Audio

EAX w X-Fi: Wszechstronna architektura przetwarzania dźwięku 3D i efektów

przeczytasz w 2 min.

W tej części przyjrzymy się architekturze przetwarzania dźwięku X-Fi, a także przybliżymy wyjątkowe cechy, które sprawiają, że X-Fi to wszechstronny silnik dźwięku 3D przeznaczony do gier, tworzenia muzyki oraz odtwarzania filmów i muzyki. Architektura przetwarzania dźwięku określa topologię przetwarzania i mieszania sygnału przez platformę X-Fi. Już na samym początku postanowiono, że inżynierowie zajmujący się sprzętem i oprogramowaniem określą wymagania konieczne do przetwarzania dźwięku, zapewniając tym samym, że X-Fi będzie obsługiwać szeroką gamę aplikacji i standardów, równocześnie oferując elastyczność konieczną do optymalizowania użycia sprzętu w zależności od użytkownika. Architektura X-Fi posiada szkielet modularny zaprojektowany, aby maksymalizować ponowne użycie algorytmów DSP i minimalizować czas wprowadzania na rynek rozszerzeń dla platformy.

Projekt spełnia następujące pierwotne założenia:

  • Obsługuje obecne i mające pojawić się standardy multimedialne: API obsługiwane w tej chwili przez Creative takie jak Open AL, Microsoft DirectSound, GameCoda oraz EAX, a także pojawiające się standardy takie jak format opisu scenerii otoczenia wykorzystany w standardzie MPEG-4, przy określaniu którego Creative udzielał pomocy.
     
  • Obejmuje obecne i przewidywane scenariusze, w skład których wchodzą następujące aplikacje: gry (interaktywny dźwięk 3D), rozrywka (odtwarzanie muzyki i filmów) i tworzenie muzyki (nagrywanie oraz tworzenie muzyki i ścieżek dźwiękowych).
     
  • Podkreśla najważniejsze funkcje korzystne dla użytkownika: modularna budowa pozwala na wyjęcie tych modułów, które nie są akurat dostosowane do potrzeb użytkownika i zamianę ich na elementy zoptymalizowane pod kątem wybranej aplikacji i konfiguracji.

Podstawowe wymagania muzycznej stacji roboczej

Aby przyjrzeć się założeniom architektury X-Fi, zacznijmy od podstawowych wymagań aplikacji służących do tworzenia muzyki. W przypadku muzycznych stacji roboczych, detale dotyczące topologii miksowania przedstawione są za pomocą parametrów sterowania miksowaniem. Prezentuje to ilustracja 8, która przedstawia panel miksera X-Fi. Podobnie jak w studyjnych konsolach do miksowania i stacjach roboczych służących do obróbki dźwięku, każdy z pionowych paneli zawiera parametry charakterystyczne dla odpowiedniego źródła, takie jak głośność, panoramowanie, efekty wsadowe i pomocnicze. Prawa strona przedstawia panel sterowania wspólny dla wszystkich źródeł. Pozwala on zmieniać parametry efektu pomocniczego i globalnego.

Zrzut ekranu konsoli X-Fi (kliknij aby powiększyć)
 

Ilustracja przedstawia topologię przetwarzania efektu, tzn. gdzie umieszczone są różnego rodzaju efekty w łańcuchu przetwarzania i gdzie zastosowane zostały podstawowe panele widoczne dla użytkownika (z racji tego, że topologia jest identyczna dla wszystkich źródeł, przedstawione jest tylko jedno źródło). Efekty wsadowe zastosowane zostały w przypadku indywidualnych źródeł, podczas gdy efekty globalne dostępne są w ostatnim etapie na głównej magistrali. Efekt pomocniczy jest wspólny dla wszystkich źródeł, ale dostępny jest na szynie równoległej, która otrzymuje różne sygnały z każdego źródła. Następnie sygnał wyjściowy efektu pomocniczego dodany zostaje do szyny głównej, tak jak dodatkowe źródło.

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login