Wiosna nadeszła, przyszedł też czas nagrodzić najlepsze urządzenia w kategorii fotografii. Tym razem organizacja Technical Image Press Association (TIPA) przyznała wyróżnienia w aż 40 kategoriach. To sporo, zważywszy, że w naszym TOP mieści się tylko 10 modeli aparatów. Wybór był zapewne prostszy i raczej nie ma pokrzywdzonych, ale czy na pewno słuszny. Przekonajmy się o tym z galerii. A w niej nie tylko aparaty, ale także akcesoria.
Nagrody przyznali podczas zgromadzenia w kanadyjskim Vancouver członkowie TIPA, którzy reprezentują 28 czasopism z 15 krajów.
Najlepsza mobilna aplikacja fotograficzna: Photosmith 3
To narzędzie powstało jeszcze zanim Adobe wypuścił swoją wersję mobilnego Lightrooma. Photosmith 3 pełni podobną rolę, ale na tablecie. Wspiera zdjęcia wykonane aparatami Olympus, Pentax, Sony, Fujifilm, Nikon, Canon oraz Samsung, także te w formacie RAW. Narzędzie synchronizacji pozwala przenieść bibliotekę wraz z nadanymi ocenami i kategoriami do aplikacji Lightroom, a także zaimportować podobne informacje z oprogramowania Adobe.
Najlepsza innowacja: Canon Dual Pixel CMOS AF
Choć technologia hybrydowego AF, która polega na połączeniu technologii detekcji kontrastu i detekcji fazy za pomocą pikseli matrycy, stosowana jest już od paru lat, pomysł Canona wnosi ją na nowy poziom. Dual Pixel CMOS AF wykorzystuje nie tylko kilka/kilkadziesiąt dedykowanych pikseli na matrycy, ale wręcz prawie wszystkie piksele. Oznacza to, że każdy z pikseli składa się z dwóch fotokomórek, które mogą dokonać detekcji fazy. Sprawia to, że pomiar ostrości może być precyzyjnie dokonany dla dowolnego obiektu w kadrze. Technika ta przydatna jest zwłaszcza w trybie LiveView i podczas filmowania. Wspierają ją aparaty Canon 70D oraz kamery Cinema EOS C100 i C300.
Najlepszy profesjonalny obiektyw do lustrzanki: Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x
Ten teleobiektyw zoom o oryginalnym zakresie ogniskowych 200-400 mm i jasności f/4 dysponuje wbudowanym na stałe konwerterem 1,4x. Zwiększa on wspomniany zakres do wartości od 280 do 560 mm. Obiektyw wyposażono w czterostopniowy stabilizator obrazu. Konstrukcja tubusa z elementów magnezowych jest odporna na pył i wodę. Szkło wyposażono w tryb Power Focus, który wspiera płynne ostrzenie i zmianę ogniskowej podczas rejestracji filmów. Konstrukcja wykorzystuje element fluorytowy, cztery soczewki ze szkła o ultraniskiej dyspersji UD i dziewięciolistkową przysłonę.
Najlepsze oprogramowanie fotograficzne: DxO ViewPoint 2
Ten produkt DxO Labs to narzędzie do wygodnej korekty dystorsji obrazu wprowadzanych do zdjęć przez obiektyw lub zastosowaną technikę fotografowania. Oprogramowanie może działać jako niezależna aplikacja, a także jako wtyczka do Adobe Photoshop, Photoshop Elements oraz Lightroom. Program kompatybilny jest także z Apple Aperture. Korekta może być wprowadzana automatycznie za pomocą gotowych wzorców DxO Optics Modules, albo ręcznie.
Najlepszy profesjonalna lustrzanka cyfrowa: Nikon D4S
Następca topowego modelu D4 wykorzystuje 16 Mpix sensor i zgodnie z zapowiedziami producenta koncentruje się na poprawie szybkości działania oraz jakości obrazu na wysokich czułościach ISO. Te ostatnie mogą być regulowane w zakresie od ISO 50 do 409600. Przetwarzanie danych wspiera procesor EXPEED 4, który umożliwia również fotografowanie w tempie 11 kl/s.
