Przyciski dające użytkownikowi dostęp do menu ekranowego umieszczono z przodu, w prawym dolnym rogu. Są to przyciski dotykowe, ale do ich funkcjonowania nie mamy najmniejszych zastrzeżeń.
Opisy są wyraźne i kontrastowe, a sama nawigacja po menu prosta i intuicyjna. Szkoda jednak, że przyciski nie są podświetlane, co z pewnością ułatwiłoby obsługę w ciemnych pomieszczeniach.
Wprost z ramki dostęp mamy do następujących opcji: AUTO (automatyczne dopasowanie obrazu w czasie połączenia przy użyciu interfejsu D-sub), EXIT (wybór trybów predefiniowanych lub wyjście z menu), strzałka w lewo (włączenie trybu eko lub ruch w lewo i w górę), strzałka w prawo (regulacja jasności lub ruch w prawo i w dół), ENTER (główne menu OSD i zatwierdzenie wyboru). Ostatni przycisk służy do włączania i wyłączania monitora.
1. Menu główne | ||
2. Luminancja | ||
3. Kolor | ||
4. OSD | ||
5. Język | ||
6. Odwołanie | ||
7. Różne | ||
8. Wybór wejść | ||
9. Audio | ||
10. i-Style Color |
Temperatura kolorów
Producent oferuje pięć predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu, w skład których wchodzą takie opcje jak: Standard, Gry, Kino, Krajobraz, Tekst. Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.
• Ustawienie Standard
rzeczywista temperatura barw 7300K, luminancja 247,1 cd/m2
• Ustawienie Gry
rzeczywista temperatura barw 7400K, luminancja 263,1 cd/m2
• Ustawienie Kino
rzeczywista temperatura barw 7400K, luminancja 261,6 cd/m2
• Ustawienie Krajobraz
rzeczywista temperatura barw 6800K, luminancja 181,2 cd/m2
• Ustawienie Tekst
rzeczywista temperatura barw 6700K, luminancja 108,7 cd/m2
Profil Standard
Profil Gry | Profil Kino |
Profil Krajobraz | Profil Tekst |
Niestety o czterech z pięciu fabrycznych ustawień obrazu nie da się napisać nic pochlebnego. Poziomy jasności są stanowczo zbyt wysokie, aby były przydatne w czasie pracy w domu czy w biurze. Pochwalić (i to bardzo) wypada jednak tryb Tekst, który oferuje przyjemną temperaturę barwową i komfortową luminację.
Optymalna jasność
W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać musieliśmy ustawić ręcznie składowe kolorów na:
R = 100
G = 95
B = 95
Optymalny poziom luminancji (ok. 140 cd/m2) uzyskaliśmy przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 86% i kontraście 50%. Krzywa kolorów jest wtedy bardzo przyzwoita. Użytkownicy domowi za pewne będą zadowoleni z oferowanej jakości obrazu.
Dla wielu użytkowników ważny będzie również fakt, że stabilność luminacji jest znakomita (jak na tą półkę cenową). Kilkunastokrotne pomiary przy różnych poziomach jasności wskazały, że wahania nie przekraczają 1 cd/m2.
Poziomy luminancji
Producent deklaruje jasność sięgającą 250 cd/m2. Zweryfikowaliśmy to i okazuje się, że można liczyć na więcej – około 260 cd/m2. Taka wartość luminacji jest co prawda męcząca dla oczu w czasie długiej pracy, ale musimy przyznać, że nie często deklaracje producentów dotyczące luminacji mają potwierdzenie w rzeczywistości (zazwyczaj wyniki są niższe od tych obiecanych). Wysoka jasność przydaje się również do gier i filmów.
Wartość maksymalna osiągnięta została (jak się można spodziewać) przy jasności oraz kontraście ustawionych na 100%. Po zmniejszeniu kontrastu do połowy jasność spadła bardzo wyraźnie, aż do poziomu 153,0 cd/m2.
Jasność 100, kontrast 100
Jasność 100, kontrast 50
Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=100, G=95, B=95) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:
- 0% = 46,0 cd/m2
- 10% = 58,2 cd/m2
- 20% = 68,9 cd/m2
- 30% = 80,4 cd/m2
- 40% = 90,8 cd/m2
- 50% = 101,7 cd/m2
- 60% = 112,9 cd/m2
- 70% = 122,1 cd/m2
- 80% = 133,4 cd/m2
- 90% = 143,0 cd/m2
- 100% = 153,0 cd/m2
Przy jasności ustawionej na 0% można pracować komfortowo w całkiem ciemnym pomieszczeniu. Luminacja rośnie stabilnie – każde 10% podnosi luminację o 10-12 cd/m2. Jakość podświetlania uznajemy więc za dopracowaną. Pytanie jednak co z równomiernością? Odpowiedź zamieszczamy poniżej.
Równomierność podświetlania
120 cd/m2 -14,3% | 122 cd/m2 -12,9% | 115 cd/m2 -17,9% |
121 cd/m2 -13,6% | 140 cd/m2 100% | 115 cd/m2 -17,9% |
122 cd/m2 -12,9% | 131 cd/m2 -6,4% | 130 cd/m2 -16,4% |
Równomierność luminacji we wszystkich z dziewięciu punktów pomiarowych jest dość słaba. Różnice rzędu 14-18% mogą być zauważalne dla osób zajmujących się amatorską obróbką grafiki (np. zdjęć). Matryca MVA zapewnia bardzo przyzwoitą jakość obrazu, ale zastosowane krawędziowe podświetlanie LED-owe zdecydowanie do niej nie pasuje. Pod tym względem producent powinien się bardziej przyłożyć.