Kolejna z dużych premier tego roku już za nami. Sprawdzamy, jakie karty graficzne podołały wyzwaniu w najnowszej odsłonie Dooma.
- klimat oryginału,; - powrót kultowych demonów i rodzajów broni,; - system walki wręcz,; - brutalna i wciągająca rozgrywka,; - stosunkowo wysoki poziom trudności,; - edytor SnapMap.
Minusy- mało innowacyjny tryb wieloosobowy,; - przeciętne spolszczenie.
Najnowsza odsłona Dooma właśnie zadebiutowała. I choć beta testy produkcji nie nastrajały optymistycznie to spieszymy donieść, że pełna wersja gry jest całkiem przyzwoita. Szczególnie jeśli mówimy o kampanii, bowiem multiplayer nadal pozostawia naszym zdaniem sporo do życzenia. Na recenzję gry przyjdzie jeszcze czas. Dziś skupimy się jedynie na wydajności kart graficznych.
Silniki id Software napędzające najbardziej znane produkcje studia jak Quake czy właśnie Doom zawsze charakteryzowały się wieloma ciekawymi aspektami technicznymi. Nie wspominając już, że często były one przełomowe pod względem technologicznym. I choć nowy Doom (id Tech 6) nie przynosi pod tym względem rewolucji, to trudno odmówić mu optymalizacji... z jednym dużym ale....
Produkcja nowego Dooma to historia na oddzielny artykuł, bowiem na dobrą sprawę takowa rozpoczęła się ponad 8 lat temu (pierwsza zapowiedź). Dość powiedzieć, że pierwotny projekt został po kilku latach skreślony i pracę rozpoczęto od nowa. Wizualnie najnowsze dziecko id Software nikogo raczej nie powali. Oprawa jest niezła, ale niczym szczególnym się nie wyróżnia.
Uczciwie należy dodać, że tego się spodziewaliśmy, szczególnie po zamkniętych, a następnie otwartych beta testach gry. Po tych ostatnich byliśmy nieco rozczarowani, bowiem multiplayer w Doom w zasadzie niczym się nie różni od "tasiemców" typu Call of Duty (minus otoczka). I tak też niestety jest w pełnej wersji gry. Na całe szczęście, kampania dostarcza kilkunastu godzin dobrej zabawy.
Wymagania sprzętowe
Na pierwszy rzut oka nic szczególnego nie wyróżnia się w podanych przez producenta specyfikacjach. No może nie licząc zestawienia procesora i7-3770 z AMD FX-8350, ale to ostatnio stało się już swego rodzaju standardem. Warto również wspomnieć, że najnowszy Doom, podobnie jak w zasadzie wszystkie gry studia id software korzysta z bibliotek OpenGL (odpowiednio 4.5 / 4.3 - dla kart Nvidia / AMD).
Wymagania minimalne
- System operacyjny: Windows 7/8.1/10 (wersje 64-bitowe)
- Procesor: Intel Core i5-2400 / AMD FX-8320
- Pamięć: 8 GB RAM
- Karta graficzna: NVIDIA GTX 670 2GB / AMD Radeon HD 7870 2GB
- Miejsce na dysku: 55 GB dostępnej przestrzeni
- API: OpenGL
Zalecane wymagania
- System operacyjny: Windows 7/8.1/10 (wersje 64-bitowe)
- Procesor: Intel Core i7-3770/AMD FX-8350
- Pamięć: 8 GB RAM
- Karta graficzna: NVIDIA GTX 970 4GB / AMD Radeon R9 290 4GB
- Miejsce na dysku: 55 GB dostępnej przestrzeni
- API: OpenGL
Założenia testowe
Nowy Doom udostępnia szerokie spektrum możliwości dostosowania poziomu detali do możliwości naszego komputera. W opcjach znajdziemy nawet możliwość włączenia licznika kl/s oraz kilku innych statystyk. Bez problemu można również wyłączyć synchronizację pionową / odblokować ilość klatek na sekundę. Krótko mówiąc, jest tutaj wszystko, co potrzeba.
Nasze testy przeprowadziliśmy z użyciem gotowych szablonów dostępnych w ustawieniach - średnich i ultra. Warto wspomnieć, że nawet te ostatnie można jeszcze lekko podkręcić (cienie oraz rozmiar strony teksturowania) wymaga to jednak już dość mocnych kart graficznych, które mają powyżej 4 GB pamięci (o czym gra informuje przy próbie zmian). Pomiarów dokonaliśmy zaraz po dotarciu do trzeciego punktu kontrolnego.
Miejcie na uwadzę, że wyniki mogą się oczywiście różnić od tych jakie uzyskacie w trakcie zabawy wieloosobowej, w zależności od mapy oraz ilości graczy. Pomiar dla każdej karty przeprowadziliśmy pięciokrotnie, skrajne wyniki odrzuciliśmy, z pozostałych wyciągnęliśmy średnią. Margines błędu pomiarowego wynosi 1 kl/s.