Najlepsza zaawansowana lustrzanka cyfrowa: Canon EOS 70D
Reprezentant linii zaawansowanych lustrzanek APS-C marki Canon. Kluczową cechą nowego modelu jest technologia Dual CMOS AF, którą wykorzystuje 20 Mpix sensor CMOS (a dokładnie 80% jego powierzchni). Ten tryb AF dobrze sprawdza się jako uzupełnienie detekcji kontrastu w trybie LiveView w słabym oświetleniu lub przy korzystaniu z ciemnych obiektywów (apertura f/11 i mniejsza). Aparat dysponuje procesorem obrazu DIGIC 5+, który umożliwia fotografowanie w trybie seryjnym 7 kl/s. Przypominamy, że ten aparat został wybrany jako produkt roku przez czytelników benchmark.pl
Najlepsza drukarka fotograficzna: Epson Expression Photo XP-950
Choć uznany za drukarkę fotograficzną A3, produkt Epsona jest również urządzeniem typu All-in-one. Oprócz sześciokolorowego systemu druku (tusze Claria Photo HD) możemy skorzystać e skanera CIS o rozdzielczości do 4800 dpi. Dotykowy ekran 3,5” cala wspomaga dostęp do wszystkich funkcji urządzenia i wybór zdjęć do druku z podłączonych nośników. Zdjęcia w typowym formacie 10x15 są drukowane z prędkością około 11 sekund na jeden wydruk (tryb draft). Komunikacja z drukarką może być realizowana za pomocą interfejsu USB, łącza Ethernet lub bezprzewodowo poprzez Wi-Fi.
Najlepszy aparat kompaktowy klasy expert: Canon PowerShot G1 X Mark II
O ile pierwszy Canon G1X był produktem zbyt szybko wprowadzonym na rynek, o tyle G1X Mark II pokazał się w momencie, gdy aparaty kompaktowe z sensorami klasy 1” - 1,5” zyskują na znaczeniu. W skrócie jest to wariant topowego kompaktu Canon G16 z dużym sensorem. Szkoda, że równie duża, a raczej wysoka jest cena tego aparatu. Oryginalną cechą jest podwójny pierścień regulacji na tubusie obiektywu. Canon wyeliminował wady poprzednika, dodał nowy procesor DIGIC 6 i jaśniejszy obiektyw 24-120 mm f/2,0-3,9.
Najlepszy profesjonalny kompakt systemowy: Sony Alpha A7R
Ten stylizowany na retro lustrzankę aparat jest jeszcze, niedługo może to się bowiem zmienić, klasą samą w sobie. A przede wszystkim za sprawą pełnoklatkowego sensora CMOS o rozdzielczości 36,4 Mpix, który pozbawiono filtra antyaliasingowego. Producent oferuje jeszcze jeden wariant tego aparatu, A7 z hybrydowym sensorem 24 Mpix oraz dedykowany filmowcom model A7S z 12 Mpix sensorem i czułością ISO w trybie wideo do 409600.
Najlepszy zaawansowany kompakt systemowy: Samsung NX30
Najlepszy obecnie aparat, bez względu na kategorię, w ofercie koreańskiego producenta. Dysponuje 20 Mpix sensorem CMOS APS-C z hybrydowym systemem autofokusa (NX AF II). Kontynuuje on linię wzorniczą pierwszych bezlusterkowców z serii NX, czyli jest aparatem o wyglądzie typowej lustrzanki. Oryginalną cechą, niespotykaną dotychczas w innych aparatach jest odchylany do góry (podobnie jak ma to miejsce w kamerach wideo) wizjer elektroniczny o rozdzielczości 2,36 miliona punktów.
