Ścieżka zakupowa to jeden z najważniejszych elementów sklepu internetowego. Jest to końcowy etap składania zamówienia, a jeśli nie jest odpowiednio dostosowany pod oczekiwania klientów może skutecznie zniechęcić do zakupów.
Dlatego należy pokazać kolejne kroki, jakie czekają klienta przy składaniu zamówienia. Dzięki temu, nie będzie on musiał się obawiać, że czeka go jeszcze np. siedem stron formularza, zanim pomyślnie zakończy zakupy. Trzeba też pamiętać, że nikt nie lubi wypełniać długich formularzy rejestracji. Formularz powinien być krótki, czytelny i skrócony do minimum. Klienta należy tylko poprosić o najważniejsze dane takie jak: imię, nazwisko, telefon, e-mail oraz adres zamieszkania. Wygodnym rozwiązaniem problemu rejestracji jest możliwość rejestracji poprzez social login. Dzięki takiej funkcjonalności klient może zalogować się poprzez swoje konto np. na Facebooku i szybko dokończy proces zamówienia przy użyciu danych pochodzących z portalu społecznościowego. Dzięki temu nie musi pamiętać kolejnych loginów i haseł.
Projektując lub modyfikując e-sklep należy również przejrzeć koszyk pod kątem oferowanych „kurierów” i płatności. Sondaż ClickandBuy wykazał, że 50% spośród osób robiących zakupy online rezygnuje z zamówienia, jeżeli nie może zapłacić w wybrany przez siebie sposób. Uwzględniając najnowszy raport Gemiusa „E-commerce w Polsce 2014” należy zapewnić klientom szeroki wybór form płatności z uwzględnieniem możliwość płacenia:
- przelewem,
- gotówką przy odbiorze towaru,
- z użyciem różnych rodzajów kart kredytowych (koniecznie należy umieść ich symbole na stronie e-sklepu),
- z wykorzystywaniem różnych systemów płatności (tu też trzeba umieść ich symbole na stronie).
Wygodna przesyłka
Integracja z wieloma usługami kurierskimi, które mają w swojej ofercie usługi typu Express i Economy (np. DHL) pozwala dopasować rodzaj usług do potrzeb i wymagań klientów e-sklepu. Należy jednak pamiętać, że współcześni klienci są wymagający jak nigdy dotąd i oczekują coraz wygodniejszych rozwiązań związanych z dostawą towaru.
Jednym z nich jest możliwość odebrania paczki w dogodnych godzinach i miejscu, bez czekania w długich kolekcjach na poczcie oraz bez konieczności umawiania się z kurierem. W wypadku systemu IAI-Shop.com, taką możliwość daje m.in. integracja oferowanych e-sklepom usług z usługą Paczka w RUCH-u. Dzięki niej klient może odebrać zamówioną przesyłkę w dowolnych przez siebie kiosku RUCH-u spośród 2,5 tys. placówek zlokalizowanych w dużych i mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.
Sklep mobilny
Jak pokazują badania, obecnie już 41% Polaków korzysta ze smartfonów i za ich pośrednictwem przebywa w Sieci już ponad dwie godziny w ciągu doby. Jeśli więc jeszcze sklep internetowy nie korzystasz z mobilnej wersji witryny należy koniecznie rozważyć taką opcję. W zależności od dostępnego budżetu i branży w jakiej działa dany sklep internetowy można stworzyć samodzielnie mobilną wersję sklepu lub skorzystać z technologii RWD (Responsive Web Design). Dzięki tej ostatniej, strony e-sklepu automatycznie dopasują swój wygląd do wielkości ekranu, na którym są oglądane.
Spora grupa sklepów internetowych z branży modowej chętnie wykorzystuje technologię RWD, ponieważ strona samoczynnie dopasowuje swój wygląd do wielkości ekranu, na którym jest oglądana. Z drugiej strony, dla bardziej rozbudowanych sklepów, z ograniczonym budżetem, lepiej sprawdza się standardowa maska mobilna. Strony mobilne są zdecydowanie bardziej przyjazne użytkownikom i pozwalają na lepsze dostosowane treści, gdzie w technologii RWD jest to dość mocno ograniczone.
Niezależnie od zaimplementowanej technologii warto pamiętać, że o prowadzeniu e-sklep w wersji mobilnej, ponieważ klienci mogą robić zakupy w każdej chwili i o dowolnej porze. Ponadto w ten sposób mogą oni swobodne przełączać się między kanałem internetowym, a mobilnym. Dzięki temu, jeśli klient kupi produkt w e-sklepie może np. będąc na wakacjach na plaży sprawdzić status realizacji zamówienia za pomocą urządzenia mobilnego.
Porządek w magazynie
Na koniec warto również dokładnie sprawdzić ofertę e-sklepu. Może się bowiem okazać, że „na stanie” są produkty, które nie cieszą się dużym zainteresowaniem klientów. Warto wówczas „przewietrzyć” co nieco magazyn i pozbyć się takich produktów, ponieważ mogą one blokować cenne miejsce. W tym wypadku można skorzystać z programów rabatowych lub lojalnościowych, oferując przeceny.
W obu wypadkach należy poinformować o promocji klientów poprzez np. spersonalizowane newsletetry. Można też wykorzystać siłę wiadomości triggerowanych, czyli spersonalizowanych e-maili, wysyłanych pod kątem określonego wydarzenia np. urodzin. Nie tylko sprawi się tym klientowi miła niespodziankę, ale również jest to szansa na wyprzedaż niepotrzebnych produktów i możliwość przetestowania jak działają jedne z ważniejszych marketingowych narzędzi. Dzięki temu spokojnie można dopracować elementy e-mail marketingu przed zwiększonym, przedświątecznym ruchem.
Wakacje to też świetny czas, aby upewnić się, że wszystko w e-sklepie jest na swoim miejscu. Poprawiona nawigacja, nowy design, który po powrocie z wakacji pozytywnie zaskoczy klientów, a nawet dokładniejsze opisy produktów i wygodniejsze rozwiązania dla klientów – wszystko to przełoży się na skuteczną sprzedaż i będzie miało wpływ na jej wyniki w kolejnych miesiącach.
Literatura:
[1] Kwiturn Media – https://www.behance.net/gallery/10880695/The-Importance-of-Visual-Content
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!