetwarzania dźwięku określa topologię przetwarzania i mieszania sygnału przez platformę X-Fi. Już na samym początku postanowiono, że inżynierowie zajmujący się sprzętem i oprogramowaniem określą wymagania konieczne do przetwarzania dźwięku, zapewniając tym samym, że X-Fi będzie obsługiwać szeroką gamę aplikacji i standardów, równocześnie oferując elastyczność konieczną do optymalizowania użycia sprzętu w zależności od użytkownika. Architektura X-Fi posiada szkielet modularny zaprojektowany, aby maksymalizować ponowne użycie algorytmów DSP i minimalizować czas wprowadzania na rynek rozszerzeń dla platformy.
Projekt spełnia następujące pierwotne założenia:
- Obsługuje obecne i mające pojawić się standardy multimedialne: API obsługiwane w tej chwili przez Creative takie jak Open AL, Microsoft DirectSound, GameCoda oraz EAX, a także pojawiające się standardy takie jak format opisu scenerii otoczenia wykorzystany w standardzie MPEG-4, przy określaniu którego Creative udzielał pomocy.
- Obejmuje obecne i przewidywane scenariusze, w skład których wchodzą następujące aplikacje: gry (interaktywny dźwięk 3D), rozrywka (odtwarzanie muzyki i filmów) i tworzenie muzyki (nagrywanie oraz tworzenie muzyki i ścieżek dźwiękowych).
- Podkreśla najważniejsze funkcje korzystne dla użytkownika: modularna budowa pozwala na wyjęcie tych modułów, które nie są akurat dostosowane do potrzeb użytkownika i zamianę ich na elementy zoptymalizowane pod kątem wybranej aplikacji i konfiguracji.
Podstawowe wymagania muzycznej stacji roboczej
Aby przyjrzeć się założeniom architektury X-Fi, zacznijmy od podstawowych wymagań aplikacji służących do tworzenia muzyki. W przypadku muzycznych stacji roboczych, detale dotyczące topologii miksowania przedstawione są za pomocą parametrów sterowania miksowaniem. Prezentuje to ilustracja 8, która przedstawia panel miksera X-Fi. Podobnie jak w studyjnych konsolach do miksowania i stacjach roboczych służących do obróbki dźwięku, każdy z pionowych paneli zawiera parametry charakterystyczne dla odpowiedniego źródła, takie jak głośność, panoramowanie, efekty wsadowe i pomocnicze. Prawa strona przedstawia panel sterowania wspólny dla wszystkich źródeł. Pozwala on zmieniać parametry efektu pomocniczego i globalnego.
Zrzut ekranu konsoli X-Fi (kliknij aby powiększyć)
Ilustracja przedstawia topologię przetwarzania efektu, tzn. gdzie umieszczone są różnego rodzaju efekty w łańcuchu przetwarzania i gdzie zastosowane zostały podstawowe panele widoczne dla użytkownika (z racji tego, że topologia jest identyczna dla wszystkich źródeł, przedstawione jest tylko jedno źródło). Efekty wsadowe zastosowane zostały w przypadku indywidualnych źródeł, podczas gdy efekty globalne dostępne są w ostatnim etapie na głównej magistrali. Efekt pomocniczy jest wspólny dla wszystkich źródeł, ale dostępny jest na szynie równoległej, która otrzymuje różne sygnały z każdego źródła. Następnie sygnał wyjściowy efektu pomocniczego dodany zostaje do szyny głównej, tak jak dodatkowe źródło.