Najlepszy cyfrowy superzoom: Panasonic LUMIX DMC-TZ60
Seria TZ od lat znana jest jako jedna z najlepszych propozycji amatorskiego aparatu na wakacje. Najnowszy model TZ60 wyposażono w niewielki wizjer elektroniczny. Matryca o rozdzielczości 18 Mpix rejestruje obraz, który jest widziany przez obiektyw o zakresie ogniskowych 24-720mm i jasności f/3,3-6,4. Nie jest to aparat wybitny pod jakimś konkretnym względem, jego zaletą jest duża uniwersalność i niewielkie wymiary.
Najlepszy papier foto: Hahnemühle Photo Silk Baryta 310
Dobór odpowiedniego papieru fotograficznego jest bardzo istotny gdy zależy nam na najwyższej możliwej jakości wydruku. Gdy standardowe papiery foto nie spełnią naszych wymagań sięgamy po profesjonalne produkty. Jednym z najbardziej cenionych producentów jest firma Hahnemühle. Papier Photo Silk Baryta 310 dostępny jest zarówno jako pojedyncze karty jak i papier z rolki o szerokości do 50”. Zastosowany papier jest bezkwasowy i spełnia normę ISO 9706. Dla jak najlepszej reprodukcji koloru i odcieni szarości producent zastosował powłokę z siarczanu baru.
Najlepszy aparat premium: Nikon Df.
Nazwa tej kategorii dość dobrze pasuje do cech tego aparatu Nikona i jego bardzo wysokiej ceny. Jest to pełnoklatkowa lustrzanka z 16 Mpix sensorem, którą wyposażono w retro obudowę (stylizowaną na starej generacji aparaty analogowe). Tym co wyróżnia ten aparat, jest bardzo duża liczba pokręteł i przycisków sterujących, które przenoszą różne funkcje z menu aparatu na wierzch obudowy. Aparat jest także w stanie pracować ze starego typu obiektywami Ai oraz non-Ai.
Najlepszy statyw: seria Manfrotto New 190
Marek statywów o wysokiej jakości na rynku jest wiele, podobnie jak i oferowanych przez nie modeli. Jednak nie oznacza to, że wybór odpowiadającego nam akcesorium będzie prosty. Seria Manfrotto 190 to propozycja dla zaawansowanych entuzjastów fotografii, którzy są skłonni wydać niemałą kwotę na wytrzymały statyw, a potem skłonni są go przy sobie nosić. Nowa seria 190 dostępna jest w wersji z aluminiowymi nogami lub wykonanymi w włókiem węglowych. Zaletą statywu jest kolumna, którą można w dowolnej chwili, bez jej demontażu, obrócić o 90 stopni do poziomej pozycji. Dodatkowy gwint pozwala na zamocowanie dodatkowych akcesoriów, na przykład oświetlenia lub uchwytu na elastycznym wysięgniku.
Najlepsza lustrzanka cyfrowa segmentu podstawowego: Nikon D3300
Kolejna lustrzanka w zestawieniu, choć określana jako aparat dla początkujących to jest aparatem o przyzwoitej specyfikacji. Dysponuje 24 Mpix sensorem APS-C bez filtra AA i 3-calowym ekranem podglądu o rozdzielczości 921 tys. punktów. Procesor obrazu EXPEED 4 pozwala na fotografowanie w tempie 5 kl/s, a tryb wideo umożliwia zapis w formacie 1080/60p i 50p.
Najlepszy profesjonalny system lamp błyskowych: Profoto B1 Off-Camera Flash
W tej kategorii mogłoby zmieścić się wiele różnych produktów, od dużych systemów studyjnych po profesjonalne, ale przenośne lampy. Wybór TIPA to ukłon w stronę tej drugiej kategorii sprzętu. System Profoto to zasilane akumulatorowo lampy o mocy błysku 500 Ws. Na jednorazowo naładowanym akumulatorze, lampa B1 500 AirTTL jest w stanie wykonać 220 błysków z pełną mocą. Moc można regulować w zakresie do 1/256 pełnej mocy (około 2Ws). Bezprzewodowe sterowanie ma zasięg do 300 metrów. Lampa waży około 3 kilogramów co pozwala umieścić ją na niewielkich statywach o elastycznej podstawie (na przykład Gorilla Pod).
