Zestawy pamięci GeIL mają profile XMP, które w prosty sposób wykorzystamy na platformach 1156 czy 1366. Ze względu na znikome możliwości regulacji zegara magistrali na platormie 1155, skazani jednak jesteśmy na mnożniki RAM, które udostępniają producenci płyt głównych. W przypadku G1.Sniper 2 istnieje możliwość ustawienia taktowania RAM na poziomie 1333, 1600, 1866 i 2133 MHz. Posiadane przez nas zestawy GeIL Enhanced Plus umożliwiały osiągnięcie maksymalnego taktowania 1500 i 1750 MHz. Podnosząc nieco napięcie na modułach pamięci bez problemu uzyskaliśmy odpowiednio taktowanie 1600 i 1866 MHz. Oczywiście, nie gwarantujemy, że takie podkręcenie będzie możliwe w przypadku każdej płyty głównej. Należy jedynie pamiętać, by na platformie Sandy Bridge nie podnosić napięcia RAM powyżej granicy 1,65V - może to skutkować uszkodzeniem procesora (kontrolera pamięci).
Sandra 2011: Przepustowość pamięci RAM
[GB/s]
Pamięć RAM 1866 MHz | 24,7 |
Pamięć RAM 1600 MHz | 19 |
Pamięć RAM 1333 MHz | 16,4 |
Test pamięci RAM w programie Sandra 2011 pokazuje naprawdę potężny wzrost przepustowości wraz ze zwiększeniem taktowania. Jak to jednak przełoży się na wyniki w grach? Zanim przejdziemy do testów praktycznych, zerknijmy jeszcze na wyniki programu 3D Mark 11.
3D Mark 11: Performance
[Punkty] Wynik ogólny
Pamięć RAM 1866 MHz | 5891 |
Pamięć RAM 1600 MHz | 5824 |
Pamięć RAM 1333 MHz | 5759 |
Wynik ogólny wskazuje na wzrost wydajności wraz z każdą zmianą taktowania RAM.
3D Mark 11: Performance
[Punkty] Wynik układu graficznego (Graphics)
Pamięć RAM 1866 MHz | 5525 |
Pamięć RAM 1600 MHz | 5522 |
Pamięć RAM 1333 MHz | 5481 |
W naszej platformie testowej zastosowaliśmy kartę Radeon HD 6970. Jej wydajność powyżej pamięci 1600 MHz praktycznie przestała rosnąć.
3D Mark 11: Performance
[Punkty] Wynik procesora (Physics)
Pamięć RAM 1866 MHz | 9385 |
Pamięć RAM 1600 MHz | 8510 |
Pamięć RAM 1333 MHz | 8094 |
Test procesora ujawnia spore zwiększenie wydajności wraz ze zmianą taktowania RAM. Wątpliwe jednak, aby znalazło to duże odzwierciedlenie w działaniu produkcji rozrywkowych. Na pewno takie operacje jak dekompresja będą przebiegać szybciej, czy jednak wpłynie to znacząco na średnią ilość klatek na sekundę?
3D Mark 11: Performance
[Punkty] Wynik testu mieszanego (Combined)
Pamięć RAM 1866 MHz | 5552 |
Pamięć RAM 1600 MHz | 5486 |
Pamięć RAM 1333 MHz | 5477 |
W teście mieszanym (zarówno procesor jak i karta graficzna zajmują się tu obsługą systemu fizycznego) różnice również są minimalne. Pora przejść do realnych testów w grach.