DirectX 11 vs DirectX 12
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, w grach, które umożliwiają uruchomienie zarówno w trybie DirectX 11 jak DirectX 12 ten drugi zazwyczaj nie przynosi korzyści. Czasem nawet obniża wydajność. Najlepiej zilustrować to na przykładzie Rise of the Tomb Raider. Odwrotną sytuację można natomiast zaobserwować w Ashes of the Singularity.
Ustawienia testowe
Rise of the Tomb Raider (DirectX 11)
1920x1080, Ustawienia bardzo wysokie, FXAA
nazwa karty | średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 112 104 |
GeForce GTX 980 Ti (1000/1750) | 86 79 |
GeForce GTX 980 (1126/1750) | 64 55 |
AMD Radeon R9 Fury X(1050/500) | 60 52 |
GeForce GTX 970 (1051/1750) | 59 52 |
AMD Radeon R9 390X (1050/1500) | 56 50 |
AMD Radeon R9 290X (1000/1250) | 51 46 |
Rise of the Tomb Raider (DirectX 12)
1920x1080, Ustawienia bardzo wysokie, FXAA
nazwa karty | średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 114 106 |
GeForce GTX 980 Ti (1000/1750) | 88 80 |
GeForce GTX 980 (1126/1750) | 65 55 |
GeForce GTX 970 (1051/1750) | 60 52 |
AMD Radeon R9 Fury X(1050/500) | 53 49 |
AMD Radeon R9 390X (1050/1500) | 47 41 |
AMD Radeon R9 290X (1000/1250) | 41 35 |
Pomijając już fakt, że Rise of the Tomb Raider wyraźnie faworyzuje karty zielonych można wyraźnie zaobserwować, że nawet w przypadku tych kart zysk z uruchomienia gry w trybie DirectX 12 jest marginalny. Jeszcze gorzej to wygląda dla kart AMD. Zamiast zyskać przy przejściu na DX 12 wszystkie karty tego producenta straciły całkiem sporo względem DX 11.
Ustawienia testowe
Ashes of the Singularity (DirectX 11)
1920x1080, Ustawienia crazy, MSAAx4
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s | |
GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 60 54 |
GeForce GTX 980 Ti (1000/1750) | 54 48 |
AMD Radeon R9 Fury X (1050/500) | 49 46 |
GeForce GTX 980 (1126/1750) | 47 41 |
Radeon R9 390X (1050/1500) | 42 34 |
Ashes of the Singularity (DirectX 12)
1920x1080, Ustawienia crazy, MSAAx4
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s | |
GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 60 54 |
AMD Radeon R9 Fury X (1050/500) | 54 48 |
GeForce GTX 980 Ti (1000/1750) | 52 46 |
Radeon R9 390X (1050/1500) | 49 41 |
GeForce GTX 980 (1126/1750) | 47 41 |
W przypadku Ashes of the Singularity sytuacja wygląda dokładnie odwrotnie niż w przypadku Rise of the Tomb Raider. Karty Nvidii nie zyskują po przejściu na DirectX 12 (GTX 980 Ti nawet minimalnie stracił), natomiast modele AMD uzyskały wyraźnie lepsze wyniki dla tej wersji API. Zapowiada się więc, że logo producenta na ekranie startowym nadal będzie kluczowe dla wydajności kart.
Ustawienia testowe
Forza Motorsport 6: Apex (Beta) - DirectX 12
3840x2160, Ustawienia ultra
nazwa karty | średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
GeForce GTX 1080 (1607/1250) | 60 56 |
GeForce GTX 980 Ti (1000/1750) | 50 41 |
AMD Radeon R9 390X (1050/1500) | 43 37 |
GeForce GTX 980 (1126/1750) | 36 30 |
AMD Radeon R9 290X (1000/1250) | 33 28 |
Forza Motorsport 6: Apex to przykład gry, która została napisana wyłącznie w oparciu o biblioteki DirectX 12. I widać, że producent miał czas, aby produkcję dopracować. Już nawet pomijając powyższe rezultaty tytuł umożliwia włączenie tzw. dynamicznych ustawień, które płynnie zmieniają poziom detali w trakcie zabawy aby zachować ustaloną ilość kl/s. Dodać należy, że działa to całkiem nieźle.
Warto odnotować również, że Forza jest produkcją neutralną, a więc nie była wspierana na etapie produkcyjnym ani przez Nvidię, ani przez AMD. Patrząc na wyniki, takie rozwiązanie jest zdecydowani najkorzystyniejsze z punktu widzenia wszystkich graczy (i nie jest to odosobniony przypadek). Nic tylko czekać na pełnoprawną Forzę, na PC.