Najlepszy design: SIGMA dp Quattro
To niedawno zaprezentowany aparat, który zapewne nie będzie królem półek sklepowych, ale na pewno znajdzie miejsce w naszej pamięci za sprawą bardzo oryginalnego wzornictwa. Czy na pewno najlepszego? Tutaj opinie mogą być różne. Korpus wyróżnia się niewielką grubością w sekcji z sensorem oraz uchwytem o odwrotnym wyprofilowaniu, co widać na zdjęciu. Uwagę zwraca także nowa generacja sensora FOVEON o nazwie Quattro o układzie pikseli 4:1:1, dla kolejnych warstw kolorów BGR (rozdzielczość 20, 4,9 i 4,9 Mpix). Zapewnia ona znacznie lepszą precyzję odwzorowania szczegółów, niż poprzednie FOVEONy, przy zoptymalizowanej liczbie danych do przetworzenia (przypomina to współdzielenie pikseli w panelach wyświetlaczy).
Najlepszy kompakt systemowy dla początkujących: Olympus OM-D E-M10
Bezlusterkowce są obecnie dostępne już w szerokim przedziale cenowym, tak więc nie musimy ograniczać się do kosztujących więcej niż niejedna lustrzanka modeli. Jednak określenie najlepszy zobowiązuje. Zdaniem TIPA na takie miano zasłużył najprostszy z aparatów Olympusa z serii OM-D. Jest on podobny do flagowego E-M1 czy E-M5, ale ma sporo mniejsze rozmiary. Olympus OM-D jest aparatem systemu Mikro 4/3 z 17,2 Mpix sensorem. Jego konstrukcja wykorzystuje elementy droższych braci, układ AF z E-M5 i procesor obrazu z E-M1. Choć E-M10 jest niewielki zachowuje retro styl serii OM-D, którym inspirowali się później inni producenci. Wizjer o rozdzielczości 1,4 miliona punktów umieszczony został centralnie ponad 3” odchylanym ekranem LCD. Korpus wykonano z metalu.
Najlepszy "wszystkoodporny" aparat kompaktowy: Nikon 1 AW1
W tej kategorii każdy producent miałby zapewne swojego faworyta, ale Nikon jak na razie przebił wszystkich dodając cechę odporności na wszystko swojemu systemowemu kompaktowi z serii Nikon 1. To w teorii jedyny jak na razie aparat w swojej kategorii, ale za sprawą niewielkich rozmiarów dobrze wpasowujący się do tej kategorii. Wyposażono go w 1” sensor CMOS o rozdzielczości 14,2 Mpix , który zapewni daleko lepszą jakość zdjęć niż inne aparaty „wszystkoodporne”. Dedykowane obiektywy również mogą pochwalić się „wszystkoodpornością”. Korpus ma wbudowany moduł GPS, czujnik wysokości, głębokości i elektroniczny kompas. Wytrzyma upadek z 2 metrów, zanurzenie przez godzinę na głębokość do 15 metrów, zapylenie zgodnie z normą IP6X i mróz do -10C.
Najlepsze mobilne urządzenie fotograficzne: Sony QX series
Teoretycznie w tej kategorii powinien znaleźć się smartfon, choć mógłby być problem z wyborem najlepszej fotograficznie konstrukcji. Członkowie TIPA poradzili sobie nominując system Sony QX, czyli dołączane do smartfonów obiektywy z wbudowaną elektroniką sensora. Komunikują się one ze smartfonem (może być dowolnej marki) poprzez łącze Wi-Fi. Smartfon pełni także rolę ekranu podglądu. Najważniejszą zaletą serii Sony QX jest możliwość szybkiego demontażu i powrotu do wbudowanego w smartfon aparatu cyfrowego. Obecne modele Sony QX to QX100 z 20 Mpix sensorem i QX10 z 18,2 Mpix sensorem, bazujące na kompaktowych aparatach Sony Cyber-shot RX100 II oraz Sony Cyber-shot WX150.
