Dzięki uaktualnieniu drivera EAX 4.0, wydanemu w listopadzie 2003, Audigy stało się pierwszą interaktywną platformą 3D, która obsługiwała wielośrodowiskowe renderowanie. Zwiększyło to znacząco realizm wirtualnych światów 3D: słuchacz jest w stanie odróżnić akustyczną charakterystykę przyległych pomieszczeń lub przestrzeni w wirtualnym świecie, a także słyszeć naturalny, przestrzenny efekt towarzyszący poruszaniu się po pomieszczeniu lub wychodzeniu z niego.
Dzięki możliwościom przetwarzania efektu wielośrodowiskowego i poszerzonemu efektowi EAX 4.0, API EAX 5.0 udostępnia następujące nowe opcje w grach i tworzeniu muzyki:
- EAX FlexiFX
EAX 5.0 zapewnia producentom gier i twórcom muzyki jeszcze większą elastyczność tworzenia efektów. Do każdego z czterech slotów efektów może zostać wgrany dowolny efekt EAX. X-Fi EAX 5.0 będzie przetwarzać jednocześnie do czterech efektów pogłosu i 128 równoczesnych źródeł dźwięku 3D. Dzięki temu cztery pomocnicze szyny efektów mogą być aktywne na wszystkich źródłach, a także możliwe będzie nakładanie efektów na sygnały zarówno dwu jak i wielokanałowe. Programista może także wybrać miksowanie dwóch kanałów źródłowych, aby stworzyć wielokanałowe tło lub otaczającą przestrzeń w grze, lub miksowanie sygnału wyjściowego slotu dwukanałowego, aby stworzyć np.: efekt chorus. - EAX PurePath
EAX 5.0 oferuje pełną kontrolę nad sygnałami wielokanałowymi i kierowaniem ich do wybranych głośników. Umożliwia to określenie udziału każdego ze źródeł w kanale LFE (Low-Frequency Enhancement), i przesłanie dialogów do głośnika centralnego lub nawet programowanie wspomaganych sprzętowo wielokanałowych algorytmów panoramowania. - EAX MacroFX
EAX 5.0 zapewnia kontrolę nad efektami bliskości, czyli symulacją źródeł dźwięku znajdujących się bardzo blisko słuchacza. - Environment Occlusion
Funkcja ta ulepsza tworzenie dźwięku w wielu środowiskach pozwalając na realistyczna symulację efektu tłumienia będącego wynikiem wygłuszania przez ścianę dźwięku pochodzącego z innego pomieszczenia.
Pomimo że daje to cenne rozszerzenia możliwości, które dostępne będą w grach EAX, API EAX 5.0 w niewielkim stopniu wykorzystuje możliwości X-Fi i pozostawia sporą część sprzętu nietkniętą. Przyszłe rozszerzenia umożliwione przez architekturę przetwarzania dźwięku X-Fi obejmują efekty wsadowe, dyskretne odbicia środowiskowe, a także większą liczbę źródeł 3D.
EAX Voice - głos EAX
Oprócz wielu nowych możliwości jakie posiada API EAX 5.0, silnik EAX X-Fi niesie ze sobą nowy poziom realizmu w przetwarzaniu głosu w grach, wprowadzając nowe sterowanie Microphone Environment FX. Sterowanie pozwala użytkownikowi podłączyć sygnał mikrofonu do silnika przetwarzania środowiskowego EAX i słyszeć swój głos w środowisku gry.
Ta wyjątkowa cecha pozwala w znaczący sposób podnieść poziom "zanurzenia" gracza w wirtualnym, trójwymiarowym świecie. Podczas odkrywania poziomu gry i równoczesnego korzystania z mikrofonu, gracz często dostrzeże zaskakujące bogactwo akustyczne wirtualnego środowiska, włącznie z efektami pogłosu, które mogłyby pozostać niezauważone z racji tego, że nie są tak dokładnie wyeksponowane przez inne źródła obecne w wirtualnym świecie gry.
Microphone Environment FX, w które wyposażony jest X-Fi, jest kompatybilne ze wszystkimi grami EAX. Jeżeli chodzi o gry, które obsługują EAX 3.0 lub wcześniejszy, wystarczy, że korzystają one z silnika pogłosu EAX do generowania środowiska słuchacza, co jest powszechnie stosowaną praktyką. W przypadku gier EAX 4.0 i 5.0, obsługujących wiele równoczesnych procesów środowiskowego pogłosu, sygnał mikrofonu zostanie automatycznie przekierowany do podstawowego środowiska, które modeluje pomieszczenie lub przestrzeń, i w którym w danej chwili znajduje się słuchacz.
Wrażenia z używania EAX Voice przykuwają uwagę szczególnie w przypadku gier wieloosobowych, które obsługują efekt przestrzenności głosów należących do oddalonych graczy w taki sposób, że każdy z oddalonych głosów wydaje się dochodzić z miejsca, w którym znajduje się jego wirtualny odpowiednik. W takich grach technologia EAX wzmacnia poczucie "teleobecności", pozwalając użytkownikowi słyszeć każdy z oddalonych głosów graczy w obrębie akustycznego środowiska gry. Jeżeli chodzi o głos gracza, Microphone Environment FX zapewnia takie same korzyści, tworząc realistyczną symulację środowiska trybu wieloosobowego.