Najlepsza kamera sportowa: Sony Action Cam HDR-AS100V
Obecnie kamery sportowe to nie tylko urządzenia do rejestracji obrazu o wzmocnionej konstrukcji, która pozwala na łatwy montaż w różnych miejscach pojazdu lub na ubraniu. Kamera Sony rejestruje filmy 1080/60p z dźwiękiem stereo, pozwala także na korzystanie z opcji korekty koloru po nagraniu, kodów czasowych i zapisu w profesjonalnym formacie XAVC-S (przepływność 50 Mbps). Do kamery można dokupić pilot z funkcją podglądu na żywo. Sensor Exmor R w kamerze ma rozdzielczość 13,5 Mpix, a obiektyw Carl Zeiss Vario-Tessar zapewnia pole widzenia 170 stopni. W kamerze zamontowano moduł Wi-Fi oraz NFC, znalazło się także miejsce dla złącza HDMI i slotu na karty mikro SDHC lub MS Micro.
Najlepszy, aparat kompaktowy segmentu podstawowego: Samsung WB50F
W tej kategorii zwyciężył aparat producenta, który do pewnego stopnia jest odpowiedzialny za zmierzch segmentu prostych kompaktów. Jednak gdy inni gracze na rynku, o dłuższym fotograficznym stażu, wycofują się z produkcji kompaktów, Samsung nadal oferuje proste modele, które mają to czego większość smartfonów może pozazdrościć. Chodzi oczywiście o zoom optyczny. Samsung WB50F wyposażono w 16 Mpix sensor CCD i obiektyw o zakresie ogniskowych 24-288 mm z optyczną stabilizacją. Na tylnej ściance umieszczono 3” ekran LCD. Oryginalną cechą jest centralnie umieszczona lampa błyskowa.
Najlepszy telewizor fotograficzny: LG Ultra HD (seria UB980)
Pierwszym beneficjentem rozdzielczości Ultra HD w telewizorach są obrazy statyczne. Na szerszą ofertę materiałów wideo musimy jeszcze poczekać, ale zdjęcia o rozdzielczości 8 Mpix ma w swoim archiwum chyba każdy. Zdaniem TIPA najlepiej z ich wyświetlaniem radzą sobie telewizory LG.
Najlepszy monitor fotograficzny: LG 21:9 UltraWide 34UM95
Kiedyś nie do pomyślenia było, by fotograf zerknął na szerokokątny monitor. A teraz w kategorii monitor fotograficzny wygrywa produkt, który ma proporcje aż 21:9. Rozdzielczość monitora wynosi 3440 x 1440 pikseli (UWQHD). Zastosowano w nim panel IPS oraz złącze Thunderbolt 2 (teoretyczna przepustowość do 20 Gbps). Monitor radzi sobie z wyświetlaniem 99% przestrzeni kolorów SRGB, a do kalibracji wykorzystuje własne oprogramowanie LG True Color Finder. W monitorze zastosowano również skaler obrazu i technologię LG 4-Screen Split, która pozwala na pracę każdej z 4 sekcji ekranu z różną rozdzielczością.
Najlepsza lampa przenośna: Nissin i40
Produkt Nissin jest tak samo kompaktowy rozmiarem (85×61×85 mm), jak prosty w obsłudze. Na tylnej ściance mamy dwa czytelnie opisane pokrętła, które pozwalają wybrać tryb pracy lampy i dostosować jej moc lub korektę automatycznego błysku. Niewielkia waga (203 gramy) czynią z tej lampy przydatne akcesorium w sytuacjach gdy nie mamy zbyt wiele miejsca na dodatki, a nie chcemy być ograniczeni wbudowaną lampą (lub jej brakiem). Nissin i40 ma liczbę przewodnią 40 na maksymalnym zoomie palnika (105 mm) i 25 przy ustawieniu na 35 mm. Wbudowana dioda LED zapewnia stałe światło przy filmowaniu. Lampa dostępna jest w wariantach przeznaczonych dla systemów błysku Canon, Nikon, Sony, Cztery Trzecie i Fujifilm.
Najlepsza lustrzanka klasy eksperckiej: Pentax K-3
Lustrzanki Pentax nie wszystkim muszą przypadać do gustu, ale nie da się zaprzeczyć, że mają bardzo rozbudowane menu, pełne funkcji. Pentax K-3 wyróżnia się nowatorskie podejście do zastosowania filtra AA w lustrzance klasy APS-C. Matryca aparatu o rozdzielczości 24 Mpix jest pozbawiona takowego, ale dzięki systemowi mikroruchów matrycy możliwe jest symulowanie jego obecności. Moc filtra AA można wybierać z trzech dostępnych ustawień - brak filtra, słaba moc i duża moc. Pentax K-3 to aparat podobny do poprzednio prezentowanych modeli K-5 i K-5 II, ale jedynie wizualnie. Wewnętrznie to kompletnie nowa konstrukcja, w tym procesor PRIME III, który trafił również do najnowszej średnioformatowej lustrzanki Pentaxa, układ AF SAFOX XI z aż 25 punktami krzyżowymi (łącznie 27 punktów) i ekran 3,2” o rozdzielczości 1037 tys. punktów.
Najlepszy obiektyw dla początkujących: SIGMA 18-200mm F3.5-6.3 DC MACRO OS HSM
Tę kategorię można by nazwać również, najlepszy uniwersalny obiektyw dla początkujących. Bo taka jest nagrodzona SIGMA. Zakres ogniskowych od 18 do 200 mm, który w przeliczeniu daje 25-300 mm, idealny przedział na sam początek. Obiektyw dedykowany jest lustrzankom APS-C. Wyposażono go w cichy silnik i stabilizację obrazu z trybem panoramowania. Cała konstrukcja jest bardzo kompaktowa, długość tubusu wynosi 86 mm, a waga 430 gramów. Obecnie obiektyw można kupić w wersji z mocowaniem Canon i Nikon.
Najlepszy obiektyw klasy eksperckiej: Tamron SP 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD
Decyzje w kategoriach obiektywów mogą być kontrowersyjne, wszak wiele zależy od całego systemu i umiejętności fotografującego. Nagrodzony obiektyw Tamron to propozycja wyjątkowa ze względu na rozsądną cenę przy tak dużym zakresie ogniskowych, które mieszczą się w zakresie tele i długiego tele. Obiektyw wyposażono w ultradźwiękowy silnik AF USD i stabilizację obrazu VC. Szkło można używać zarówno z lustrzankami APS-C jak i pełnoklatkowymi. Konstrukcja obiektywu to 20 elementów w 13 grupach, w tym przednia grupa złożona z 3 elementów ED. Soczewki pokryto powłokami eBAND, których celem jest redukcja odblasków i zapewnienie czystego obrazu.
Najlepszy kompakt systemowy klasy expert: FUJIFILM X-T1
Ten aparat, jaki by nie był, wyróżnia się niepowtarzalnym, jak dotychczas, wizjerem elektronicznym. Jest on bardzo duży, większy niż w lustrzankach, i cechuje się niewielkim opóźnieniem. Zapewnia to największy komfort kadrowania spośród elektronicznych wizjerów instalowanych w bezlusterkowcach. Zalety Fujifilm nie kończą się tylko na wizjerze i wysokiej jakości ergonomicznej i uszczelnianej obudowie. Również jakość zdjęć z 16,3 Mpix matrycy APS-C X-Trans CMOS II nie pozostawia wiele do życzenia. A jakby wizjer nam nie starczył, pozostaje odchylany 3” ekran LCD o rozdzielczości ponad miliona punktów.
Najlepszy nośnik dla zdjęć: SanDisk Extreme PRO SDHC/SDXC UHS-II Memory Card
Karty SanDisk od dawna cechują się wyjątkową kompatybilnością z różnymi aparatami. Podobnie jest w przypadku nagrodzonej karty, jednakże pełny jej potencjał wykorzysta obecnie niewielka liczba urządzeń. Nominowany produkt to najszybsza obecnie karta na rynku. Charakteryzuje się prędkością zapisu 250 MB/s, a odczytu aż 280 MB/s. Takie osiągi mogą wydawać się przydatne jedynie do zgrywania dużej liczby zdjęć, jednak w przypadku stosowania trybu seryjnego docenimy szybki nośnik. Karta dedykowana jest także filmującym w trybie 4K. Nawet, jeśli nasz aparat nie poradzi sobie z maksymalnymi prędkościami, to praca na niższych obrotach będzie mniej problemowa niż w przypadku wolniejszych kart, dla których podobne prędkości będą już szczytem ich możliwości.
Najlepszy obiektyw dla kompaktów systemowych dla początkujących: Olympus M.ZUIKO Digital ED 14-42mm F3.5-5.6 EZ.
Po podłączeniu tego obiektywu do aparaty systemu Mikro Cztery Trzecie otrzymujemy ekwiwalent ogniskowej 28-84 mm. Szkło nie jest wybitnie jasne, jednak tę wadę wybaczyć zważywszy na bardzo niewielkie rozmiary, które nieznacznie zwiększą rozmiary użytkowanego z nim bezlusterkowca. Członkowie TIPA zwrócili również uwagę na bardzo cichą pracę układu AF przy fotografowaniu i filmowaniu, także podczas zmiany ogniskowej układu.
Najlepsza torba fotograficzna: Thule Perspektiv
Firma znana jest z produkcji różnorodnych akcesoriów do transportu, nawet wózków dziecięcych. Plecaki fotograficzne Thule z serii Perspektiv można dobrać zależnie od potrzeb. Może to być pojemny Backpack, a także zapewniający szybki dostęp do zawartości Daypack. W plecakach i torbach zastosowano technologię Cloudburst, która oznacza wyeliminowanie słabych miejsc w konstrukcji poprzez klejenie, zgrzewanie materiału i stosowanie wodoszczelnych suwaków. Thule wyposaża swoje produkty w specjalną wkładkę zabezpieczającą przenoszony sprzęt, którą można w razie potrzeby zdemontować.
Najlepsze akcesorium fotograficzne: SanDisk Connect Wireless Flash Drive
To kolejny produkt SanDisk, który znalazł uznanie jury TIPA. Jest to wielofunkcyjny pendrive z wbudowanym Wi-Fi, które pozwala podłączyć do 8 urządzeń i strumieniować wideo do 3 z nich jednocześnie. Przynajmniej teoretycznie. Rolę pamięci pełni podłączana przez slot karta mikroSDHC lub mikro SDXC. W sprzedaży dostępne są kompletne zestawy o pojemności 16, 32 lub 64 GB. Skazą na tym obrazie jest jednak zastosowanie jedynie złącza USB 2.0 i nienajlepsze transfery bezprzewodowe.
Najlepszy aparat średnioformatowy: Phase One IQ250
Zdaniem TIPA Epson robi najlepsze drukarki, a także najlepsze projektory fotograficzne. Nagrodzony, między innymi za jakość obrazu, produkt oferuje rozdzielczość 1080p, jasność 2000 lumentów i kontrast 120 000 : 1. Efekt zniekształcenia perspektywicznego obrazu (keystone) można korygować w zakresie od - do + 30 stopni. Przekątna obrazu z odległości około 2 metrów wynosi 72”, a poziom hałasu standardowo 32 dBA. Projektor dysponuje wszystkimi najważniejszymi portami wejściowymi w tym portem HDMI v1.4 ze wsparciem dla sygnału 3D.
Najlepszy projektor fotograficzny: Epson EH-TW7200
Zdaniem TIPA Epson robi najlepsze drukarki, a także najlepsze projektory fotograficzne. Nagrodzony, między innymi za jakość obrazu, produkt oferuje rozdzielczość 1080p, jasność 2000 lumentów i kontrast 120 000 : 1. Efekt zniekształcenia perspektywicznego obrazu (keystone) można korygować w zakresie od - do + 30 stopni. Przekątna obrazu z odległości około 2 metrów wynosi 72”, a poziom hałasu standardowo 32 dBA. Projektor dysponuje wszystkimi najważniejszymi portami wejściowymi w tym portem HDMI v1.4 ze wsparciem dla sygnału 3D.
Najlepszy obiektyw stałoogniskowy dla kompaktu systemowego: Zeiss Touit
Seria stałooogniskowych obiektywów z autofocusem dostępna jest w wersjach z mocowaniem dla systemu Fujifilm X lub Sony E. W jej skład wchodzą jasne szkła 12 mm f/2,8 (Distagon, filtr 67 mm), 32 mm f/1,8 (Planar, filtr 52 mm) oraz szkło dedykowane fotografii makro 50 mm f/2,8 (powiększenie 1:1, filtr 52 mm). Wszystkie obiektywy mają metalowe korpusy, wyposażono je w antyodblaskowe powłoki T* i dziewięciolistkowe przysłony.
Najlepsza usługa fotograficzna: Zmiana mocowania obiektywu Sigma
Opisywana przez nas usługa jest oferowana użytkownikom szkieł Sigma, którzy zdecydowali się zmienić system. Można oczywiście szukać odpowiedniego adaptera, ale taki, który zapewni pełną funkcjonalność obiektywu z nowym aparatem albo nie istnieje, albo kosztuje tyle co … wspomniana usługa. Sigma jako producent szkieł z różnymi mocowaniami ma odpowiedni warsztat by przeprowadzić operację zmiany mocowania. Na razie dokonywana jest ona w Japonii, ale być może pojawi się odpowiedni serwis także w Europie. Dostępne mocowania to Sigma, Sony, Pentax, Nikon lub Canon dla lustrzanek oraz Mikro Cztery Trzecie lub Sony E dla bezlusterkowców.
Najlepsza kamera: Sony FDR-AX100
Jury TIPA upodobało sobie produkty Sony z kategorii kamer i kategorii klasycznej kamery wideo ponownie wygrał produkt tej marki. Nagrodzona kamera wyposażona jest w sensor klasy 1” wykonany w technologii CMOS Exmor R (rozdzielczość 20,9 Mpix), który jest w stanie rejestrować obraz 4K w tempie 25 lub 24 klatek/s. Obraz w tym trybie zapisywany jest z wykorzystaniem kodeka XAVC-S. W niższych rozdzielczościach dostępny jest również kodek AVCHD. Obiektyw Carl Zeiss Vario-Sonnar T*o jasności f/2,8-4,5 pozwala na regulację ogniskowej w zakresie 29-348 mm dla filmów i zdjęć, a w trybie 4:3 dla zdjęć w zakresie 35,5 do 426 mm. Podgląd obrazu zapewnia 3,5 calowy wyświetlacz lub wizjer OLED.
Najlepsza hybrydowa kamera-aparat fotograficzny: Panasonic Lumix DMC-GH4
Aparaty Panasonic od zawsze mogły pochwalić się świetnym trybem wideo i nie zaskakuje, że nagroda przypadła flagowemu bezlusterkowcowi tej marki. To pierwszy aparat tej klasy, który pozwala na rejestrację filmów w trybie 4K oraz Full HD z przepływnością nawet 200 Mbps. Wizualnie Panasonic GH4 niewiele różni się od modelu GH3, ale pod maską tu i ówdzie sporo poprawiono. Choć rozdzielczość pozostała ta sama, 16,1 Mpix, to mamy lepszą elektronikę matrycy. Maksymalna czułość wynosi 25600 ISO, tryb seryjny w przypadku migawki elektronicznej to do 40 kl/s, a mechanicznej 12 kl/s. Ekran LCD w GH4 ma rozdzielczość 1037 tys . punktów, a elektroniczny wizjer OLED 2359 tys. punktów. Ponieważ GH4 to prawie kamera, przeznaczono dla niego dedykowany moduł z portami mikrofonowymi XLR.
Komentarze
5- EOS 70D
oraz cały podpis pod Mamiya 645DF+